Sv: höanalys

linnsan skrev:
okej..tror jag går efter ögonen istället...

Så 4-500kr är för mycket för att satsa på din häst? :confused: Okej, är det för DETTA år kan jag förstå... det är ju inte så långt kvar på säsongen. Men nästa höst - gör en analys direkt! :idea:
Och allra helst - köp ett redan analyserat hö med BRA värden så lovar jag dig att du komemr att tjäna på det!

OM du bara skulle vilja analysera MJ och protein så kostar det runt 300kr.

så har jag också tänkt förut......
men eftersom min pålle har varit svår att få upp i hull så blir det analys nästa år så jag vet vad som fattas honom :idea:
nu blev det lusern!!!

man kanske rent av tjänar på det i längden ;)

lundborg skrev:
man kanske rent av tjänar på det i längden ;)
Så enkelt är det! Du kan med hjälp av analysen ge din pålle rätt foder istället för att pytsa på det ena efter det andra i fall att...

Att det dessutom i långa loppet blir billigare att köpa in foder är ju ingen nackdel. Jag har den fördelen att kunna välja vilket hö jag vill köpa efter analys. Numera kan jag ställa krav! Jag köper inte hö med 17 smbrp. Jag köper det hö som bäst passar mina hästar och slipper lägga en massa pengar på olika tilläggsfoder för att komplettera ett dåligt hö. Det är ju bättre med bra hö för 2 kr/kg än att vara tvungen att ge lucern för 5 kr/kg...

Förresten Lundborg, välkommen i gänget!
//marti

Glömde svara på startinlägget...

En analys kostar ca 500 kr inklusive moms. Då analyseras Mj, smbrp, Ca, P, Mg samt kalium.

Ett påpekande bara! Det verkar som om många hästägare bara köper hö rakt av från någon bonde. Ställ krav! Analys ska vara gjord och värdena bra för de hästar man har annars handlar man av någon som kan erbjuda detta. Det kan vara värt att ringa runt lite och även att betala ett högre pris för ett bättre hö. Det tjänar man lätt in på att slippa köpa en massa proteintillskott.
//marti

det är så att ja har inte pållen hemma utan i ett stall/ladugård o om inte de vill ändra hö så kan inte ja det heller...:mad: men ska ta en analys nästa år..:) han e ju ungponny osså så det e ju extra viktigt då ju..

Jag ringde ett företag som heter Agrilab. De kostade 340 :- inkl moms för analys.(Ts, råprotein, energi, AAT,PBV,NDF,aska,Ca,P,Mg,K.
Låter det bra? Är det de viktigaste man ska ha reda på?
Någon som anlitat dom?

340:- är utan moms
jag har skickat dit två år nu och tycker det varit bra. tagit ca 1 vecka att få svar. deras grundpaket 2 som du nämner ger de svar du behöver för att räkna foderstat

AgriLab är mig veterligen billigast på foderanalyser och är de som jag brukar rekomenderar mina kunder.

Köper man 1 ton hö och skickar in analys blir kostar analysen drygt 50 öre per kilo för dig som konsument. Du kanske inte har full kunskap om eventuella variationer i det parti du köper.

Bonden tar in 10 ton från vallen och skickar in analys - det kostar då 5 öre per kilo. För dig som hästägare är borde det vara självklart att inte köpa oanalyserat hö! Det produceras mycket mer hö/ensilage nu jämfört med bara för något år sedan.

Konstigt! Jag har både ringt dit och fått prisuppgift på mailen, och båda svaren var att det var inklusive moms!

på min faktura står det iaf 340 exl moms, 425 inkl moms och det var bara några veckor sen jag fick min analys

Hittar man agrilab på nätet? Jag har googlat men inte hittat dem. Hur når man dem annars? Jag har bara hittat ett annat företag.

Räcker det att man tar lite hö från olika balar och stoppar i en vanlig plastpåse? Och knyter igen och kanske stoppar i en till plastpåse?
Eller måste man ha specialemballage?
Det står nåt om emballage, men tänkte om det inte behövdes utan gick bra att ta vanlig påse...eller är det risk för att höet blir förstört?

Jag har, som du säger, "köpt hö rakt av från en bonde". I år stod valet mellan hö eller inget hö, vilket för mig var ett lätt val. Där jag bor produceras inte så mycket hö i vanliga fall, och i år var det ett extremt dåligt år pga torkan. Jag kommer att skicka iväg till analys nu i dagarna för att se hur mitt hö ligger till men, som sagt, lyxen att kunna välja hö hade jag inte. Jag vet hästfolk här i trakten som litade på att den vanliga leverantören hade hö till dem, och som nu står utan. Tack och lov fick jag "panik" redan i juli och började leta hö då, när jag förstod att min "vanliga" höbonde inte skulle få tillräckligt i år.

har flyttat på pållarna nu ( jag har köpt ännu en:angel: ) och där har de tagit själva. problemet är väl då att det e hösilage och det kan man ju inte skicka in en ny analys varje vecka. och kan ju inte heller öppna alla balarna och ta lite av varje för då hinner de ju bli förstörda:(
kan man ändå på ngt sätt skicka in en analys, eller är det omöjligt?
tack för alla svaren!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur