För övrigt tycker jag inte att argument som "jag har bara min häst till..." som tyvärr förekommer ofta på Buke i olika sammanhang håller ett dugg. Har man ansvar för en häst så har man en skyldighet att alltid ge den det allra bästa man förmår, att alltid försöka lära sig mer och prova nya saker för att hästen ska få det bättre och bättre. Spelar ingen roll om det är en VM-häst eller en bakgårdshäst.
Jag förstår inte heller detta motstånd mot grovfoderanalyser. Det är ju BRA. Själv har jag skippat det bland, och det kan jag ärligt säga att det har varit av den enda anledningen att jag inte velat lägga ut de hundralapparna. INTE för att höanalys är onödigt! Visst, jag har fodrat med ögat och hästarna har mått bra (visade t ex tre av mina hästar på utställning i somras, två fick omdömet "i utmärkt skick" och en "i förnämligt skick" efter en vinter på oanalyserat hö), men hade någon stuckit analysvärdena i handen på mig för det hö jag hade så hade jag garanterat satt mig med foderhäfte och miniräknare på en gång. Bra kan alltid bli bättre!
Vad gäller att man tycker sig vara duktig att fodra med ögat så borde det väl glädja en ännu mer om det visar sig att det man hade tänkt ge sin häst är alldeles rätt även när man räknar på det, då är man ju uppenbarligen duktig på att fodra. Och visar det sig att det man tänkt ut inte stämmer så har man själv bara sin stolthet att förlora, medan hästen har allt att vinna...
Eller?