Höanalys. Vad är det jag ska titta på egentligen?

Suskiv

Trådstartare
Vad är det som man ska titta främst på vid en höanalys och vad anses som bra värden.

Hej!

Det beror helt på vad för typ av häst du har och vad du gör med den.
Om du tex har en häst som tävlar mycket och rids hårt vill du ha ett hö med mycket energi (MJ) och om jag inte minns fel en kvot på ungefär 6.
Har du en lättfödd häst vill du gärna ha lite energi så du kan fodra desto mer av höet utan att hästen blir fet. Jag vill helst ha en kvot mellan protein och energi på mellan 6-7 så jag kan spä ut höet med halm (vi har hösilage) så min häst får så mycket torrsubstans söm möjligt.
Om du har ett sto med föl (diande) eller i slutet av dräktigheten vill man ha ännu mer protein och energi.

För mig personligen (med en häst som jobbar ca 6 dagar/vecka i lätt arbete -under igångsättning) är ett hösilage med låg energi och hög protein ett bra hö. Har det sen vettigt med makromineraler i bra balans så jag slipper ge mineralfoder är lyckan gjord. Då behöver jag bara ge silage, halm och selen och det blir väldigt billigt :-).

/Lavinia, relativt nöjd med nuvarande silage, hoppas vi kommer ha kvar leverantören i höst.

Om ett hö är bra eller inte beror på hästen som ska äta det, ett hö som är bra till avels och unghästar är inget vidare till sport eller hobby hästar och ett bra hö till hobby hästen är ett dåligt hö till sporthästen.

Kolla så att mineralkvoterna är hyfsade dvs Ca/P-kvoten ska ligga runt 1,6 och Ca/Mg-kvoten runt 2. Beroende på vilken typ av häst du har så kan sockerhalten vara väldigt viktig och att energin inte är för hög.

smrp/MJ kvoten ligger på 4,4
Ca/P kvoten på 4,0
Och CA/Mg kvoten på 2,9

Nått att ha eller ska jag leta annat hösilage? Varmblod, under igångsättning. Hyfsat lättgödd, men behöver bygga muskler.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar