Hö vs Hösilage

M

Maddis

Jag vill gärna veta för och nackdelar med Hö/hösilage. Vad är bäst? Hört några prata om att man måste vaccinera hästen för att inte få sjukdomar, när den ska äta hösilage :confused: stämmer det? Hur blir det med hösilage på vintern, har hört att flera hästar har fått kolik p.ga det...

Sv: Hö vs Hösilage

Ensilage, som det faktiskt heter, är ett utmärkt foder till hästar. Det är oftast mer näringsrikt än hö. Att hästarna fick kolik som du säger hänger nog i hop med för liten giva eller dåligt hygieniskt kvalite. HUR fodrade dom hästarna som ? Direkt på backen eller ?

Nackdelarna: Att det kan vara svårhanterligt att jobba med, dvs tyngre pga mer vatten än i hö. balarna brukar vara ganska stora, villket gör att man bör ha flera hästar som förbrukar den snabbt.

Sjukdomen du tänker på är Botulism, men det kan dom få av annat med.
http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3327

Vi har fått övergå till hösilage (torrt ensilage, 77%) då vårt egna hö har tagit slut. Vi har undersökt ensilaget och pratat med de som säljer om risken för botulism, säljaren försäkrade oss om att de som slog höet inte slog långt ner i backen och därmed minskar risken för jord i ensilaget = botulismrisken är därmed väldigt, väldigt liten. Min häst är vaccinerad sen långt innan och jag underhåller det bara men vår andra häst är inte vaccinerad.

Men om den vi köpte det av inte var så kunnig i området så hade vi absolut vaccinerat den andra också. En billig livförsäkring.

Angående dessa stora balar, säljaren har själv två hästar som hon utfodrar med detta torra ensilage och balarna blir inte dåliga. Men man måste ju kolla det noggrant hela tiden med tanke på riskerna, fast det ska man ju även göra med hö.

Och risken med kolik vet jag faktiskt inte om det har med ensilaget att göra. Däremot så vet jag en hemsk händelse där en nyköpt häst plötsligt började få ensilage (utan övergång mellan) och hade en överkänslighet mot ensilage, det blev katastrofala följder men har egentligen inget med ensilaget att göra utan bara ägarens fel. Så det är som med allting annat, kolla hur hästen reagerar på det och ha en lång övergångsperiod.

*kl*

Precis vad jag tänkte fråga! Kommer följan denna tråden.

Hur är det med tuggandet då? För jag upplever att hästarna äter mer i kg om de äter silage. Blir tuggbehovet mer tillgodosett om de står på torrhö då? Tänker lite med tanke på de hästar/ponnyer som helst inte ska äta så jättemycket för de blir tjocka men ändå behöver endel för att tillgodose sitt tuggbehov. Är silage eller hö bättre då?

Finns det torrhö på storbal som är inplastade? Eller är de bara nätade då? Tänkte på förvaringen där.

KOm på en grej till som jag skulle fråga.

Stämmer det att proteinet försvinner ut silaget när det börjar närma sig denna årstiden och gör det det med hö också? Eller är stallägaren helt enkelt lurad på sämre silage nu på våren?

Hur länge ska man räkna med att övergångsperioden tar? Är det skillnad vinter/ sommar - perioden med tanke på bete?

ALLT grovfoderbyte bör ske under 2-3 veckor. Detta gäller faktiskt också byte från ett höparti till ett annat höparti.

Nej, varken protein eller energi minskar om man lagrar grovfoder rätt. Stallägaren har säkert fått tag på sämre parti, eller så är det oanalyserat och näringsfattigt..och sådant brukar visa sig framemot vårkanten på hästarna.

Hästarna MÅSTE äta mer ensilage än om man ger hö eftersom ensilage innehåller mer vatten. Om man har extremt bra värden och en tjockis kan man byta ut delar av givorna mot halm som ex. Ja, det finns folk som plastar in hö, troligtvis pga lagringsmöjlighterna är begränsade.

Nej, varken protein eller energi minskar om man lagrar grovfoder rätt. Stallägaren har säkert fått tag på sämre parti, eller så är det oanalyserat och näringsfattigt..och sådant brukar visa sig framemot vårkanten på hästarna.

Det var likadant förra året och enligt stallägaren så säger bonden hon köper av att proteinet försvinner ur silaget framåt våren. TYcker ju själv det låter konstig men måste ju fråga.

Hästarna MÅSTE äta mer ensilage än om man ger hö eftersom ensilage innehåller mer vatten. Om man har extremt bra värden och en tjockis kan man byta ut delar av givorna mot halm som ex. Ja, det finns folk som plastar in hö, troligtvis pga lagringsmöjlighterna är begränsade.

Jo det där med vattnet i silage vet jag men frågar är ju hur det är med tuggbehovet och vad som är bäst då silage eller hö. Vi är inte intresserad av att ge halm istället eftersom det är svårt att få tag i halm som är så pass bra att det går att använda som hästföda

i och med att man måste räkna på torrsubstans i alla grovfoder så antar jag att grovfoder mängden är likartat = lika mycket gräs i båda givorna men väger olika mycket.

Jag har för mig att riktlinjen (minimum) är 1kg torrsubstans/100kg hästvikt. Så hästvikt 450 kg = minst 4,5 kg torrsubstans. Om man ger ensilage med 50% vatten så måste man då ge 9kg ensilage för att ge hästen de där 4,5 kg.

Tänker du att processen att tugga tar längre tid om det är torrt? Jag gissar faktiskt på att det inte är så stor skillnad om det nu skulle vara det. Det tar fortfarande 1½ h för min häst att äta upp sin morgongiva även om vi bytt till ensilage.

i och med att man måste räkna på torrsubstans i alla grovfoder så antar jag att grovfoder mängden är likartat = lika mycket gräs i båda givorna men väger olika mycket.

Jag har för mig att riktlinjen (minimum) är 1kg torrsubstans/100kg hästvikt. Så hästvikt 450 kg = minst 4,5 kg torrsubstans. Om man ger ensilage med 50% vatten så måste man då ge 9kg ensilage för att ge hästen de där 4,5 kg.

Tänker du att processen att tugga tar längre tid om det är torrt? Jag gissar faktiskt på att det inte är så stor skillnad om det nu skulle vara det. Det tar fortfarande 1½ h för min häst att äta upp sin morgongiva även om vi bytt till ensilage.

Ja det var processen tugga jag tänkte på. Då borde ju höet faktsikt ta längre tid att tugga eller får din häst fortfarande lika många kilo? Alltså om hon fick 3 kg till frukost när hon åt torrhö får hon fortfarande 3 kg eller får hon typ 5 kg nu då? För får hon mer så får de ju i sig mindre hö än silage under samma tid.
Fattar du hur jag menar?

Anledningen till att jag är nyfiken är för att våra går på fri tillgång coh den ena lille killen blir lite i knubbisgaste laget (läs smällfet) och därför skulle vi behöva något som tar längre tid att tugga i sig. Fast så kom jag på att det blir ju förmodligen samma mängd energi och protein i alla fall eftersom det mäts på torrsubstans. Ja ja ägaren får helt enkelt rida honom mer.

ja, det är nog så att lösningen på ditt problem med en häst som blir tjock och en häst som inte blir lika tjock är mer motion till den som blir tjock. För ensilage väger ju mer bara för att varje strå innehåller mer vatten.

vi har samma problem här. en nordsvensk som inte ska ha lika mycket hö som min arab som egentligen skulle kunna få obegränsade mängder.. fast vi tar in dem om natten och ger bara ett mål grovfoder i hagen, lunchen. Morgon och kväll får de sitt grov + kraftfoder inne för att stabilisera mängd grovfoder till hästarna.

Däremot så löste vi detta med hur snabbt de olika hästarna äter. Nordsvensken äter mer per minut än min arab som äter, filosoferar och äter lite till. Och under denna vintern som va (köpte araben i januari) kom vi på att när vi la ut grovfodret i hagen skulle vi lägga det på en stor volt. Då minskade nordsvensken ner sin hastighet på ätandet (mindre stress kanske?) och araben kunde äta, filosofera och äta lite till utan att bli bortjagad från en hög. Araben lyckades tillochmed få i sig 50% av det vi la ut och blev mätt :D

Kan ju vara något att testa om ni lägger ut hö varje dag..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30