Sv: Hö vs Hösilage
Vi har fått övergå till hösilage (torrt ensilage, 77%) då vårt egna hö har tagit slut. Vi har undersökt ensilaget och pratat med de som säljer om risken för botulism, säljaren försäkrade oss om att de som slog höet inte slog långt ner i backen och därmed minskar risken för jord i ensilaget = botulismrisken är därmed väldigt, väldigt liten. Min häst är vaccinerad sen långt innan och jag underhåller det bara men vår andra häst är inte vaccinerad.
Men om den vi köpte det av inte var så kunnig i området så hade vi absolut vaccinerat den andra också. En billig livförsäkring.
Angående dessa stora balar, säljaren har själv två hästar som hon utfodrar med detta torra ensilage och balarna blir inte dåliga. Men man måste ju kolla det noggrant hela tiden med tanke på riskerna, fast det ska man ju även göra med hö.
Och risken med kolik vet jag faktiskt inte om det har med ensilaget att göra. Däremot så vet jag en hemsk händelse där en nyköpt häst plötsligt började få ensilage (utan övergång mellan) och hade en överkänslighet mot ensilage, det blev katastrofala följder men har egentligen inget med ensilaget att göra utan bara ägarens fel. Så det är som med allting annat, kolla hur hästen reagerar på det och ha en lång övergångsperiod.