hö till marsvin

J

johannab66

Jag undrar om ni brukar lägga hö inne i buren eller bara i höhäcken??Jag brukar ge mina marsvin både och, men är det farligt för dem med höet som de inte äter upp?Blir det inte äckligt av kiss och så???

Sv: hö till marsvin

Till de två som bor tillsammans har jag en höhäck, lägger jag i buren så äter de det inte, utan boar bara och höet blir förstört. Är ju lite synd, då jag anser att det är trevligt för dem att ha hö i buren och det är ett bättre alt., men det blir helt enkelt för jobbigt och grisigt då.
Mini-marsvinet som bor självt har hö i sin bur.

Höet som ligger i buren å är skitigt slänger jag, jag tar bort skit/blött spån, matrester och sånt varje kväll och då följer dåligt hö med. För självklart är det inte bra att ha kvar piss och bo på, det mår de inte bra av, och om de får välja så äter de såklart itne mat som är skitig, då det inte är nyttigt. Hur vida det är farligt är jag inte riktigt säker på däremot, men för marsvinets skull, för att hålla det friskt och glatt så bör den alltiid bo rent och ha tillgång till ren ordentligt mat.

Mina tjejer (2 st) har höet i buren, inte i höhäck. De brukar gömma sig under det och samtidigt ligga och äta av det.
Dock blir det som sagt nerkissat rätt fort, men det brukar jag ta bort varje kväll och fylla på nytt.

kan inte marsvin fastna i höhäckar och få rätt otäcka skador? :crazy:

Jo de kan det. De kan fastna i det mesta och skada sig på de flesta sätt. Mitt ena pucko springer upp i saker när hon blir rädd (väldigt lättskrämd nervös liten tuss). De kan liksom skada sig på de flesta sätt, hade en som lyckades få upp hö i ögat och som inte ville komma ut å ögat började bli rejält irriterat på förrut.
Mina har aldrig skadat sig på höhäck och jag har själv inte hört talas om någon som gjort det heller, och det är en sån bekväm lösning så jag låter det vara så.

Marsvinens hö ska ligga på burgolvet, de ska ha det både att äta och att böka i. Jag byter hö varje dag i mina burar för att de alltid ska ha fräscht.

Om inte hö häcken går ända ner till burgolvet hamnar höet i en rikting som gör att marsvin får en onormal ätställning med huvudet = tänderna slipas inte rätt speciellt då kindtänderna vilket i sin tur kan ge bettfel och därför är höhäck inte bra förutom att skadrisken kan öka.
Själv har jag mitt hö i knytten som sätts ihop med resårband.
Marsvinen står på dom, dom ligger under dom och ligger brevid dom.
Spill blir inte speciellt stor heller, höet är fräschare längre och knytten är mer eller mindre nödvändigt om man vill hålla långhåren i päls.
Det var så jag upptäckte från början hur praktiskt det var.

Stollan skrev:
Om inte hö häcken går ända ner till burgolvet hamnar höet i en rikting som gör att marsvin får en onormal ätställning med huvudet = tänderna slipas inte rätt speciellt då kindtänderna vilket i sin tur kan ge bettfel och därför är höhäck inte bra förutom att skadrisken kan öka.
Själv har jag mitt hö i knytten som sätts ihop med resårband.
Marsvinen står på dom, dom ligger under dom och ligger brevid dom.
Spill blir inte speciellt stor heller, höet är fräschare längre och knytten är mer eller mindre nödvändigt om man vill hålla långhåren i päls.
Det var så jag upptäckte från början hur praktiskt det var.
Så har inte jag vågat haft mitt hö sedan ett marsvin fastnade och höll på att strypas. Då byter jag hellre hö ofta än att riskerar att något sådant ska hända igen.

Vad knöt du ihop dom knytterna med, vilken längd hade det du knöt ihop med och med hur stor mängd hö i varje knytte?

Stollan skrev:
Vad knöt du ihop dom knytterna med, vilken längd hade det du knöt ihop med och med hur stor mängd hö i varje knytte?
Jag använde gummiband och de fick bara lite hö. Vet inte hur hon hade lyckats snott in sig så, har aldrig varit med om det innan det eller efter det. Otäckt var det. Jag fortsätter att ha höet på burgolvet, det går åt lite extra men då är det så.

Ok, gummiband är inte lämpligt vilket jag kom underfull med för ett bra tag sedan och det av flera skäl.
Jag använder mig utav mjukt resårband (som man har i babykläder tex) och gör så stora knytten att det skulle räcka 3 dygn för 2 marsvin för annars kan dom inte gömma sig under om dom känner för det. Jag plattar ut så gått det går vilket inte skulle gå med gummiband men funkar bra med resårband.
Jag fyller på varje dag.
Fortsätt du ha höet på burgolvet för så länge du inte har marsvin som äter av det när det blir smutsigt (jo det finns dom som gör det även om det inte är vanligt), skitar ner det på någon timme eller två eller inte heller har långhår i päls så finns det ingen anledning att ändra på det hela.

Jag föder upp långhår! :) Jag tar bort allt gammalt hö varje kväll och ger dom massor med nytt+ Att de får mer på morgonen. Det går åt en hel del men det får det faktiskt göra.

Föder upp och hålla i päls är ju inte riktigt samma sak ;)
Jag sa "hålla i päls" = inte klippa utan rulla för att kunna ställa ut i rasklass och ha det så i en 10-11 månader då pälsen börjar bli för sliten.

Stollan skrev:
Föder upp och hålla i päls är ju inte riktigt samma sak ;)
Jag sa "hålla i päls" = inte klippa utan rulla för att kunna ställa ut i rasklass och ha det så i en 10-11 månader då pälsen börjar bli för sliten.
Jag ställer också ut mina långhår!

Rasklass tills deras päls inte håller längre för det (ca 10-12 månader)?
Det är möjligt att du vill riskera att marsvinet biter av sig pälsen där rullarna sitter om det kommer hö som fastnar där men alla är inte det.
Lika lite som alla är villiga att låta långhår sitta hos en burkamrat när dom är i "päls".
Knytten har flera av dom större långhårsuppfödarna då dom inte är villiga att riskera att deras cert-mässiga och ck-mässiga djur får deras päls förstörda.

Du får lov att göra som du vill jag lovar.
Ville bara veta hur du hade gjort när det hände och jag förstår att det kunde ske på det sätt du gjorde knytterna på. Det risken kalkylerade jag redan för 2,5 år sedan och bytte ut gummiband mot resårband som var stora och då med stora knytten.
Man skall inte ha gummiband av flera orsaker och man skall absolut inte på några vilkor ha för korta resårband heller.
Storlek spelar stor roll här även om många tjatar om att storlek inte skall spela någon roll ;)
Själv har jag valt det som är bäst för mig och mina marsvin och jag har testat löst hö och hö i knytten i omgångar. Jag har inte bara tagit hänsyn till min plånbok och det som är enklast för mig utan även det som tycks vara bäst för mina marsvin.
För mig är enklast att slänga in hö löst för det kräver minst energi och styrka. Jag köper hö av bönder så den kostnaden är inte så mycket mer med dubbel mängd (går åt dubbelt upp med löst mot knytten).
Du skall givetvis göra det som är bäst för dig och dina marsvin.

Däremot så får mina inga toarullar att leka med längre sedan en viss gris lyckades få på den över sitt huvud. Hon uppskattade inte alls den nya looken.

Själv har jag mitt hö i knytten som sätts ihop med resårband
Haha, skulle mina marsvin aldrig låta vara ifred :p . De skulle garanterat smaka och äta upp bandet, de äter på allt (mattan, plast, papper mm.)

Mina är icke rumsrena istället och anser att hö äter man uppe ifrån och ligger mitt på (mysigt) och pinkar där dom ligger :mad:
Att tro att dom skulle kunna tänka sig att ialla fall några timmar ha höet liiiite fluffig är som att be dom sticka strumpor.
Fast jag föredrar det framför vissa som har marsvin som skriker mitt i natten måste jag erkänna :angel:

Stollan skrev:
Mina är icke rumsrena istället och anser att hö äter man uppe ifrån och ligger mitt på (mysigt) och pinkar där dom ligger :mad:
Att tro att dom skulle kunna tänka sig att ialla fall några timmar ha höet liiiite fluffig är som att be dom sticka strumpor.
Fast jag föredrar det framför vissa som har marsvin som skriker mitt i natten måste jag erkänna :angel:
Skriker mitt i natten? :confused:

Säger detsamma! Skriker på natten?
Vem har såna marsvin??
När jag nattar mina tjejer lägger jag en filt över buren så det blir mörkt (alltid samma filt även om vi är borta, då känner de sig trygga). Sen är de tysta på natten (om de inte nån sällsynt gång piper på varandra). På morgonen däremot, när de hör att jag vaknar, sätter de igång och säger så smått att de vill ha frukost - dvs. äpplen.

hemlig skrev:
Säger detsamma! Skriker på natten?
Vem har såna marsvin??
När jag nattar mina tjejer lägger jag en filt över buren så det blir mörkt (alltid samma filt även om vi är borta, då känner de sig trygga). Sen är de tysta på natten (om de inte nån sällsynt gång piper på varandra). På morgonen däremot, när de hör att jag vaknar, sätter de igång och säger så smått att de vill ha frukost - dvs. äpplen.
Jag har 20-talet marsvin här därav hälften i mitt sovrum, inte sjutton skriker de på natten. Borde höra det i så fall!

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 848
Senast: Scata
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur