Hö till islandshäst

Freyja_bus

Trådstartare
Tänkte bara kolla vad ni tycker att en islänning i vila respektive en islänning i hyfsat hård träning (rids fem dagar i veckan) bör få att äta?
Höet är analyserat och ger inte särskilt bra värden, framförallt är det lågt på energi, men även protein halten är något låg. Enligt den analysen skulle man behöva ge 10 kg/dygn för att komma upp i önskvärda värden. (utan tillsatt kraftfoder)
Anledningen till att jag frågar är att i stallet som jag är, ger de sina islänningar 3 kg hö/dygn, vilket jag anser vara MYCKET lite. Ibland får de 4 kg, om det är kallt. Hästarna ser dock tjocka ut (uppspända?) varför ägarna inte vill ge dem mer hö. Pälsarna är långa, tufsiga och otäta, och hästarna blir lätt flåsiga och trötta. Efter ett ridpas på 45 min kan den ena hästen stå och flåsa kraftigt i över en timme.
Jag vill gärna veta vad ni tycker, och tar tacksamt emot argument som jag kan säga till hästägarna. Ett annat problem är att de äter dåligt i stallet, ibland har de alltså inte ens ätit upp sitt kilo de får på natten. Kan detta bero på värmen i stallet? Dörren är alltid stängd och det blir ganska varmt där inne. Detta gör att hästägarna ännu mer tror att de inte behöver mer mat; eftersom de inte äter upp det de redan får. De får hö tre gånger per dag, med 1 kg varje giv.
Mycket tacksam för svar!!

Sv: Hö till islandshäst

Minimigivan är 1 kg TS /100 kg kroppsvikt och dygn, sen görs tillägg utifrån förutsättningar som hästen nåste uppfylla. Här ingår bl a lösdrift, träning, dräktighet osv.

Om man strikt skall utgå enbart via stråmängden och inte titta på protein samt energibehov, jag utgår ifrån att vi nu talar om hö och inget annat.

För en islandshäst med en kroppsvikt av 350-400 kg, krävs minst 5 kg vilket skulle täcka grundbehovet. Men då har inga tillägg räknats på för ovanstående.

Skall man sen titta på behoven av Mj samt smrp, Ca, P och Mg så är ju det en helt annan historia.:angel:

Vi fick ett hö med mycket bra värden i år. Vi satsar på att ge så mycket av alla behov som möjligt genom höet, och kompletterar med mineraler, lite kraft och andra tillskott.
Våra får 6-7 kg/ häst och dygn, och de är i normalhull.
Som Boj säger, ska hästen ha minst 1 kg Torrsubstans/ 100 kg häst.
Det gör minst 1,2-1,5 kg vanligt hö.
Om hästen väger runt 400 kg, blir högivan 6 kg per dag.
Ger man så lite som 3 kg/dag nu mitt i vintern, riskerar hästen magproblem som magkatarr, magsår, kolik mm. Och lär i längden få brister av olika slag.
Men om höet är analyserat, kan man ju räkna ut alla behov.

Det där låter som grav protein och näringsbrist.

Mina får 6kg hö med bra värden samt nästan 1kg kraftfoder.
Och kommer strax att få 10kg ensilage med toppenvärden + 1kg kornkross/dag vid vila.

De är slimmade, välmusklade, korthåriga, pigga och glada på kall lösdrift.

Håller med övriga, hästarna far ju illa!

Mina får 7,5 kg hösilage och 0,5 kg lucernhack samt betfor, mineraler o linfröolja.

Som flera redan påpekat: mängden hö täcker inte ens behovet av strå! Minst 5 kg per dag oavsett analys och tillägg av kraftfoder om det behövs med hänsyn till analysvärdena i höet!
Argument som du kan använda: låna en bok om hästens behov av foder och visa de avsnitt där det står om stråfoderbehov. För dessa hästar vore ju bara det en höjdare - att de får så mycket strå så att de slipper få magsår och andra problem.

Ja...tack för svar. Jag vet inte vad jag ska göra, tycker verkligen synd om hästarna! men stallägarna är så svåra att övertala när de väl bestämt sig...men jag ska inte ge upp!
:mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 272
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar