Hö med rajgräs i till fånghäst?

Gwildr

Trådstartare
Jag har hittat ett hö med låga bra värden (6,9 MJ och 48 g smb rp per kilo foder) som jag skulle kunna köpa. Dock ingår det rajgräs i höet. Rajgräs ska ju vara sockerrikt och därför inte så bra för en fånghäst. I övrigt innehöll höet timotej och lite klöver.

Vad tror ni? Är det riskabelt att ge en fånghäst hö som innehåller rajgräs?

mvh Åsa

Sv: Hö med rajgräs i till fånghäst?

Jag såg Helena Handberg i någon tråd här avråda från rajgräs. Hon rekommenderade ett timotejbaserat hö till fånghäst. Sedan är det kanske en fråga om hur mycket rajgräs. Jag vet inte. Fånghästen i stallet får inte äta rajgräs.

Undvik hö med stor andel rajgräs om det går.

Jag såg Helena Handberg i någon tråd här avråda från rajgräs. Hon rekommenderade ett timotejbaserat hö till fånghäst. Sedan är det kanske en fråga om hur mycket rajgräs. Jag vet inte. Fånghästen i stallet får inte äta rajgräs.

Om jag minns rätt rekommenderade hon luzern (felstavat?) istället. Det innehåller mycket protein men lite socker. Jag ger det till min fånghäst i små mängder plus halm plus lite bete. Det är ju inte det billigaste men här finns inte ett höstrå kvar!

Precis och lucern finns utan socker också (Kvarnbys). Problems med hö överallt. Tack och lov tog de hem ordentligt i mitt stall så det blev över till mig och mina gubbar också.

Tack för era svar

Höet ska innehålla ca 10 % rajgräs. Vi har köpt några hundra kilo av det nu. Det kryllar inte direkt av hö till salu så här års. Nu väntar vi bara på den hygieniska analysen och håller tummarna.

Jag såg förresten att det är rajgräs i det hösilage som hästen äter nu, så även om det inte är idealiskt med rajgräs blir det inte värre än nu. Hoppas jag!

Vi räknar med att blötlägga höet för att laka ur en del lättlösliga kolhydrater också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 586
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder