Hö med låg proteinhalt till tävlande travhäst.

kopparberg

Trådstartare
Varför då?
Bonden vi köper hö av har tre olika värden på smrp i sitt hö. Låg nivå, normal nivå (ligger på sporthästvärden) och hög nivå.
Det med låg proteinnivå låg överst, så bonden sa han skulle leverera bort det till en travhästägare med tävlingstravare, sedan skulle vi få vårt hö med mellannivån av proteinvärde.

Jag har ingen aning, det är mot vad jag lärde mig av agronomen som lärt mig räkna foderstat, varför vill man ge en högpresterande tävlingshäst hö med LÅGT proteininnehåll? :confused:
Finns ju travfolk här, säkert någon som vet!

Sv: Hö med låg proteinhalt till tävlande travhäst.

säkert gamla kunskaper som lever kvar...
Ett hö med lägre proteinhalt behöver kompletteras med mycket kraftfoder och "di gamle" vill säkert ge sina högpresterande hästar mkt kraftfoder för att de tror att de måste ha det för att orka...

Det gissade de vi ska samköpa höet i fråga med också!

Jag tycker det låter helkonstigt! Och jäkligt oekonomiskt! Bonden i fråga tar samma betalt för alla tre hövärdena, och i allafall jag ser ju förutom att det är bra för hästen att jag kommer spara pengar på ett hö med så bra värden!

Fö så ska vi prova med "lågvärdeshöet" till stallkompisens nordis som får rejäl övervikt så fort han ser foder på vykort. Allt för att kunna ge honom rejäl mängd utan att han går upp i vikt.

Hmm, tänker ni inte bakvänt då? Energin brukar ju inte variera alls lika mycket som proteinet... Risken är att ni får en fet häst med proteinbrist, typ.

Min erfarenhet är att de verkar äta aningen mindre om de får hö med mycket proteiner är och mina shettisar funkar utmärkt att ge fri tillgång på bra hösilage på vintrarna, alltså med högt proteininnehåll...

Jag har också de funderingarna, men jag vet inte än hur mycket energi det är i höet. Blir en "testrunda" med några veckors prov med "låghöet".

Funkar inte med fri tillgång på något hö på kompisens häst, han äter som en dammsugare vad han än får! :crazy:
Inte många hästar jag träffat genom åren som inte kan ha fri tillgång, men han är tyvärr en av dem!
Han gick på lösdrift, han var inte tjock, det var fetma! Han fick fång (föga förvånande), allt detta hos förra hussen.
Min kompis är jättenoga med honom, veterinären har starkt rekommenderat att hålla ner vikten på honom, men det är skitsvårt, han är så lättfödd!
Blir han för fet även i vinter så ska vi prova att fodra med havrehalm om vi får fatt på sådan. Han äter inte halm om han får i boxen, däremot äter han den om man lägger den i hagen.

Jag har lättare, jag kommer kunna ge min häst idealhö precis som i fjol, så hon kan få sin fria tillgång!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka