Hö med klöver

Angelina

Trådstartare
Förra året hade vi jättefint hö, köpt från en bonde i närheten. I år kunde samma bonde inte slå höet i rätt tid för det var så regningt...Höet är grovt och innehöll ganska mycket klöver.

Min undran är hur skadligt är det med klöver i hö? Jag har två shettisar varav den ena är riktigt rund (jobbar som fanken för att få ner hennes vikt!). De har inte haft fång men jag vill heller inte få det (och den överviktiga ligger väl i farozonen:().

Tacksam för svar!!!

Sv: Hö med klöver

Ingen som vet..?

Jag har nu lyckats läsa mej till att klöver innebär att det är mycket protein i höet medan den sena skörden gör att det är lågt energiinnehåll. Klöver ska man inte ge till fånghäst...men utlöser det fång???

Vågar jag ge det? Tveksam...

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Jag får hem en ny pålle på Lördag, en fjording på 3 år. Inridning ska påbörjas så fort vi lärt känna varandra, men det tar ju lång tid...
Svar
17
· Visningar
1 946
Senast: Nomina
·
G
Hästvård Borde kanske flyttas till foder... Jag fick nyligen slut på mitt egna hö och köpte därför av en bonde här i närheten. Inget verkar vara...
Svar
7
· Visningar
4 833
Senast: Gifted
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur