Hö mängd- för föl & unghästar

T

TinkerTant

Hej,

Hur mkt hö äter en fölis på 6 mån och uppåt? Går det åt lika mkt som för de vuxna hästarna eller? En liten undran då man ska beställa hem hö till kommande vintern.

Tack o bock för svar! :)

Sv: Hö mängd- för föl & unghästar

Vad är det för ras och storlek på fölet?
Vilka värden kan du få på höet?

Ofta ger man ju fri tillgång till så unga hästar, men hur mycket de kan äta beror ju på svaren på mina frågor.

Hej,

Det är tinkerföl och höet är inte skördat än ens.

Oavsett vilken ras, så hur mkt äter ett föl kontra vuxen häst?

Väldigt individuellt, mina halvblodsföl äter mellan 3 - 7 kg beroende på vilken individ det är.

Tack för svar Masse, då lär vi få massa hö över om vi bokar på för en vuxen häst då. :) Svårt att beräkna vinterns åtgång med en fölis och två vuxna hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
15
· Visningar
855
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 879
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka