Hö i storbal?

Forest Autumn

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av att köpa hö i storbal? Jag menar alltså hö och inte ensilerat/plastat och undrar mest över den hygieniska kvalitén. När man köper småbalar kan man ju öppna en bal och se hur det ser ut (som en första koll).

Sv: Hö i storbal?

Att det är väldigt svårt att få hö i storbal av bra kvalite, speciellt om det kommer i rundbalar. Faktum är att det är så svårt att få höet tillräckligt torrt innan det pressas att man avråder ifrån att ha torrhö i stora rundbalar.
Trycket i balen är stort så att det som finns där blir där så att säga. Vilket innebär att minsta lilla fukt som skulle kunna avdunsta i en liten bal blir kvar och gör så att risken för att höet ska börja mögla ökar väldigt mycket.

Skulle inte rekommendera att köpa hö i storbal efter egna erfarenheter. Inte många balar som var ok.... trist för det hade varit praktiskt.

Jag har kört på hö i stora rundbalar i ett par år nu, varvat lite med småbalar på hösten då de är smidigare. I år har vi inte slängt något hö alls, lite ytskikt när någon legat och blivit dammig, men alla balar har varit fina och hästarna tycker om det (har en jättekräsen herre som inte äter om det luktar minsta lilla konstigt eller är lite för gult). Så för min del har jag absolut inget emot storbalar med hö, bara att de måste förvaras bra så att de får luft och hålls torra, vi hämtar 2 balar åt gången från bonden för vi kan inte förvara hemma.

Kl
Tack för svaren.
Det var lite det jag misstänkte dvs ibland har man tur men att det är svårt att få detta tillräckligt torrt. Vi brukar köpa småbalshö av samma leverantör varje år. Han har alltid bra hö. Men det här året gick i inte skörden så bra och jag behöver lite till. Tyvärr verkar det vara slut på småbalshö häromkring.

Mina erfarenheter av höbönder är tyvärr inte de bästa. Jag är urtrött på alla som försöker sälja dåligt grovfoder.

Jag har köpt hö i rundbal från några olika leverantörer och min erfarenhet är att det går absolut att hitta bra hö i rundbal. Drt måste vara ordentligt torrt när det pressas bara. Fördel med eundbal är att på samma sätt som att det inte släpper ut någon fukt släpper det inte heller in någon. Rundbalar kan vara trista på ytan och fina inuti. ..

Om det är en duktig höbonde så är det helt klart att föredra. Jag har kört med rundbals hö i fem år nu och jag skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till småbalshö igen. Med rundbals hö behöver man egentligen bara vara en person för att lasta upp mitt behov av 27 rundbalar på loftet på någon timme. Med småbalshö får man ju vara några stycken för att inte slita ihjäl sig när det ska packas och det tar ändå timmavis. Min sambo hissar upp balarna och sedan lägger han lös halm ovanpå ca en halvmeter upp och tack vare halmen så har ingen bal varit dålig. En bal hade han missat att lägga över ett år med följd att den var möglig på ovansidan men resten av balen var fin.
Som någon före mig har skrivit så måste höt verkligen vara riktigt torrt. Min analys låg på 89 i ts senast och det behöver det vara för att det inte ska bli mögel för ingen fukt går vare sig in eller ut ur en rundbal.

Jag köper stora fyrkantsbalar med torrhö och har bara bra erfarenheter, inte något har varit dåligt men då har producenten varit väldigt noggrann oxå och höet har hållt extremt bra kvalitet

Min svärmor hade alltid stora rundbalar med hö, det såg alltid ok ut. Men hon hade bara två höstar så det tog tid innan det hann ätas upp.

Kl
min erf är som många kloka i tråden redan redogjort för. dvs att storbal är katastrof om foderproducenten inte har koll på att torka, skörda och packa balarna helt utifrån rätt nivå.

är de korrekt enligt ovan funkar det bra !

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama