Hö i storbal - dammigare???

T

Tufsen

Jag har under alla år alltid köpt löspressat hö. I år rådde det stor höbrist där jag bor och vi fick endast tag i stora rundbalar några mil bort. Det är torrt och en fin grön färg på höet, det luktar gott också om man tar en knippa och luktar på, höbonden själv tyckte han hade lyckats få ett bra hö i år. Problemet är att jag tycker att det dammar en del när jag river loss hö från balarna. Är det så att man märker detta mer för att man "rör" om mera i höet och drar när man har stora balar eller bör jag vara orolig? Har tänkt börja vattna det de får inne i boxarna för säkerhets skull...

Erfarenheter?

Sv: Hö i storbal - dammigare???

jag har hö på storbal dessutom är det fjolårs men det är jättefint, inte dammigt eller så. det kanske är mest "småbitar" av hö som far omkring när du drar loss, inte damm?!
jag har aldrig upplevt någon skillnad mellan stor eller småbalar det är bara skillnad på hökvalitet.

Nej, jag tycker det är dammigt, man kan se att det dammar om man ställer sig en bit ifrån när man varit och dragit hö och kollar jättenoga, det syns inte så bra, säkert inte om man inte vet om det, men mina glasögon blir dammiga av små partiklar och tycker jag blir lite irriterad i halsen. Jag är väldigt orolig då jag köpt för ett helt år till 2 hästar. Den ena fick fång i somras så jag blev utfattig av den behandlingen, vill inte få problem med t ex hosta nu. Jag blöter det nu...

Idag när jag började rida ena hästen hostade han till, det brukar han iof göra, har gjort de senaste två åren (kan vara åldern), men man är rädd att han ska vara extra känslig.

Har lust att slänga allt och köpa nytt för säkerhets skull, men inget säger att jag får tag på ngt bättre... Vet inte om alla balar är lika. Tycker ändå det är konstigt att det ser så fint ut och luktar så gott... Vi såg inte att det dammade när vi körde in det.

Det finns två orsaker till att det dammar. Jord i balen eller mögeltillväxt. Bägge gör fodret otjänligt. Oavsett anledning är dammigt foder farligt för hästens luftrör.

Just rundbalar är svårt att få torra när det gäller hö.

Jag har också köpt stor rundbal med torrt hö. Det ser jättefint ut,grönt och fint och lukten är också okej, MEN den dammar nåt alldeles sjukt:eek:
Vet inte heller hur jag ska göra ,känns fel att mata hästarna med sånt som inte känns okej för en själv. Tack och lov köpte jag bara en bal till att börja med men ändå....
Det jag också undrar över är just det att HUR kan det se så fint ut och sen damma sådär?:confused:
Kan det vara så att det bara innehåller massor ,massor av små gräspartiklar som sen dammar? För det borde ju iaf lukta konstigt eller synas delar som är sämre kvalitet,om det är mögligt. Eller är jag helt ut och cyklar??

Häruppe är det vanligt att man pressar hö som är löstorkat på skulle. Oftast som vanliga hårdpressbalar men obland även rundbalar. Den mekaniska hanteringen ger mer småpartiklar även om den hygieniska kvaliten är bra.
PL

hö i storbal är svårt att få bra kvalité. Om höet dammar så är det otjänligt att ge och bör kasseras. Du känner annars på lukten om det är dåligt, dammigt hö luktar aldrig gott. Damm=mögel

mina storbalar dammar och luktar gott!

tycker ni då jag borde byta hö? om jag kan alltså, har inte hittat nåt annat hö i närheten :crazy:

hästarna äter detta hö med extremt god aptit (bättre än något annat hö tidigare) mitt sto äter ca 15- 20 kg/ dygn äter normalt sett typ 12-13 kilo, och valacken som äter 8-10 kg i vanliga fall ligger nog på ca 15 kg nu... (de har alltså fri tillgång, därav svårt att uppskatta exakt)

tycker ni ändå att jag ska göra mig av med det? fast att hästarna uppenbarligen älskar det?

är du säker på att det verkligen är dammigt som ett mögligt hö är? Eller är det bara extremt torrt? Har under alla år aldrig varit med om hö som dammar och samtidigt luktar gott, det går liksom inte ihop eftersom damm kommer av mögel, mögel kan vara svårt att se men det går inte att bli lurad om man luktar. Svårt att säga vad som är bra och dåligt när man inte sett höet själv, men annars kan man alltid skicka in på hygienanalys.

när man håller på med den så luktar den dam, men tar man en tuss och luktar så luktar det hö... ja jag vet... lite mysko... men det luktar inte mögel.

kollade nu på annonser på hö... och ja... det fanns inget... bara hösilage som var dyrt och med den mängden mina hästar äter nu så räknade jag på att det skulle gå åt 1 bal/dag (ca 50 kg) och en bal kostade 130 kr... och det har jag nog inte råd med helt enkelt... blir liksom över 4 000/månad i bara grovfoder :crazy: nä.. nån måtta får det vara...

höet är taget precis de veckorna i somras när det var som allra varmast och intaget precis när den värmen tog slut, så vist är det möjligt att det bara är jätte jätte torrt!

har redan lagt ner 600 kr på att analysera det (bonden hade aldrig gjort det och visste inte ens att hästägare efterfrågar det) och om jag då lägger ner 600 kr till på hygien analys så jag lagt ner oerhört mkt pengar på ett hö som inte ens är mitt liksom.. och är det dåligt så vad ska jag göra? det finns inget annat hö här i närheten liksom.

skit trisst känns det, men vad gör man?!

Ja jag vet hur det känns:( Trist helt enkelt. Suck. Men man vill ju inte att hästarna ska bli sjuka heller. Ditt hö verkar vara precis som mitt ; luktar damm då man håller på med det men tar man en tuss så är det bara hö och som sagt det är grönt och fint. Bonden jag köpte det av sa att det iallafall inte regnat på det.
Min man börjar bli lite småsur på mig för han tycker att jag är för kinkig med hö. Man blir aldrig nöjd liksom:angel: Han menar att ALLT torrt gräs dammar, mer eller mindre.

Jag har köpt hö på rundbal av samma bonde i många år nu, upplever inte det som dammigt, nån enstaka bal har varlit lite dammiga men överlag har det varit bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte om det finns någon med erfarenhet om mögligt hö. Har hamnat i en diskussion med den jag hyr in mina hästar hos. Hen har köpt in...
Svar
13
· Visningar
2 307
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 432
Senast: mackan
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 424
Senast: caradan
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 327
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka