Hö i hagen

A

AnnikaH

Nu på vintern lägger vi alltid ut hö till hästarna i hagen vid lunchtid. Min häst går tillsammans med ett sto och hennes föl och ägaren till de hästarna och jag ger olika sorters hö inne (vi köper inte på samma ställe men det är ändå vanligt hö).
Vi har försökt vänja in min häst på hennes hö för att de ska kunna äta samma hö i hagen, men det verkar som att det är något i det höet som min häst inte tål för han har blivit lös i magen. :cry:
Naturligtvis skulle jag vilja ge min häst mitt eget hö även i hagen, men jag vet inte hur vi ska få de olika hästarna att äta "rätt" hö. Är det någon som har några bra tips??? :confused:
Förra vintern gick min häst med en annan häst och då la vi ut olika sorters hö och då märkte jag inga magproblem, men jag vet ju heller inte vilket hö min häst åt! :smirk:

Sv: Hö i hagen

I år har många hästar blivit dåliga i magen pga av att det inte fryser till i backen. De går och pillar i leran och får i sig en del de inte borde få i sig. Är du säker på att det är höt han inte tål?
Jag tycker att det är lika spännande varje år när man har delade hö/ensilage hästar i samma hage. Det är intressant att se vilken tott som hästarna äter upp först och vilket de ratar.

*lån*
Då skall jag väl vara stolt då, för hästarna i vår hage, börjar alltid äta på "mitt hö".

Kanske den bästa analysen man kan få? av pållarna själva! :smirk: :)

AnnikaH skrev:
Nu på vintern lägger vi alltid ut hö till hästarna i hagen vid lunchtid. Min häst går tillsammans med ett sto och hennes föl och ägaren till de hästarna och jag ger olika sorters hö inne (vi köper inte på samma ställe men det är ändå vanligt hö).
Vi har försökt vänja in min häst på hennes hö för att de ska kunna äta samma hö i hagen, men det verkar som att det är något i det höet som min häst inte tål för han har blivit lös i magen. :cry:
Naturligtvis skulle jag vilja ge min häst mitt eget hö även i hagen, men jag vet inte hur vi ska få de olika hästarna att äta "rätt" hö. Är det någon som har några bra tips??? :confused:
Förra vintern gick min häst med en annan häst och då la vi ut olika sorters hö och då märkte jag inga magproblem, men jag vet ju heller inte vilket hö min häst åt! :smirk:

Man kan prova att ge något för att stabilisera tarmfloran nu när det sker ett foderbyte mina hästar behöver det definitivt vid såna tillfällen, annars blir dom som du säger lösa i magen, och det kan ta många veckor innan det blir bra.
Själv ger jag " mag-tarm", men jag vet att folk använder många olika preparat, tex foderjäst, pro-viva för människor, micro-balans osv.
Utbudet är ganska stort!

Har ni analyserat höet och vet att det är av bra hygienisk kvalitè?

Jag är inte säker på att det är höet, har kommit på att jag köpte en säck morötter samtidigt och det kanske är de som är boven. Jag har kanske gett lite för många! Ska dra ner på morötterna och se om det hjälper. Har också fått tips om proviva i en annan tråd här och tänker testa det.
Mitt hö är också det som först går åt när vi lägger ut båda sorterna, så hästarna hade säkert gärna sett att vi la ut båda sorterna. Det är kanske bara att krångla till det att försöka ge samma sort ute, det funkar ju utmärkt om hästen går i egen hage, men det vill jag inte att han ska göra. Han behöver sina kompisar.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3