Hö/hösilage- Vikt,mängd

ankic

Trådstartare
Är 1kg hösilage mer än 1 kg torrhö i mängd?
Är det ngn skillnad i ättid på hösorterna?

Sv: Hö/hösilage- Vikt,mängd

Är 1kg hösilage mer än 1 kg torrhö i mängd?
Är det ngn skillnad i ättid på hösorterna?

1 kg hösilage är mindre än 1 kg hö, eftersom hösilaget innehåller mer vatten. Det du vill veta när du utfodrar är hur mycket torrsubstans du ger, alltså hur mycket som faktiskt är torkat gräs inte vatten.
Hö brukar man säga att det har 84% ts(torrsubstans) medans hösilaget kan skilja väldigt mycket från ca 40% upp till 70%. Och det är även ts bland annat som avgör hur lång ättid du får på varje kg foder du ger din häst.
Så slutsatsen är om du ger hösilage kommer du behöva ge fler kilo foder för att ge tillräckligt med grovfoder än om du ger hö.

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar