Hö, Hösilage, Ensilage....

annie_

Trådstartare
.... Kan någon hjälpa mej att reda ut detta??

Har funderat i några veckor nu varför en del väljer att fodra med antingen det ena eller det andra, eller blanda..

Vad är för- och nackdelar med de tre (kanske finns fler?)?
Vad är skillnaden på dem?
Och varför har ni valt att fodra med just detta?

:D

Sv: Hö, Hösilage, Ensilage....

Jag fodrar med hö.

Dom 2 störta anledningarna är att jag får exem på händer och handleder när jag hanterar inplastat och luketen sitter kvar i kläderna.

Men oxå för att vi tar eget hö och har gammla maskiner att ta in hö med och skulle jag vilja ha inplastat så skulle jag behöva köpa en nyare traktor som klarar av en inplastare och en maskinpark för att plasta in är mycket dyrare att köpa in än en park för att ta in hö.

Kram

Hösilage och ensilage är egentligen samma sak men många kallar torrare ensilage för hösilage. Jag fodrar med både hö och hösilage. Hö inne och ute fri tillgång till storbal.

Svarar er båda;

Vad är skillnaden på Ensilage/Hösilage och "bara" hö då? :confused:
Och hur skiljer sej "tillverknings-sättet"?

Jag fodrar med hö, men varför vet jag inte riktigt.. Tror att det är för att jag hört om att botulism får hästarna av ensilage/hösilage? Mina är inte vaccinerade emot det..

(Sen så köper vi också hö för att det är det vi köper in i stallet, givetvis.. :p)

Mer riktat till Elektron;
Varför har du valt att fodra med hösilage ute och hö inne, och inte bara det ena?

Skillnaden är torrsubstansen (TS) dvs hur mycket vatten det innehåller. Det är bara av praktiska skäl jag har hö inne, annars skulle jag behöva gå ut och hämta från ensilagebalen i hagen då jag bara öppnar en i taget och det är enklare, och billigare, att ställa en hösilagebal i hagen än att släpa ut hö.

Jag minns inte var gränsen går för att det ska räknas som hö men hösilagebalar är ibland så torra att det är plastat hö. Hästar kan få botulism av hö också om man har otur.

Här finns mer att läsa.

Mina hästar äter enbart hösilage, har rundbalar i hagen, de går på lösdrift.
För mig är det mer ekonomiskt med hösilage än med torrhö. Vi har 9 hästar.

Och Elektron;

OT men,
Har ni valt att vaccinera mot botulism?
Är vaccinet 100%-igt vad gäller skydd mot botulism?

Hur skiljer det sej i prisklass mot vanligt hö?

Vet en del som valt att ha Ensilage/hösilage som fri tillgång ute, precis som ni, är det av smidighets-skäl med att det oftast är stora "balar", ekonomiskt, bättre kvalité eller vad är det? :)

(Btw, Tack för länken! :bow:)

Vaccinet är inte 100%-igt. Det finns lika många åsikter om vaccinet/vaccinering som det finns människor :angel: En del hävdar att det bara fungerar på en liten del av de olika botulismbakterierna och INTE funkar på det stora flertalet. En del har fått hästar som blivit svårt sjuka av själva vaccinet. Osv. osv. Finns flera gamla trådar om detta. Dessutom är det ganska ovanligt att hästar får botulism, därför anser många att det är att "kasta pärlor för svinen" att vaccinera.
Läs mer om botulism här: http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Botulism/

Mina åsikter/erfarenheter:
Jag använder hö, därför att jag också får eksem på händer och armar av ensilage. Jag tycker heller inte om lukten av ensilage.

Mina erfarenheter är att ensilage på storbal oftast är billigare än hö. Det är lättare att förvara då balarna kan stå ute. Tror också att det är att föredra ensilage om man har fri tillgång i hagen till hästarna. En ensilagebal måste dock förbrukas inom några dagar då det börjar bli dåligt så fort plasten tas av. Så har man bara ett par hästar så funkar det inte med storbalsensilage. Nu förekommer småbalsensilage också men det brukar vara mkt dyrare än hö. En annan nackdel är att blötare balar fryser på vintern om de står i minusgrader, och då kan det vara lögn i h-vete att fodra med det. Och hästarna bör ju inte äta frusen mat heller. Hö kan man säga är oftare drygare än ensilage. Särskilt om ensilaget är blötare. Då innehåller det mer vatten så att säga, och i stället för att tex. ge 10 kg hö så får du kanske ge 15 kg ensilage.

Har också läst en del om att hästar som äter ensilage oftare har magsår och hål i tänderna än hästar som äter hö. Huruvida det finns några studier i detta vet jag dock inte, så det ska kanske tas med en nypa salt. Vet dock att en del hästars mage inte tål ensilage - de får kronisk diarré som inte blir bra förrän man sätter dem på en hö eller gräs diet. Fånghästar bör heller inte äta ensilage.

Senast ändrad:

Jag vaccinerar inte. Det är bra mycket enklare att ställa ut en storbal i hagen än att pytsa ut hö varje dag och hösilaget är billigare. En storbal hö skulle funka lika bra men innehåller sällan lika mycket.

Jag fodrar med hösilage i småbal. Lätt att förvara då våran höskulle är liten och har lite halvdåligt golv, hästarna gillar det och jag som är allergisk klarar hösilaget bättre än hö.

mina hästar är inte vaccinerade. Jag gör åt 2 storbalar i veckan åt mina, när jag fodrade med torrhö gick det åt 3 i veckan

Botulism är mkt ovanligt. Det ensilage (eller hösilage om man vill) som hästar fodras med är i allmänhet för torrt för att dessa bakterier ska trivas, de växer framförallt i riktigt vått ensilage.

Den största fördelen med ensilage är att det är dammfritt, själv är jag mer nojig över att hästen ska få hosta av dammigt hö, än att den ska dö av botulism.

Som flera andra påpekat måste en storbal gå åt hyfsat fort, hur fort beror på vattenhalt och temperatur, bla.

Till Alla;

Det där med botulism var bara en parantes, men lite kul att höra om ni vaccinerar mot de!

Så om jag förstått det rätt så är det bara mer vatten i hösilage/ensilage än vanligt hö (och mindre dammigt)? Sen att det är plast runtom? :p

Det är alltså ingen skillnad i "tillagnings-sättet"? :p
Nja, ensilage konserveras med hjälp av mjölksyrajäsning vilket sänker pH. Hösilage är för torrt för att ensileringsprocessen ska komma igång och konserveras genom lufttät lagring istället. Hö konserveras genom torkning. Hösilage brukar ha en ts-halt på mellan 65-75% ungefär medan ensilage har en ts-halt under 60% ungefär. Hö har en ts-halt på ca 85%.

Det du måste tänka på när det gäller ensilage och hösilage är att en öppnad bal måste gå åt inom en ganska kort tid (ca 5-10 dagar beroende på hur varmt det är ute) så det gäller att du har tillräckligt många hästar som kan göra slut på en öppnad bal tillräckligt fort. Om du inte har det så är det hö som gäller. Men det finns även lite mindre ensilagebalar att köpa (från ca 30 kilo har jag för mig att jag sett) men det är ofta dyrare än hö.

Och vad är det man vill ha för TS på det hästarna äter (får skylla på att jag får hjälp av andra som gjort analys åt mej....)?? Varför måste balen göras slut på fort, vad händer annars? :crazy:

Och vad är det man vill ha för TS på det hästarna äter (får skylla på att jag får hjälp av andra som gjort analys åt mej....)?? Varför måste balen göras slut på fort, vad händer annars? :crazy:
Ts-halten (alltså torrsubstans-halten) spelar mindre roll egentligen så länge grovfodret lagras rätt.

Om en ensilagebal inte tar slut tillräckligt fort blir ensilaget otjänligt (ruttnar kan man säga). Själva konserveringen utgörs ju av att gräset lagras lufttätt. Öppnar man en ensilagebal så blir det inte lufttätt längre och förmultningsprocessen kommer igång. Processen kommer igång långsammare på vintern än på vår, sommar, höst. Detsamma gäller hösilage. Hö är känsligt på sitt sätt eftersom det är känsligt mot fukt och därför möglar om det blir fuktigt. Så det beror lite på lagringsmöjligheten också vilken typ av grovfoder man väljer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 359
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka