Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han äter dels fortfarande en hel del i hagen och sen havre också. Är fortfarande väl rund men är lite svårbantad...För låg kvot (4.86) för mina men din äter väl annat också? @Amanda_F
Kommit fram till att vi är nöjda med årets hö men behöver tillskott av koppar som inte innehåller mangan alls. Har någon tips så skicka PM så blir jag jätteglader
Kopperplex innehåller varken järn eller mangan dock zink men det brukar det ju oxå vara brist på.
Tillsättningsämnen med näringsrika egenskaper:
mg/kg mg/60 g
Koppar 5000 100
Zink 5000 100
Selen 5 0,1
Vitamin E (α-tokoferolacetat) 25.000 500
En i och för sig intressant produkt eftersom den innehåller de mikromineraler som det alltid är brist på i ett grovfoder, dvs. koppar, zink och selen. Dessutom E-vitamin som alltid behövs när hästen inte går på bete.
Det som är mindre positivt är att produkten innehåller mest socker (87,5%) och väldigt lite mineraler, endast 12,5% av produkten innehåller mineraler och E-vitamin. Man är tvungen att ge stora mängder av den här produkten för att komma upp i hästens behov. De utfodringsanvisningar som ges är helt åt skogen. Selenbehovet för en 500 kg häst är minst 1 mg per dag. Den här produkten innehåller natriumselenit vilket gör att man måste ge minst 1,2 mg/dag. Man skulle behöva ge 240 g av den här produkten för att tillsätta 1,2 mg selen i form av natriumselenit till foderstaten. En burk med 800 g för 299 kr skulle endast räcka i 3 dagar. 240 g av produkten tillför 1200 mg zink och koppar vilket vanligtvis är onödigt mycket. Kvoten mellan zink och koppar i den här produkten är 1:1. Detta trots att dom själva skriver följande som produktinformation:
”Förhållandet mellan zink och koppar ska vara balanserat för att hästen ska kunna uppta och utnyttja mineralerna, där förhållandet ska ligga på 3-5 delar zink 1 del koppar.”
Man kan undra hur dom har tänkt här!
Ger man 240 g av produkten för att täcka hästens selenbehov så tillför man samtidigt 6000 IE E-vitamin vilket är på tok för mycket. Det är således varken balans mellan zink och koppar eller mellan selen och E-vitamin i den här produkten.
Jag skulle avråda från köp!