hö + gräs?

nowa

Trådstartare
Om c-ponny står inne på natten är ute på dagen o äter gräs. Hur mycket hö (antal kg) skulle in rekommendera att hon ska äta under natten? Alternativ att blande hö o halm? Hästen motionsrids några dagar i veckan.

Jag vet att det är svårt att säga exakt men hur resonerar ni?

Att inte ge något alls för att det är bättre att "vila" magen över natten? (blandat 9-12 timmar inne)

Fri tillgång på hö över natten?
Fri tillgång på halm över natten, hö behövs inte när den bara motionsrids?

Jag har nämligen hört alla sju havens varianter, måste bara fråga vad andra hästägare tycker.

Sv: hö + gräs?

Att inte ge något alls för att det är bättre att "vila" magen över natten? (blandat 9-12 timmar inne)
Absolut inte!! En hästmage ska egentligen aldrig "vila" från grovfoder, det ska helst vara ständig -men långsam- tillförsel under ca 18 timmar/dygn. De klarar dock att vara utan max ca 8 timmar utan att tarmfloran tar direkt skada, 4 timmar är inget problem alls. För att hästen ska känna mättnad måste en högiva räcka minst en timme, så dosera mängden efter det.

Fri tillgång på hö över natten?
Egentligen det mest optimala, men å andra sidan kanske inte jättebra för en glupsk, lättfödd häst. Då måste man dosera enligt ovan... ;)

Fri tillgång på halm över natten, hö behövs inte när den bara motionsrids?
Enbart halm kan funka om du samtidigt kompletterar med ett proteinfoder som väger upp halmens totala brist på protein. Kan bli dyrt, för nu innehåller inte heller betet så jättemycket protein längre.
Beroende på höets värden kan en blandning av hö och halm kanske vara en bra idé?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Kicki081
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 036
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka