Hö från olika leverantörer..

T

Tigerlilja

Jag gjorde en analys på höet i vårt stall när jag flyttade dit min ponny. Bekostade den själv då ingen annan tyckte att det var nödvändigt. :mad:

Nu, snart tre månader efteråt visar det sej att höet som fyllts på kommit från lite olika ställen hela tiden (jag trodde att han slog hö själv och förvarade i ladorna)
Stallägaren köper mindre partier/byter mot olika tjänster så min analys höll ca 3v innan det kom en ny leverans.

Hur gör jag nu? Jag kan inte analysera vartenda litet parti som kommer, plats för eget hö finns inte.

Ponnyn är "bara" en liten shettis på 9mån men jag vill ju vara säker på att hon får i sej allt hon behöver.
Vad hade ni gjort?

Sv: Hö från olika leverantörer..

Jag hade möjligen bytt ut halva högivan mot lusernhack, eller försökt köpa in några balar eget hö med bra värden så man ger antingen bara det egna eller 50/50 av det egna och det oanalyserade.

Det verkar komplicerat att göra analys om det kommer olika hela tiden, då funkar det ju inte heller att ta ett blandprov (en hötuss från varje parti alltså).

En shettis är väl inte "bara", det är ju världens näst bästa hästras! Bara New Forest är bättre.

I och med att din lille bara är nio månader så är det viktigt att den får i sig tillräckligt med protein för att kunna växa och utvecklas, kvoten i foderstaten ska ligga på minst 8,5 för en så liten. Alin gav dig bra råd som jag instämmer i. Lucern och/eller eget hö med bra värden. Eftersom du skriver att det inte finns plats för eget hö så ligger väl lucern bäst till. Det finn både hackat och i pelletsform, innehåller ca 8,5 Mj och 105-110 gr smbrp per kilo.
//marti - ägare till en av varje ras...

Jag har fått höra så många gånger när jag pratat om analyser och foderstatsberäkningar att "Det är väl ingenting du behöver bry dej om,du har ju bara en liten shettis! Den klara sej väl på lite hö.." *suck*

Jag har gett henne luzernhack sedan tidigare då jag räknade på analysen och fick bra värden enligt hippocamous räknare.

Är det bättre att dra ner på höet och ge mer luzernhack eller fortsätta samma högiva och ge pelletrerat uppblött luzern utöver?
Hur mycket luzern bör jag ge för att vara säker på att hon får i sej tillräclkigt med protein? Antar att det finns lite i höet även men har ju som sagt ingen aning hur mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Om din lille behöver typ 16 MJ och en kvot på 9.
Får se.. 9 gram smrp per MJ blir ju då 144 g smrp.

1,5 kg Krafft Luser hack eller pellets ger 157 g Smrp cirka, så 1,5 kg av Kraffts lusern.

Hippo Lusernpellets ger 144 g smrp på 1,2 kg.

Så om du ger cirka 1,5 kg lusern hack och sedan cirka 2,5 kg hö uppe på det? Så får hästen tillräckligt med grovfoder och åtminstone proteinbehovet täckt.

Kan det vara enklare att ge Krafft protein?
1.5kg luzernhack blir väldigt mycket i volym. jag är inte säker på att hon får i sej det + hö då det isf ska delas på endast 2ggr/dag?
Jag har fullt sjå att försöka få i henne 3kg hö som det är idag.

Vad tror du att du det blir för vuxenvikt på din shettis? 175 kg? I så fall är grundenergibehovet ca 24 Mj. 24*8,5=204 gr smbrp som behövs. Lösdrift? I så fall 10% extra. Det finns väl knappt några fullvuxna shettisar som väger 100 kg? Sulle väl i så fall vara minisar? Jag räknar 200 kg på min men då är hon iofs 105 cm i mankhöjd.

Om jag var du skulle jag försöka ge så mycket lucern som möjligt. Om det blir ett överskott av protein så är det OK om det kommer från grovfodret. Säg två kg hö och 2 kg hackat strå så är i ni i mål vad gäller proteinet.

Ja, det är klart det är enklare med proteinpelletsen, du behöver bara ge ca 0,6 kg för att få ca 200 gr smbrp men jag skulle satsa på att ge den lille så mycket grovfoder som möjligt istället med tanke på mage och ev. proteinöverskott. Även den pelleterade lucernen räknas som grovfoder.
//marti

Tigerlilja skrev:
Kan det vara enklare att ge Krafft protein?
1.5kg luzernhack blir väldigt mycket i volym. jag är inte säker på att hon får i sej det + hö då det isf ska delas på endast 2ggr/dag?
Jag har fullt sjå att försöka få i henne 3kg hö som det är idag.

Då skulle jag ge henne 2.5kg lusernhack och 1kg hö och hoppas att hon äter upp minst 3kg av alltsammans. Det blir en lite för hög kvot MEN det gör inget, precis som marti skrev!
Jag skulle alltså helt enkelt använda mig av lusern hack som basfoder och bara lägga till hö som extra stråfoder. Då kan du vara säker på att han får i sig allt! (finns ju alltid analys på lusern) ;)

Jaha okej. Tycker f.ö som milly.

marti130: Jag gav bara ett exempel, därmed inte sagt att det är vanligt med vuxna shettisar som väger 100 kg. Jag har aldrig haft en shettis så jag vet inte, tog ett exempel.

Och som marti130 sa, det blir nog bättre för hästen om du ger mera grovfoder (lusern) i stället för koncentrat då det är snällare och naturligare.
Visst det kan bli stor volym men det är ju ändå inte mer "matigt" med lusern än med torrt hö och lusern brukar dom ju tycka är gott.
Jag uppfattar det som att det är precis du får i henne 3 kg hö.
Då kanske du kan ge henne som milly sa ge 2,5 kg lusern och 1 kg hö.

Hon är av "normal" storlek och förväntas bli runt 95 cm hög. Så jag kan nog tippa på att vuxenvikten kommer ligga runt 175kg.

Att ge henne 2.5kg luzern och 1kg hö går nog inte är jag rädd. Hon står installad men äter frukost, lunch och middag i hagen. Jag kan inte ge luzern ute eftersom de är fler hästar i hagen och dom äter ur varandras högar.

Då är det nog bättre att ge henne blött luzern inne morgon + kväll och hoppas på att hon äter det.
Krånglar jag till det om jag ger pelletsform på morgon och hackat på kvällen? Hon har lite brått ut på morgonen och har svårt att äta i lugn och ro.

Ska jag behålla samma giva hö dvs 3kg/dag eller bör jag isf minska den?

*suck* Usch vad det här känns krångligt!

Tigerlilja skrev:
Hon är av "normal" storlek och förväntas bli runt 95 cm hög. Så jag kan nog tippa på att vuxenvikten kommer ligga runt 175kg.

Att ge henne 2.5kg luzern och 1kg hö går nog inte är jag rädd. Hon står installad men äter frukost, lunch och middag i hagen. Jag kan inte ge luzern ute eftersom de är fler hästar i hagen och dom äter ur varandras högar.

Då är det nog bättre att ge henne blött luzern inne morgon + kväll och hoppas på att hon äter det.
Krånglar jag till det om jag ger pelletsform på morgon och hackat på kvällen? Hon har lite brått ut på morgonen och har svårt att äta i lugn och ro.

Ska jag behålla samma giva hö dvs 3kg/dag eller bör jag isf minska den?

*suck* Usch vad det här känns krångligt!

Men hur mycket hö får dom i hagen då? Eller hur mycket äter hon?
Börja att utgå från det och sedan kan du tänka på hur mycket hon får när hon är inne.
Hon kan ju som du sa få både pellets och hack om du tror hon lättare äter pelletsen.
Om hon äter typ 2 kg hö ute kan hon kanske få 1-1,5 kg lusernhack på kvällen och sedan typ 0,5 kg pellets på morgonen, eller något. Som exempel.

Morgon: 0.5kg pellets inne + ½kg hö ute
Lunch: 0.75kg hö
Em: 0.75kg hö
Kväll: 1.5kg hack + ½kg hö

Då får jag ihop det till 2kg hö och 2kg luzern.
Det borde väl bli bra?

Det går mycket fortare att äta 1kg lusern än 1kg hö. Min stora häst äter 1kg lusern på ca10min och 1kg hö ca 40min. Det kan bli många sysslolösa timmar på en natt om hon bara får lusern till kvällen

Sock skrev:
Det går mycket fortare att äta 1kg lusern än 1kg hö. Min stora häst äter 1kg lusern på ca10min och 1kg hö ca 40min. Det kan bli många sysslolösa timmar på en natt om hon bara får lusern till kvällen

I det här fallet tror jag inte att det blir nåt problem faktiskt.

En liten shettis med 0.5kg hö och 1.5kg lusern hack, särskilt eftersomd en ändå har svårt att sätta i sig större mängder stråfoder enligt ägaren...

Tigerlilja skrev:

Det borde väl bli bra?

Ja det låter ju kanon! ;)

Skönt! Då får det bli så. Tack alla :bow:

En sak till bara.. 1.5kg hack blir mycket i volym, det borde väl vara enklast om hon får äta det på golvet tillsammans med höet, eller bör hon få det i hink?

På golvet med höet är kanon! ;) Men du märker väl vilket som fungerar bäst i ditt fall...

Tigerlilja skrev:

Det borde väl bli bra?
Ser bra ut! Men som sagt natten är lång, det kan bli många timmar utan något att tugga på. Varför inte ge 0,5 kg alla "utemål" och ge 1,5 kg hack + 1 kg hö till natten? Du ser ju om det finns kvar på morgonen och i så kan du ändra igen. Tänkte mest på att då den går med andra om den verkligen hinner få i sig 0,75 kg/mål ute innan de andra "tar" högen för honom. Ger du mer över natten så har ju du bättre kontroll på vad han verkligen får i sig.
//marti

Ha, ha märker ni att vi är igång och diskuterar enskild hästs foderstat IGEN! Bäst vi passar oss för moderator *smyger* :angel:
//marti

Liknande trådar

V
Foder & Strö Hur noga är ni när ni köper hö? Hur mycket kan ett hö skilja sig om det är taget på olika vallar, men vid samma tid? Vi har köpt in ett...
Svar
6
· Visningar
828
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama