Hö för fri tillgång?

N

Nickerie

Vad är bra värden för ett hö att ge på storbal i hagen för fri tillgång där den ena hästen är en lättfödd kallblodstravare som äter mycket och gärna och den andra hästen en varmblodstravare som bara petar i maten?

Funkar det? Jag tror min häst skulle äta upp det mesta av höet eftersom den andra är måttligt intressserad av mat. Kanske man skall försöka ha halm i hagen istället och portionera ut höet inne? De står på halm inne på nätterna båda två.

Sv: Hö för fri tillgång?

Jag skulle välja ett hö med lämpliga värden för kallblodet att ha fri tillgång på utan att bli för tjock och komplettera med extra hö/kraftfoder inne till den mera svårfödda så den får i sig tillräckligt.

Sv: Hö för fri tillgång?

vi hade under en period fri tillgång på hösilage ur storbal till min häst och mammas kallblodstravare. Kallblodet åt mycket men efter några vecor så åt han mer normalt så jag tror visst du kan ha fri tillgång i hagen.

Om det hade varit jag så skulle jag välja (om det gick) ett hösilage med en kvot nära 6 och helst med så låg MJ som möjligt.
Sen fodra upp extra till den andra hästen på natten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar