Hö eller silage?

Mysaan

Trådstartare
Till hösten kommer min häst att flyttas till nybyggt stall. Som det ser ut nu kommer det vara han en ponny till mina barn typ a eller b-ponny och möjligtvis en islänning som kommer stå där.

Mitt sunda förnuft säger att silaget hinner bli förstört om jag köper 500 kg balar till dessa. Finns ju inte en suck att de äter upp det på max 10-12 dagar (som jag hört att silaget får vara öppet)

I vintras som var så gick min ridhäst på fri tillgång och åt ungefär 600 - 700 kg i månaden. Lite svårt att veta exakt men 4 jämnstora hästar åt 5 balar i månaden.

Så ska jag försöka få tag i mindre silagbalar eller ska jag satsa på torrhö i år? Vad skulle ni gjort?

Sv: Hö eller silage?

Du harju svaret själv. :)

Hö låter som det enklaste då det är både få och "små" hästar. Men små hösilagebalar borde ju fungera också. En smaksak vad hästarna gillar mest.

Du harju svaret själv. :)

Hö låter som det enklaste då det är både få och "små" hästar. Men små hösilagebalar borde ju fungera också. En smaksak vad hästarna gillar mest.

Tack för svaret! Ville nog bara kolla av att jag hade rätt tänk.

Följdfråga. Torrhö på storbal är de nakna när man köper dem eller är de påklädda med plast eller något?

De är nakna, eller ja det är nät men ingen plast. Det finns plastat hö (OBS, det ska ha torkats till hö FÖRST och plastats sen, och innehålla minst 84% TS. Mycket ovanligt. Däremot finns en massa alldeles för torrt hösilage med TS kring 80%, undvik det!)

Silage ska ätas upp fortare än du nämner om dte inte är himla kallt btw. Så endera småbal silage, eller hö. Du måste kunna lagra höet dock, tänkte iom att du pratar storbal, har du tänkt ut var/hur du ska lagra det? =)

De är nakna, eller ja det är nät men ingen plast. Det finns plastat hö (OBS, det ska ha torkats till hö FÖRST och plastats sen, och innehålla minst 84% TS. Mycket ovanligt. Däremot finns en massa alldeles för torrt hösilage med TS kring 80%, undvik det!)

Varför bör man undvika torrt silage?

Det är mycket större risk det är hygieniskt dåligt, och har en sämre lagringsstabilitet.

Dels så torrare = hårdare strån = större risk för små hål i plasten. Dels så ger den TS en rad andra olämpliga hygieniska aspekter. Det är tyvärr rätt populärt just för så många producenter tar betalt per kg foder. Dvs man slipper betala för vatten med torrare TS.

Botulismrisken minskas rejält med hög TS halt, men den är å andra sidan mycket låg vid rekommenderade 45 - 65%. Däremot så med höga TS halter (över 70%) så är det högre risk för jäst och mögel t ex. Själva vitsen/poängen med silage (oavsett om man kallar det ensilage eller hösilage) är att det ska ske en konservering av fodret, ensileringen, och att pH sänks i balen. Detta sker inte vid för hög TS, så då blir det inte konserverat på samma sätt, utan mer bara 'plastat'

Om du vill läsa mer tycker jag det här är ett bra och ganska väl sammanfattande dokument:
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Silage ska ätas upp fortare än du nämner om dte inte är himla kallt btw. Så endera småbal silage, eller hö. Du måste kunna lagra höet dock, tänkte iom att du pratar storbal, har du tänkt ut var/hur du ska lagra det? =)

Jag vet helt ärligt inte riktigt hur lagringsmöjligheterna ser ut eftersom när jag var och titta i vintras så hade silage i huvudet men eftersom det blir så lite hästar måste jag antingen ha små balar silage eller torrhö. Så jag tror jag får svänga förbi och kolla lagringsmöjligheterna lite igen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka