Hö eller hösilage till fd(?) hosthäst?

Alexandra_W

Trådstartare
Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande bihåleinflammation (puckodistriktaren felbehandlade så det han bli bakteriella följdproblem innan hon kom under rätt behandling) och pga av detta blev hon dammkänslig. Fick byta från hö till hösilage. Dock hela tiden klarat att andra hästar i stallet äter hö (kallstall, 14 meter i takhöjd och BRA ventilerat)

Har sen med en dåres envishet varje år testat med att ge hö, resultatet har varit att hon hostat efter några dagar. INTE mycket hosta, men en host är en för mycket för mig!

Stått på klinik och ätit blött hö i 5 dagar, hostade inget där men hostade lite närmsta dagarna när hon kom hem. Stod dock på halm med på kliniken.

Inte hört henne hosta i lösdriften som är halmad, dock är jag ju inte där hela tiden liksom. Inne står de på spån och har gjort sen lunginflammationen. Står på permanentbädd som ju nu på sommaren blir lite mer 'dammig' än vintertid.

Nåväl, jag provade i år med med hö, vi är nu inne på två veckor med hö inne de timmar/dag de står inne och inte en endaste liten hostning. Hon är idag snart 2½ år.

Jag har som jag ser det fyra alternativ:

#1Better safe than sorry och fortsätta ge bägge hösilage inne som ute

#2 Ge hösilage ute till bägge, samt hösilage inne till Kele (hostdamen) och hö till valacken.

#3 Ge bägge hö ute och hösilage inne

#4 Ge hö till bägge både inne och ute.

#1:s nackdelar är att ivintras pajade valackens mage ur litegrann, kom väldigt mycket 'vatten' med när han bajsade. Rättade till sig med hö. Dvs möjligt att hans mage skulle må bättre på hö. Dessutom är det DYRT med hösilage (mer om priser sen)

#2:s nackdelar är att valacken älskar hösilage och risken finns han kommer tycka att han med vill ha hösilage och rata höet. Bra för hullet men jag gillar inte riktigt en häst som inte äter utans tår och trånar efter boxgrannens käk. Och sen hetsäter i hagen.

#3 är det jag egentligen hade som förstahandsalternativ, det är dyrare än bara hö men jag borde lsippa matvägran. Nackdelen är att jag får lagra förbaskat mycket foder på en gång. Men jag har 'en fot inne' hos hösilageleverantören om nackdelen i alt 4 inträffar..

#4:s nackdel är ju att OM hon börjar hosta efter säg några månader så står jag där med en brevlåda i skägget med lite otur och får inte tag i hösilage från 'min' leverantör.

Prismässigt så mellan enbart hösilage och enbart hö skiljer det 800 - 900 kr/månad, pengar som jag har väldigt många andra hål att stoppa i, min ekonomi ansträngs VÄLDIGT hårt av grovfoderräkningar på 2000 spänn per månad. Nu har jag ju tagit det eftersom hästarnas välmående går först. Men jag gråter ju inte direkt om jag får 800 kr till per månad, att t ex använda till att betala ner mina lån snabbare (och på så sätt ännu mer förbättra min stackars ekonomi på sikt)

Men, är jag 'dum' om jag 'chansar' på att ge hö? En chansning är det alltid ekonomiskt med för blir det en sådan här sabla blöt vinter med luftfuktighet som är skyhög så möglar höet på lagringsplats, det problemet blir aldrig med hösilage (som dock katten finner nöje att kloa på ibland).

Så, tankar och åsikter?

Sv: Hö eller hösilage till fd(?) hosthäst?

Först blir jag nyfiken på varför höet blir billigare än hösilaget?
Jag har upplevt tvärtom.

Sen låter det ju mest fördelaktigt för dig med hö.
Funderar, men jag skulle chansa på höet ändå.

(Har ju själv en gammal märr som blev utdömd pga bronkit 87, men som inte hostat på många år nu, jag har visserligen även fodrat
med hösilage, de senaste åren, ger ju 50/50, utom i vintras :angel:
men då har hon fått lite halm istället.)

mimus skrev:
Först blir jag nyfiken på varför höet blir billigare än hösilaget?
Jag har upplevt tvärtom.

Sen låter det ju mest fördelaktigt för dig med hö.
Funderar, men jag skulle chansa på höet ändå.

(Har ju själv en gammal märr som blev utdömd pga bronkit 87, men som inte hostat på många år nu, jag har visserligen även fodrat
med hösilage, de senaste åren, ger ju 50/50, utom i vintras :angel:
men då har hon fått lite halm istället.)

EH, jag har aldrig varit med om att hösilage blir billigare än hö? Dels brukar kilopriset på hösilage vara högre, dels så måste man ge mer.

Hö 1.30 kr/kg (cirka, jag betalar per bal och vikten är ofta högre än vad bonden tror snittvikten ligger på. Men i år kändes balarna LÄTTA och jag tippar på att de ligger kring 7 kg/snitt och då hamnar vi på 1.30/kg ungefär).

Hösilage 2 kr/kg (eg 2.50 men vi lär jämföra de 'svarta' priserna för det ska bli rättvist..)

15 kg hö/höst/dag = 30 kg *31 dagar *1,30 kr/kg = 1209 kr/månad.

15 kg hösilage/häst/dag = 30 kg * 31 dagar * 2 kr/kg = 1860 kr/månad

Skillnad = 660 kr/månad.

Nu tror jag mina hästar kommer RULLA fram om de får 15 kg hö var/dag, vetesjuttom om valacken ens vill klämma i sig så mkt på fri tillgång. Men om vi räknar 12 kg hö/dag/häst så blir skillnaden 890 kr...

Aldrig varit med om att hösilage varit billigare. Ett tag hade jag storbalshösilage a 1.25 kr/kg, höet kostade då 1 kr/kg. jag fick slänga en del hösilage för det gick inte åt men det kvittade ju, jag hade ju 'råd'. Men 2 kr/kg med de mängder det blir skapar en ganska stor hösilagekostnad varje månad, i vintras låg den på 1900 kr/månad. Det gör en totalsumma på 17 100 kr bara i stråfoder. 24 kg hö/dag ger eb totalsumma på 8800 kr för stråfoder. SÅ det ligger en hel del pengar i det hela.. Men jag vill ju inte stå med mer pengar men en hostande häst liksom..

Hösilage för tre hästar ca 550 kr/mån. Hö tre hästar minst 1000 kr/mån. Då hade ändå hösilaget ökat i pris med 25%. Det här priset gällde i våras för mig. Jag har såklart beställt nytt hösilage till hösten.

Hm, ja det är klart, med bara 2 hästar så kan du inte köpa storbal vilket självklart är fördelaktigare.

(med 4 hästar och 4 kantsbal hössilage + en inack som köper in sig så blev det fördelaktigare ekonomisk än tidigare, då jag bara hade 3 hästar men fodrade med hö och Horse Hage.)

Åter till hö och hosthäst?, så noga som du är på kvalitet så tycker jag du ska våga prova med hö, måste du köpa in hela partiet på en gång eller kan du hämta då och då?, i sådanafall så kulle du kunna byta till hösilage om det inte funkar.

Trigger skrev:
Hösilage för tre hästar ca 550 kr/mån. Hö tre hästar minst 1000 kr/mån. Då hade ändå hösilaget ökat i pris med 25%. Det här priset gällde i våras för mig. Jag har såklart beställt nytt hösilage till hösten.

Småbalshösilage? :angel: Du kan nämligen inte jämföra med storbalshösilage för jag kan inte använda det.

mimus skrev:
Hm, ja det är klart, med bara 2 hästar så kan du inte köpa storbal vilket självklart är fördelaktigare.

(med 4 hästar och 4 kantsbal hössilage + en inack som köper in sig så blev det fördelaktigare ekonomisk än tidigare, då jag bara hade 3 hästar men fodrade med hö och Horse Hage.)

Åter till hö och hosthäst?, så noga som du är på kvalitet så tycker jag du ska våga prova med hö, måste du köpa in hela partiet på en gång eller kan du hämta då och då?, i sådanafall så kulle du kunna byta till hösilage om det inte funkar.

Jag ringer när jag vill ha hö och så kommer traktorn tuffandes och så lastas det av in i stallet *bortskämd* Problemet är alltså inte så, utan att kunna få tag på hösilage mitt i vintern om jag inte har 'en fot inne' hos hösilageleverantören. Kanske inget problem men jag vet inte? När jag blev kund där kom jag mitt i vintern och sa 'hej, jag har en hosthäst' och voila så fick jag hösilage (de säljer ffa till de med hosthästar). Men har man otur och han fått sitt sålt/bokat så..tja..

Skulle jag ge småbalsensilage hade jag ändå kommit billigare undan än att ge hö. Ca 950 kr/mån. Priset höjdes på dem också. Men så nimnt det var att hämta dem i min gamla Saab 900. Fick in mellan 12-14 i den, högubben trodde inte det gick att lasta så många. Jag och en annan gubbe som också köpte där hade en liten inofficiell tävling om vem som fick in flest i bilen. Med min nya bil går det inte in ens hälften.

Senast ändrad:

Trigger skrev:
Skulle jag ge småbalsensilage hade jag ändå kommit billigare undan än att ge hö. Ca 800 kr/mån.

Hur mycket äter dina liv? *nyfiken*

Sen, PRISdiskussionen kan vi skippa sen. 2 kr/kg för småbalshösilage är det absolut billigaste härikring, om man inte ska köpa 'skräp'. Så, ska ni prisjämföra såär det detta ni ska prisjämföra med: 40:kgs småbal, levererat och avlastat, odlat för häst med ideala värden och kvoter för häst som mål (och det uppfylls alltid, kvot på 6-7 och 6-7 MJ/kg foder), analyserat och med 'dålig bal utbytes gratis'-garanti. Går att köpa (och betala) i småpposter men du kan boka hela årsbehovet redan direkt efter skörd.

Men som sagt, skit i prisdiskussionen, jag är ju tyvärr inte hjälpt av om de så SKÄNKER bort prima hösilage någon annanstans..

Utan, hur skulle ni göra?

En hosthäst kan läka ut om de under en tid (lång) får tex blötat hö eller hösilage. Men det kan ju också bli kroniskt. Men har hon fungerat så länge på hö nu så tycker jag att du kan fortsätta med det så länge hon inte reagerar. Har haft hosthästar som blev "friska".
Stallbyte, mycket friskluft samt det viktigaste, ett kanonhö.
Har blötat mycket hö i mina dar.

Trigger skrev:
En hosthäst kan läka ut om de under en tid (lång) får tex blötat hö eller hösilage. Men det kan ju också bli kroniskt. Men har hon fungerat så länge på hö nu så tycker jag att du kan fortsätta med det så länge hon inte reagerar. Har haft hosthästar som blev "friska".
Stallbyte, mycket friskluft samt det viktigaste, ett kanonhö.
Har blötat mycket hö i mina dar.

Nja, länge vet jag väl inte om 2 veckor kan räknas som?

Blev lite fel formulerat där. 2 veckor är inte länge men det verkar lovande. Som sagt, har haft hästar med hosta, hörelaterat, som blivit "bra" efter år av blötande.
Botade vet jag inte om man kan kalla det eftersom jag var mycket noggrann i fortsättningen med dem.

Lite of topic, men kanske ändå jämförbart.
Fick astma i vuxen ålder, utlöst pga en kombination av förkylning samt dammiga kartonger som jag skulle packa upp. Efter år av Bricanyl och Pulmicort så läkte astman ut och jag har varit besvärsfri i över 10 år.

Trigger skrev:
Blev lite fel formulerat där. 2 veckor är inte länge men det verkar lovande. Som sagt, har haft hästar med hosta, hörelaterat, som blivit "bra" efter år av blötande.
Botade vet jag inte om man kan kalla det eftersom jag var mycket noggrann i fortsättningen med dem.

Lite of topic, men kanske ändå jämförbart.
Fick astma i vuxen ålder, utlöst pga en kombination av förkylning samt dammiga kartonger som jag skulle packa upp. Efter år av Bricanyl och Pulmicort så läkte astman ut och jag har varit besvärsfri i över 10 år.

Mm, veterinärerna har ju sagt det att det KAN 'växa bort' på min dam i och med att det som utlöste det INTE var dålig stallmiljö utan två luftvägsinfektioner så tätt (så lungorna inte riktigt hann repa sig och läka ut ordentligt mellan), så jag hoppas ju det är så. Fast jag kommer alltid betrakta henne som 'känslig' i förebyggande syfte. Men frågan är om jag behöver betrakta/behandla henne som en hosthäst längre =)

Inte_Ung skrev:
Jag skulle ge hö som jag hade vattnat med melassvatten.

Kan inte vattna höet så det går bort tyvärr (annars hade jag tagit det alternativet direkt). Men kallstall och minus 25 blir INTE bra med blött hö..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 793
Senast: lizzie
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 234
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama