Hö eller hösilage? Stora eller små? Runda eller fyrkantiga? Vad föredrar du?

J

Jonstorps_TP

Hej
Vi tänker ta egen skörd i år. Åkrarna har tidigare varit utarrenderade. Andra årets vall.´
Förra året tog vi bara lite hö med löspress men nu kommer vi producera mer än vi kan göra av med själva. Frågan är vad vi ska investera i för maskiner.

Har fått känslan att många använder rundbalar för att det är lätt att få tag på, inte för att det är smidigast.
Vänder mig därför till er för att få reda på vad som är mest gångbart.

Hö eller hösilage?
Stora eller små balar?
Runda eller fyrkantiga?

Tacksam för många svar ;O)

Hälsningar
Pelle

Sv: Hö eller hösilage? Stora eller små? Runda eller fyrkantiga? Vad föredrar du?

Hej
Vi tänker ta egen skörd i år. Åkrarna har tidigare varit utarrenderade. Andra årets vall.´
Förra året tog vi bara lite hö med löspress men nu kommer vi producera mer än vi kan göra av med själva. Frågan är vad vi ska investera i för maskiner.

Har fått känslan att många använder rundbalar för att det är lätt att få tag på, inte för att det är smidigast.

Hö eller hösilage?
Stora eller små balar?
Runda eller fyrkantiga?

Tacksam för många svar ;O)

Hälsningar
Pelle
Vädret avgör om det ska vara hö eller ensilage. Detta avgör man INNAN vallen skördas. Stora balar ska det vara. Runda eller fyrkantiga beror på priset/kgts. Lycka till :)

Sv: Hö eller hösilage? Stora eller små? Runda eller fyrkantiga? Vad föredrar du?

Det är lättare att ta från fyrkantiga balar, föredrar dem om jag kan välja.

Det bästa grovfodret vi nånsin har haft var hö i löspressade balar (om man ens kan kalla det "balar"). Vet inte om löspressat och skulltorkat var det som avgjorde kvaliteten på höet, men hade jag fått välja så hade jag velat ha sånt hö igen. :p Annars föredrar jag i alla fall i småbal. Fyrkantiga hårdpressade balar eller mer oformliga löspressade spelar ingen roll.

Kan ni förvara hö vettigt? Själv skulle jag aldrig köpa annat än skulltorkat härnere, och då från någon som låter torken gå någon gång i veckan. Det är fuktigt i Skåne...

Små och medelstora fyrkantsbalar är annars väldigt gångbart. Stor marknad (från 1 -- hästar). Min favorit är 170 kgs balar (då är det rätt hög ts, c a 75 %). Hanteras med säckakärra och lastas på vanligt bilsläp om så behövs. Småbal (40 kg c a) är smidigt men blir ju dyrare.

Tycker inte om rundbalar, kräver maskiner för att handskas vettigt med och vi har för få hästar för att kunna göra av med dem i rimlig tid.

Många hästägare efterfrågar småbalar, så det är en god ide att göra sådant. Själv kanske jag skulle fördra runda balar pga av att, det är svårare att göra fyrkantsbalar som är plan i botten..åtminstone de jag köpt. Svårt att stapla sånna samt att hitta en yta där de står plant. Sedan är det lättare att rulla runda balar om man ska ut med dom i hagen. Fyrkantiga balar är som Görel sa, lättare att ta i från, men själv fördrar jag lättare hantering, dvs det jag skrev ovan.

Hö är svårt att förvara och mycket väder- och lagringskänsligt. Bara småbal är aktuellt och kunderna vill oftast köpa små poster.

Smidigast för vem? Ja, det är frågan! För den som har flera hästar och traktor så är stora balar både billigt och smidigt att hantera. Dessa är även enkelt att hantera för den som skördar och transporterar. Småbalar är mycket arbetskrävande för den som producerar. Bland det svåraste att hantera rationellt verkar vara små ensilagebalar (40-70 kg). Tillräckligt stora så att de inte kan hanteras för hand och för små att hantera med maskiner. De enda som uppskattar små ensilagebalar är de som har 1-3 hästar och inte behöver producera själva.

Tack för all respons.
Inte lätt att vara alla till lags men det lutar åt småbalar. Löspressat är ju tacksamt att torka på skullen men innebär ju betydligt mer spill. Kommer nog behålla löspressen och införskaffa en hårdpress till småbalar. Har tillgång att torka på skullen så i dagsläget lutar det åt att köra både hårt och löst, beroende på intresse. Och skaffa en plastare.
Tack än en gång
Varma hälsningar
Pelle

Vi vill ha hö. Storbal är i och för sig ingen nackdel bara det är torrt och hygieniskt. Småbalar är det vi brukar ha och vi har inte haft några problem att lagra. Är höet bara ordentligt torrt från början håller det sig även här i Skåne om man täcker väl med halm.

Jag vill ha hösilage. Eller rättare sagt hästen :) Småbalar, fyrkantiga är lättast, men bara om de verkligen ÄR fyrkantiga, annars runda.

Jag föredrar hösilage i storbalar. Rund eller fyrkantig beror på hur man fodrar med dem.
De fyrkantiga är lättast att ta ur om man ska fodra i stallet och bär ut portioner i hagarna.
Har man en foderhäck som är gjord för rundbalar så är ju de lättast.

Hösilage i stor rundbal är vad vi föredrar, då kan man använda upprullaren och slipper slita och dra! :p Men är det bra väder tar vi även endel höbalar för att kunna stöd fodra lite på våren och hösten. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 699
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst