Fjordfrälst
Trådstartare
Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när hon var 3 fick hon sin första korsförlamning hos uppfödaren pga frost på bete; hon tål inte socker. Har aldrig haft ett anfall hos mig förrän nu, så drygt 2 år utan problem. Flyttade för en vecka sedan från lösdrift till nytt stall. På lösdriften fick de enbart gå på rejält tilltagen yta och äta gammalt gräs ända till för två veckor sedan, då efter 1 dygn i blötsnö utan foder tidigare eller tillgång till ligghallen! Så fodrades de. Hästarna var fruktansvärt hungriga och min är ju ranglåg så tror inte hon kom över så många tuggor. Sedan stod de utan mat i två dagar igen innan nytt foder. Hästen stormtrivdes där men stallägaren bad mig flytta då jag har för stora önskemål; tex hålla torrt och rent i ligghallen dagligen var för stort önskemål från min sida; jag är tydligen för petig när hästarna fick ligga i dynga. Anledningen till att jag fick flytta. Flyttade till ett stall med 15 andra hästar, men väldigt harmoniskt stall, där de går ute oftast mellan 06.30-18.00, ibland in lite tidigare. Nu första veckan innan ihopsläpp har hon gått i en liten hage, men hon rör sig inte mycket som innan om vi säger så. I lördags efter flytt fick hon landa och bara vara. I söndags skrittade jag henne max 30 min. Inget konstigt. I måndags fick hon vila. I tisdags skrittade vi bara 20 min på ridbanan, inget konstigt. I onsdags gick jag promenad i 20 min, inget konstigt. Så igår. Fick jag sällskap ut med en tjej på lilla skrittrundan; 20 min och delvis lite uppåt i ett parti. Inget konstigt. Men efter ett par varv i trav på ridbanan slår hon tvärnit. Så kan hon göra om hon tittar på nått eller ska skita, men inte nu. Hon andades häftigt och var mer svettig än normalt efter så lite ridning. Visst det var varmt; tio grader varmt efter flera dagar med minus. Men nej. Hon togs in och täckades. Vetten sa att vi fångade upp det i tid och såg ingen anledning till att åka ut. Idag mådde hästen bra. Vetten tror inte på omställningen lösdrift till box, fodret?! Hon har ju gått från typ nada mat till fint hö! Hon är fastare i magen på hö, men är det inte så att hö innehåller mer socker? Än hösilage?. Eller kan det vara stress fast hon uppvisar ett lugn? Nu blev det långt i alla fall.... Ventilerar gärna då jag aldrig någonsin haft korsförlamning på häst under alla år förrän nu!