Hö eller hösilage? för och nackdelar

F

FJ_

Hej alla!
Jag är ute på jakt efter en häst. Jag tänkte att innan jag har köpt hästen så är det bra att veta vad det kostar, så jag gjorde en budget.

Så ni som har häst och har koll på vad det kostar i månaden, vore det snällt om ni svarar! :) Jag har haft häst förut, så jag vet vilka prisklasser vi pratar om och nu när jag dessutom måste betala allt själv så inser man ju hur dyrt det är.. :o

Det beror ju på hästen om den trivs bäst med att äta hö eller hösilage (det är ju det första man ska ta häsnyn till). Men jag tror att de flesta hästar kan vänja sig att äta det man ger dom, om man nu som jag kollar på priset. Vet ni vad kilopriset i hö och/eller hösilage är? Är det ena billigare än det andra? Det kanske beror lite på säsongen och vilken bonde man har. Jag vill gärna ha många svar från olika hästfolk som kanske betalar olika mycket för hästens mat. Ger du hö eller hösilage? Hur många kilo ger du per dag? Vad tycker du är bäst att ge, och vad betalar du för ditt stråfoder?

Tacksam för svar!! :bump:

Sv: Hö eller hösilage? för och nackdelar

Finns tusen trådar i ämnet "hur mycket kostar din häst i månaden?"

Kolla runt så hittar du snart någonting, eller används sökfunktionen. Att söka på "kostnad månad" borde fungera bra.

men jag är inte ute efer månadskostnaden. Den vet jag redan. Jag undrar vad kilopriset i hö eller hösilage är. Och vad ni tycker är bäst att utfodra med :)

Vi får i år betala 2 kr/kg för hö och 2.50 kr/kg (tror jag) för hösilage. Vanligtvis ger vi våra hö från betets slut fram till ex nov (när det är kallt dygnet runt) och går då över till hösilage för att återgå igen till hö framåt april när hållbarheten på hösilage är sämre.

Betalar 2,50 kr/kg inkl. moms för hösilage i 170 kgs balar. Levererat på stallplanen med analys. Tror höpriset just nu ligger på 3,25 kr/kg, men det förändras under säsongen.

Föredrar hösilage, lättare att lagra (vi kan inte under vår, sommar och höst lagra hö på ett bra sätt så det inte möglar, fukten här i Skåne tar effektivt kål på det väldigt snabbt).

okej, så för dig är höet lite billigare än hösilaget just nu? Ser att du bor i Enköping. Jag bor i Uppsala, alltså bor vi i samma län. Det är säkert olika priser beroende var i landet man bor. Tack för svaret!:bump:

Lovisaleonora_, du bor i Skåne. Alltså ganska långt bort från mig. För dig var höet bra mycket dyrare en hösilaget.. Om man utfodrar med hösilage så måste man ju ge nästan dubbelt så mycket än vad man ger om man fodrar med hö. Med hö brukar det räcka med 8 kg per dag. Hösilage brukar gå på 12 kg per dag, då det innehåller mera fukt.
Om man har en bra skulle i stallet där det är torrt, så är det inte så svårt att hålla höet fräscht tror jag.
Min erfarenhet av hösilage är att det möglar lätt efter några dagar när man har öppnat balen. Då är man ju tvungen att slänga bort hela som man har betalat för :S

För det första - räkna aldrig med att minimigiva ts räcker för att tillgodose behovet. Vi ger c a 10 kg hö/dygn nu, då har de ändå bete ut (äter hö inne).

För det andra - huruvida minimigiva ts är uppnått genom dubbel giva, det beror ju helt på ts-halten. Vi har runt 65 % ts, och balanserade värden, men jag föredrar att så långt som möjlligt endast ge grovfoder, vilket ändå ger en hög giva - oavsett om jag väljer några fler procent vatten eller ej.

För det tredje: 170 kgs bal på två hästar med en sund giva ts har hittills aldrig varit något problem att göra slut på, trots den långt ifrån optimala ts-halten.

Men allt beror ju givetvis på hur man väljer att bygga sin foderstat. Väljer man att konsekvent ge minimigiva - ja, då blir det andra förutsättningar att räkna på än om man som vi väljer att ge m e m fri tillgång.

okej, så för dig är höet lite billigare än hösilaget just nu? Ser att du bor i Enköping. Jag bor i Uppsala, alltså bor vi i samma län. Det är säkert olika priser beroende var i landet man bor. Tack för svaret!:bump:

Jag bor i samma område som dej .
Jag skulle definitift använda hö om jag hade nåt val .
Men jag har för många hästar o ingen skulle så det blir silage för mej just nu .
Jag betalar 1,20kr kilot för bra silage på 420kilos rundbalar .
Men jag hämtar dom själv så det blir ju + frakt .
Tidigare har jag betalat 1,50kr kilot för hö hemkört o klart .
Jobbigt med hösilaget är ju att det blir snabbt dåligt o man får slänga en hel del den varmare årstiden + en massa skräp med plasten .
Sen måste man nästan ha halm att ge så dom får fibrer .

Jag ser också mer fördelar med hö. Sedan beror det ju på hästen.
Var bor du då?

Jag föredrar ensilage, eftersom det är lättare att förvara och oftast smakligare för hästen.
Ska man ge hö så måste man vara säker på att man har en perfekt förvaring, annars ger det hosta. (Känsliga hästar börjar hosta redan innan man märker att det är dåligt, så man bör ju kolla hygienen då och då..)
Enligt mig så är det bättre att slänga bort lite från ett par balar, när det är som varmast, än att slänga bort hela höskullen pga förvaringsfel.

Ensilage brukar ha högre näringsvärden än hö, iaf allt det jag har haft och gett, så man behöver inte komplettera med lika mkt kraft om man ger det. Bra hö är väldigt stor efterfrågan på, alltså kan det vara svårt att få tag på.

Har man bara en häst, eller två mindre hästar så är såklart hö ett bättre alternativ (Så länge man har förvarningen givetvis) eftersom man ju får kassera endel annars.
Vi har haft 3 relativt lättfödda stora ponnyer och då har balarna klarat sig utan att bli dåliga, förrutom när det varit väldigt varmt. Det går att delvis lösa genom att inte ha dem stående i solen när de är öppnade.

Här är ensilaget mkt billigare än hö, tror nog det ligger runt 1-1,5:-/ billigare / kg.

Med hö brukar det räcka med 8 kg per dag. Hösilage brukar gå på 12 kg per dag, då det innehåller mera fukt.
Räcka?

Allt beror ju på hur mkt näring det innehåller och vilken ts halt ensilaget har.
8 kg hö "räcker" till en ponny, om det var det du letade efter, men ska du ha en stor häst så bör du nog räkna på 10-12, och mer i ens/hösilage.
Man kan ju inte veta det redan innan man hittat hästen :p

tack för svaret!! Jag ska fundera på vad jag ska välja mellan. Det är ju bara en häst jag ska ha. Men det går säkert att dela på hösilagebalarna med de andra i stallet om man väljer hösilage.

Jag ska absolut kolla hur mycket ts. Jag räknade bara på ett ungefär:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 914
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30