Hö det har regnat på?

K

kbr

Har blivit erbjuden att köpa hö det har regnat på.
Det har regnat väldigt mycket på det men hon som säljer det säjer att det är bra hö. Har kollat på det, väldigt dålig färg men luktar okej. Hon har inte analuserat det. Vad är det som försvinner när det regnar på det?
En som har titat på höt har sakt att det har gått ut i axel? Vad betyder det för näringen i höt?
Åkrarna som höt slås på är inte uppplöjda på säkert 10år och dom lägger bara hästskiten på. Det körs ut på vintern när göselkärran är full vad har det för betydels för näringen i höt?

Hoppas på svar

Sv: Hö det har regnat på?

Jag hade inte köpt det. Det var ett jättebra år för hö denna sommaren och det borde finnas ett överskott på hö som det inte regnade på. Det var ju nästan omöjligt att få hö det regnat på denna sommaren. Perfekt väder. När stråna har gått i ax så förlorar det mycket i näring. Det beror ju på vad det är för hästar som ska äta det. Analysera är ju alltid bäst. Men det borde ju vara lätt att få tag på bra hö hos någon annan så jag hade inte köpt det.

Skulle bara köpa en liten del OM jag hade en smällfet häst som inte behöver så mycket att äta. Sedan så skulle jag fodra 80% med bra hö och 20% med regn höt.

Om det regnat på höet betyder ju det att man måste vända det flera ggr för att det ska bli torrt..och ju mer man vänder dessto sämre näring eftersom bladena då oftast faller av...och det är ju där den mesta näringen sitter. Hur många ggr är det vänt då ?

Tack för era svar. Problemet är att det är stallägarens hö och hon vill sälja sitt hö till dom som fins i stallet vet inte om vi får ta in eget hö.
Vet inte hur många gånger det har regnat på det men det kom en riäl skur. Hon tar alltid in höt väldigt sent och det var när det regnade som mest så hon tog in det efter en dag torkning efter regnet sedan fick det torka på skullen. Är väldigt räd för det höt. Hon säjer att det har varit ett svårt hö år fast det var så fint hö. Hon är ingen höbonde utan bara en hästägare som har köpt en gård med åkrar till.

Säger som MoonFlight. Har det bara legat ute en dag så skulle jag inte ens titta på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Ja nu blev det inte alls som det var tänkt. :( vi slog vallarna i tisdags.Vände ons tors och strängade fredag och det var tänkt att...
Svar
16
· Visningar
7 798
Senast: Linna
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 103
Senast: linnea 82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar