hmmm...spricka under hoven.

Empalie

Trådstartare
Jag har märkt att pållen varit lite sulöm på sistone, speciellt på grusvägar. På gräs går han helt normalt. Hur eller hur ska han verkas denna vecka, lite lång i hovarna är han nu. När jag kratsade hans hovar idag upptäckte jag en "ficka" vid ena kanten av hoven (där hoven liksom ska verkas där det vuxit ut). Den är ca 0.5 cm djup och kanske 3 cm lång ( följer hovens form, alltså lite böjd) Sprickan sitter alltså under hoven och syns bara som en liten ojämnhetnär han står som vanligt. Jag ska ringa hovis imon och fråga om han kan komma tidigare. Hästen står inne och jag har rengjort fickan med sårtvätt, sprickan var fylld med lera och småsten innan. Finns det mer jag kan göra??? Beror detta på att han verkligen behöver verkas nu eller vad kan det vara? Kan sprickan ha med fång att göra????

Sv: hmmm...spricka under hoven.

Om jag tolkar dig rätt så sitter alltså "sprickan" precis längs med hovväggen på insidan mellan sula och hovvägg? Det skulle i så fall kunna vara bärrandsröta.:( Låter misstänkt likt det när du beskriver fickan och att den är fylld med lera och småsten. Sök på forumet på bärrandsröta och se om du tycker att det stämmer in. Jag har dragits med eländet på min häst i över ett år nu och det är inte roligt. Täta, täta verkningar är det som gäller i så fall för det äter sig snabbt uppåt i hoven.
Bäst att du tar ut hovis som får titta på plats och säga vad det är och göra något åt det.

Om jag fattar rätt så är det nog lite separation och därmed skräp som träng in vid lamellranden. Ganska normalt om man slarvat med verkningen, se till att boka in hovis med tätare intervaller eller fråga om du kan få lära dig att underhållsraspa mellan besöken.
Det KAN förståss ha med fång att göra, fast då borde du märkt att hästen haft andra problem tidigare.

Det du har gjort nu är bra, du kan om det går peta upp lite bomull eller så i sprickan så det inte trycks upp nytt grus, och så ber du hovis komma så snart det går.

På din beskrivning låter det som bärrandsröta, skicka in en bild så blir det lättare att avgöra. Låt hovslagaren skära så rent det bara går och sedan "kletar" du igen den med en bra hovtjära. När den börjar nötas petar du bort med en söm, rengör och sätter på ny tjära. Du får köra lite tätare verkningsintervall och hovslagare får renskära den varje gång tills friskt horn växt ner.
Jag rekommenderar inte att stoppa in bomull el. likn. som kan fungera som bakteriehärd, det är däremot viktigt att det inte kommer in stenar som kan separera bärranden ännu mer.

Tänkte bara förtydliga mig, med bomullen tänkte jag snarare som en nödlösning någon dag eller så tills hovis kommer och kan öppna upp så det inte fastnar mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 084
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 884
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V