Hmm... stämmer detta?

Snorpan

Trådstartare
Jag ska byta stall och där med foder. Det finns tyvärr ingen analys på något och jag dessutom inte om det kommer bli endast ensilage eller endast hö eller en kombination. Så jag började räkna lite på de olika och fick fram tre olika givor som då enligt genomsnittssiffor ska vara ungfär lika då det gäller Mj och Smb. Jag tycker dock att den foderstaten som bara består av ensilage är väldigt många kilo. 10kg till kvällsgivan!!! Fast man kanske kan fördela det bättre.
Vad tror ni?!? Om man kolla lite överskådligt... kan det stämma?!? Skulle ni fördelat kilona på något annat sätt?
Jag har som sagt räknat med genomsnittssiffor som jag hittat i en bok om foder och jag har försökt eftersträva samma Mj och smb som hennes nuvarande, analyserade foderstat. Hon kommer dock få halm också så det kanske inte behövs lika mycket... men det får jag se. :)
Här kommer de tre olika förslagen iallafall:

Både hö och ensilage:
Ensilage: Morgon 2kg Intag 4kg
Hö: kväll 6kg

Bara ensilage:
Morgon 2kg Intag 5kg Kväll 10kg

Bara hö:
Morgon 1kg Intag 3kg Kväll 5kg

Vad tror ni? Låter det rimligt?


/Snorpan
 
Jag skulle INTE våga ge en foderstat bestående av bara grovfoder om det inte finns analys på det. Men ett sätt att luska lite på näringsvärdet är ju att titta på de andra hästara i stallet och hur mycket de får.
 
Hennes totala foderstat består inte bara av grovfoder! Hon får kraft också! men jag tog inte med det här då det inte var relevant. Vad jag är ute efter är att jämföra olika grovfoderfördelningar. :)

/Snorpan
 
Mest för att hon ska hinna äta upp i lugn och ro på morgonen. Får hon mer så är det inte säkert att hon hinner äta upp och iom att hon äter ensilaget före kraften så innebär det att om hon inte får äta upp så missar hon kraften.
Om det visar sig att hon har gått om tid på morgorna så kommer jag givetvis att öka upp... men hon brukar alltid vara sist.


/Snorpan
 
Aha, då förstår jag! Men nog borde hon hinna äta mer än 2 kg silage på morgonen?
 
Men gör det något om hon inte hinner äta upp på morgonen? Hon (var det ett sto?) kan väl äta resten när hon kommer in? Det är inte mer stressande för hästen att fodret tar slut än att man avbryter ätandet.
 
Jag är som sagt rädd att hon inte får i sig kraften då... och den kan hon inte vänta med tills hon kommer in för då får hon ju nu.
Jaja... men tycker ni att mängderna för de olika sorterna grovfoder kan stämma!?!


/Snorpan
 
Det är lite svårt att säga, det beror på hur "blött" ditt ensilage är....

Jag har ett ensilage med ts-halten 69 % och utav det ger jag 10 kg + 1,5 kg hö till en ponny på 600 kg.. Jag har fördelat det så här:

Morgon: 3 kg
Lunch: 1,5 kg hö
Intag: 1 kg
Kväll 6 kg

Jag tycker det lät rätt okej, men du borde kunna ge aningen mer hö på morgonen tror jag...
 
Jag tycker det lät rätt okej, men du borde kunna ge aningen mer hö på morgonen tror jag...

Mmm.. jag håller med. Jag skulle vilja ge lite mer. Får testa mig fram lite och se hur mycket jag kan ge henne. :)


/Snorpan
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Min valack äter kvällsgivan ur slowfeedingnät sedan i somras. Detta för att han äter ungefär 2kg/timmen när han får höet löst, och då...
Svar
16
· Visningar
4 631
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 185
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Mina hästar har tidigare fått ca 17kg hösilage om dagen, uppdelat på 4 gånger per dag: Morgon: 5kg. Lunch: 5kg. Insläpp: 2kg. Natt...
Svar
10
· Visningar
1 230
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp