Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..
jynituz skrev:
Jag vet inte om det har framgått här men det fanns inget annat alternativ än barfota för denna häst. Skorna satt tillslut inte på mer än 2 veckor och det fanns inget kvar av hovarna att spika i. Men det kanske är ett sundhets tecken, jag kanske missat något om vad som är sunt, vad som tyder på att ett par hovar är friska. Ägaren fick i detta fall försöka göra det bästa av situationen och försöka ta reda på själv varför hovarna såg ut som de gjorde och varför inget fungerade då den vanliga hovslagaren inte kunde hjälpa. Vad är det som är så hemskt med det? Jag skulle vilja säga att det är en ansvarsfull ägare som inte blint litar på andra utan försöker hjälpa sin häst. Ni tjatar bara om hur fantastiskt det är med skor, men vad händer den dagen då man faktiskt inte kan spika på skor längre? Har ni funderat på det? Om hovkvaliteten är så dålig borde inte det tyda på att hästen kanske inte mår bra av skor?
Ni som är sånna fantastiska hovkännare och hovslagare vad skulle ni göra då skorna inte sitter på mer än två veckor och det inte finns tillräckligt med hovvägg att fästa i?
.
Ska vi hålla oss till verkligheten här eller ?
Vem har påstått att skor är nåt fantastiskt som fixar allt?
Måste skorna i sig vara orsak till dålig hovkvalitet,varför har då inte alla skodda hästar dåliga hovar?
Kan det bero på att fler saker spelar in än bara om hästen är skodd eller oskodd?
Dålig skoning gör inga hovar bättre det är sant,tvärtom..
Man kan om man vill ,förstöra en hästs hovar snabbt med dålig skoning,snedverkning eller långa skoperioder..men vad mer spelar in?
Kan hästen trampa av sig skorna av andra orsaker ?
Kanske en bogstel häst pga illasittande sadel,illasittande ryttare,tandproblem?
Vad får den för foder?Mineraler?Hur skos den?Vilken söm används?Har hästen röta som försvagar hovarna?Skoddes den trångt?Hur rids den?
Är den stressad av andra orsaker?Vissa mediciner kan göra hovarna sämre,likaså förgiftningar..
Allt visar sig i hovarna!
När trampade hästen av sig skorna? I hagen? under ridning?Var det alltid samma sko som trampades av?
Hästen kan gå snett pga gammal skada ,mer eller mindre akut,tex gått omkull i hagen ,bilden när hästen är skodd visar en häst som avlastar vä fram höger bak,slump?
Knappast!
Varför är den plattfotad på EN hov nu?vad gjordes åt de understuckna hovarna innan avskoning?Kollades hästen upp ordentligt från topp till tå?Den röntgades i ryggen,inget hittades..är det lika med att hästen är besvärsfri i sin rygg?Kan den inte ha ont ändå?
Kanske fick den ont i ryggen pga taskiga hovar,men blir den bättre genom att gå oskodd,tänk om den är öm och inte vågar trampa under sig ordentligt pga hovömhet,hur skall den då bli bättre?
Om den har en kronisk skada ,hur skall den då kunna bli ok i hovarna?
Efter tre år!!
barfota utan att hovarna är ok så är det antingen nåt annat som spökar ,eller ett spöke på ryggen som är sne..??
Jag vet inte jag frågar!
Man ska inte alltid spika på skor till varje pris,men man skall veta vad som är vad.
Jag kanske haft tur men har aldrig under den tid jag jobbat som hovis fått låta bli att sko en häst pga inget att spika i..och jag gillar inte plast..
Jag är en medelmåttig hovis men har öga för helheten och då brukar man till slut hitta grundorsaken och lösa även hovproblemen,om ägaren är engagerad och nogrann.
Att sko en häst innebär INTE att hästägaren skall slöa till och sluta engagera sig i hästens hovar och miljö osv..tvärtom.
En välmående häst kräver en engagerad hovis,hästägare och en portion tur.
Skador och olyckor kan hända den mest nogranna hästägare och intelligenta häst,tyvärr,livet är hårt mot de hårda som Stålmannen säger..
Det är väl han som har röntgensyn oxå!Det har inte jag.