hmm... kan man det?

I

Irona

Lite trött nu, men vet någon om man kan använda matolja som hovolva? Har för mig att någon sa det.... :angel:

Sv: hmm... kan man det?

Lite trött nu, men vet någon om man kan använda matolja som hovolva? Har för mig att någon sa det.... :angel:

Man ska överhuvudtaget inte använda hovolja eller annan olja på hovarna eftersom att det stöter bort den naturliga fukten som hovarna behöver. Så skippa den och låt dom få suga åt sig av naturlig fukt.

Japp, men olivolja är bäst!

Använder det 1-2 ggr om dagen och hovarna är såå fina :bow:

Jaså minsann? :smirk: På sommaren då när hovarna är snustorra?

Lånar tråd lite... Min häst har bra hovar.. Men ja är en sån som kan stå å rykta å putsa å dutta i timmar... Å skulle gärna ha ett hovsmörj att klutta å dutta med nån gång i bland så ja får känna mej extra duktig :D Helt ofarligt och bra med olivolja? Eller dumt att hålla på me när det egentligen inte behövs?

Nej nej det skadar absolut inte, bara bra!

Är exakt som du, kan stå och putsa och feja i flera timmar..Sedan släpper man in hästen i boxen där dom nysmorda hovarna ser ut som kokosbollar efter 1 minut :mad: ;)

Eller när man släpper ut dom kräken, så rusar hon till närmsta geggpöl å gnuggar allt som inte täcks av täcket :devil: Hela den glanssprayade manen å svansen som en rastakorv på 1 min :mad:
:rofl:
Olivolja å pensel i en liten burk sattes just upp på inköpslistan!

Nej nej det skadar absolut inte, bara bra!

Är exakt som du, kan stå och putsa och feja i flera timmar..Sedan släpper man in hästen i boxen där dom nysmorda hovarna ser ut som kokosbollar efter 1 minut :mad: ;)

:o
Det var länge sen jag borsade min häst i mer än 5-10 min. Oftast går det ännu snabbare :o

TS: Som några nämt ovan är olivolja bättre. Det är faktiskt bättre än "vanliga" hovoljor iom att det inte innehåller massa tillsatser ;)

Just nu fejjar ja än mer än vanligt, en liten stalltjej ska få låna min häst å va me i julrykttävlingen i stallet, å då satte tävlingsdjävulen fart :devil:

Haha, det klart. Jag och min häst hade inte kunnat ställa upp på nåt sånt :angel: Hon har ju så jäkla mkt hår som allt damm fastnar i :eek:

Kan tillägga att hon är fjording korsning och har stått i två månader pga skada. Därav lite rykt ;)

Man ska överhuvudtaget inte använda hovolja eller annan olja på hovarna eftersom att det stöter bort den naturliga fukten som hovarna behöver. Så skippa den och låt dom få suga åt sig av naturlig fukt.

Pratade med min hovslagare om det där. Och det är superbra att smörja in hovarna i tillväxtzonen med olja.. det är oftast där dom blir torra.. men en sak man inte ska ha på , är tjära på hela hoven, då man kan förstöra glasyrlagret på hoven.
Jag smörjer in tillväxtzonen på min pålle ofta, med mjukgörande hudkräm, 4ess, eller liknande. funkar super!

Det allra bästa är att fukta hovarna först innan man oljar, så att oljan binder fukten i hoven, det ger bättre resultat än olja på torr hov.
Numera använder jag torsklevertran och smöjer hovarna med när de ofta blir torra, men även då gärna först efter att ha fuktat hoven. Min häst hovar blir jättefina av det, och spricker inte runt sömmen alls lika lätt. Dessutom är det billigt och blir minst lika snyggt som andra konstiga och verkningslösa smörjor som finns! Smörjer då hela hoven, utsida som undersida, men är särskilt noga med tillväxtzonen och strålen, där det gör hållbart resultat. Resten av hoven är för mitt estetiska öga! ;)

:o
Det var länge sen jag borsade min häst i mer än 5-10 min. Oftast går det ännu snabbare :o

TS: Som några nämt ovan är olivolja bättre. Det är faktiskt bättre än "vanliga" hovoljor iom att det inte innehåller massa tillsatser ;)

Hehe :D Sådan var jag lite när jag hade min första ponny..Då var dte viktigare att rejsa ute i skogen :p Men sedan fick jag min nuvarande d-ponny och hon älskar verkligen och bli ryktad och kliad osv så jag unnar henne det :love: Min stora häst däremot hatar att bli ryktad och står och grimacherar och vevar på huvudet, haha..Så han brukar jag inte rykta lika länge :p Men 200 tag per dag på varje sida (vid två tillfällen) är mitt sätt ;)

Haha lite spinoff nu kanske...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: CarEr
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: Amk
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka