Hmm, hjälp någon??

A

Annisangel

Min favorithäst som jag rider på ridskola har lite lustiga ideer så nu undrar jag hur jag får honom rätt med en gång när jag börjar lektionen... Hmmm, kan förklara mera ingående! Han liksom haltar när han travar och då har jag fått instruktion att låta honom gå fram ordentligt och driva på samtidigt som jag håller emot lite granna, men vill ju inte att det ska bli en dragkamp för då tycker ju varken hästen eller jag att det blir bra! Han är frisk ska tilläggas!

Han går bättre om jag pysslar med annat under traven t ex volter men halvhalter bryr han sig inte om i det läget... Men han gillar att jag liksom leker med bettet i munnen på honom och inte håller emot så hårt. Ska jag driva på mera och vara mer mjukt kramande i handen månne???

Vill kunna förstå vad jag gör och hur en häst kan verka halta när han travar... :confused: Till saken hör att vi är ganska många i ridgruppen så läraren har inte så mycket kvalitetstid med var och en, därför frågar jag här...

Han är världens underbaraste lilla häst by the way!! :grin:

Sv: Hmm, hjälp någon??

Det där låter konstigt... Att han haltar i traven är ju inte normalt och tyder på att han har ont. Om det inte är några nervryckningar eller så?

Jag tycker inte du ska hålla på och fippla med bettet i munnen på honom eller dra i munnen. Ett lätt stöd på handen bara så kontakten finns där.

Den kanske är stel eller tar i lite ojämt. Eller låtsashaltar av ren lathet (finns faktiskt såna hästar).

Jag säger inte att det är så. Hästen KAN mycket väl vara halt.

TS, kan du inte be din ridlärare förklara varför ponnyn haltar i trav?

I övrigt, många tempoväxlingar kanske kan hjälpa.

En häst haltar alltid av en anledning! Den behöver ju inte ha ont, men den kan vara stel lr "sitta fast" någon stans.
Tycker inte man ska hålla på och "leka" med bettet lr vad man än nu kallar det, bettet ska vara still i hästens mun, förutom när man vill något, ex ställning, bromsning...
Har väldigt svårt att tro att man får en häst som lyssnar på små signaler om man håller på och fipplar med bettet och rör på det hela tiden. + att jag inte tror det är så behagligt för hästen...

När hästen inte går fram tillräckligt kan det faktiskt bli så utan att hästen har ont. Det brukar kallas att vara travhalt. Rådet du fått att låta hästen gå fram bättre brukar hjälpa. Hjälper inte det har hästen förmodligen ont och borde inte gå på lektion.

Jag vet inte alls om de är såhär du menar, för så som jag tänker mig skulle jag inte kalla halt. Men iaf, vi hade en ridskolehäst som slötravade om man lät honom, och de kunde kännas lite ojämt liksom, eftersom han släpade benen efter sig. Så jag tror att de kanske är denna känslan du menar, lite stötigt och ojämnt, men absolut inte halt.

De som gällde för den hästen var också att driva fram ordentligt. De din ridlärare menar när hon säger håll emot är ju inte att du ska dra hästen i munnen så de blir dragkamp, utan att du ska samla upp kraften bakifrån så att den travar på lite bättre. Korta upp och få mer schwung i stegen. Det kan du lika gärna med sitsen, så tänk halvhalt med sitsen. Det finns inga genvägar, utan när du hittar rätt så märker du det. Men som du säger, volter och så kan ju hjälpa till att få till formen lite bättre.
Så försök att behålla tänket även på rakt spår.

Testa att jobba JÄTTEMYCKET med övergångar och läng och korta stegen, det tror jag kan hjälpa om det är detta som är preoblemet. Överdriv verkligen, så kommer de att ge resultat.
Försök känna in vilket som hjälper och rikta in dig på liknande övningar, och så försök rida så varierat som möjligt och blanda övningar. Övergångar och tempoväxlingar kan du ju tex göra på volt eller i skänkelvikning och liknande.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst kom in för 1v sedan med en liten svullnad på skenbenet och lite värme. Inte halt men kunde ev se liten markering i trav på...
Svar
2
· Visningar
1 113
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar