R

Ruh

min ena häst har svårt för galopp- skritt lika väl som galopp- halt.
Halt- galopp och skritt- galopp är inga problem.
Hur ska jag göra för att förbättra det hon är "dålig" på?

tack

Sv: hm...

Jag har samma med min... Skulle även jag var glad att höra vad folk har för tips!

Jag fick ett gott tips från en mycket duktig tränare att gå via öppna i galoppen. Då tvingas hästen trampa in med innerbak och på så vis lättare bära sig till skritten. Vi lyckades en gång och jag blev så paff. Vet inte riktigt hur jag gjorde, men det blev hur bra som helst, som om vi inte gjort annat - men vi lyckades inte igen. Kanske för att jag nu tänker och försöker för mycket... vad vet jag? Det var ett tag sedan vi jobbade med galoppen nu... men jag ska komma tillbaka med det, o DÅ ska det funka ;)

Att rida öppna innan övergången är ett jättebra tips som fungerar bra. Ett annat som fungerar bra på min häst är att jobba på stora mittvolten och låta hästen gå lätt skänkelvikning undan för ytterskänkeln, pyttelite utåtställd för att då bryta av. Denna metod är väldigt individuell, och det som gör att detta tips fungerar är att hästen får sätta sig ordentligt på innerbak.

Tycker att du har fått bra tips, att korta innersidan brukar hjälpa för övergång från skritt till galopp.

Från galopp till halt eller skritt, våga driva ända in i halten/ övergången så att rumpan och motorn verkligen är med hela vägen.

Träna på att samla galoppen så mycket det bara går sedan rider du fram igen. När hästen är stark nog för att samla sig ordentligt så kommer det inte vara några problem att bryta av till skritt/halt. Jag tycker inte att du ska göra avbrott med hästen böjd, det kan lätt bli att man fastnar i det, men för att stärka galoppen är det bra att flytta.

Malu

Håller med om att du fått bra tips. Både med att gå via öppna och att varriera galoppen. Att minsak galoppen och sedan öka igen, för att igen samla upp, är rena armhävningarna för bakbenen. Sen är det bara att träna vidare. Ju starkare hästen blir i galoppen, ju bätter kommer övergångarna att bli. Jag själv tränar massor med övergångar, mellan alla gångarter varje ridpass. Både som styrkeövnigar och som lydnad. Jag brukar ibland sitta på en volt i trav, fatta galopp ( och då skall hästen svara direkt) galoppera några språng, minska ner och övergång tll trav, trava ett kvarts varv och så ny galopp, Detta gör hästen både mjuk, lydig, uppmärksam och stark.
Lycka till
MVH M

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 304
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar