hlälp med att få häst söka sig nedåt

Sv: hlälp med att få häst söka sig nedåt

Livar upp tråden:)
När du tipsade om detta, i vilken gångart menade du då:)?
Hmmm...hur ska jag kunna förklara tydligare...*funderar*

Gör en fyrkant...som en ridbana fast lite mindre.
Rid som på en fyrkant fast du rundar konerna på utsidan av dom.
Innan du kommer fram till konen gör du halvhalt, ger eftergift och ställer sedan hästen och rider runt konen.
Se till att rakrikta hästen när du ridit "genom hörnet".

När du kommer till ungefär mitten av "långsidan" gör du åter en halvhalt för att se att hästen är med dig.

När du ska runda nästa kon gör du som första gången.
Rid i båda varven.

För varje gång du gör en halvhalt så förbereder du hästen på att något ska hända, den blir uppmärksam på dig. När du gjort en halvhalt så ska du omedelbart ge den eftergift.
Dels som belöning för halvhalten och när du ger eftergiften så söker hästen efter bettet vilken resulterar i att den söker sig framåt-nedåt.

När du ställer hästen så i svängen så måste den trampa under sig med repektives hålls bakben vilket gör att den hittar en bra placering och att den höjer ryggen + att den mjukar upp sig i sidan.
Man får inte glömma att använda ytterskänkel så att inte bakdelen åker ut så att den går på två spår..du ska forma hästen.

Givevits är det lika viktigt att göra detta på rakt spår också. Hästen måste också kunna gå rakriktad men ändå under sig.

Tror att det är bäst att börja i skritt :) Men sen är det väl som med det mesta andra, börja i skritt och när det går bra gör man samma i trav. Kom med fler tips på bra övningar!

Den där övningen finns med i Kyras bok - Jag älskar den!

Brukar börja med att först göra halt några gånger - lätta överdrivet på tyglen när hästen står still och sen låta den gå fram i skritt utan kontakt. Sen halter med en kortare eftergift och sen fram i skritt med kontakt på tygeln. Sen brukar jag börja med fyrkantsövningen i skritt. På "långsidorna" av den lilla fyrkanten ( ca 15*15 eller 20*20 m brukar vara lagom ) gör jag sen halter för att sen när hästen lyssnar göra halvhalter. När det fungerar i skritt i båda varven så kan man trava på långsidorna men ta hörnen i skritt. Fortfarande en halvhalt mitt på raksträckorna.

Sen för att ytterligare variera så kan man lämna fyrkanten och rida rakt fram 10 - 20 m, göra en halt på sträckan, halvhalt och sen en vändning, rakt fram, vändning osv. och så vänder man olika mycket och åt olika håll. Ibland trav eller galopp mellan vändningarna ibland skritt. Då får man hästen vaken och lyssnande för om man gör fyrkanten för ofta så brukar hästen föregå en. Då kan man också ibland göra fyrkanten större och ibland mindre för att hästen ska vänta på ens hjälper.

Jag tycker du ska vara glad att din häst visar när den tycker det är på tok...för svårt, otydligt, tråkigt = huvud upp försöker springa ifrån arbetet...

Få henne avspänd och framåt så kommer sökningen framåt nedåt automatiskt...plötsligt kommer hon att inbjuda till litet mer samling beröm och rid på det ett tag, sedan kan du förlänga stunderna mer och mer...

Hejsan!
Stämmer det att hästen jobbar bättre med inspänings tyglar än utan? Att den måste anv ryggen som den annars har svårt att göra, så bättre med insp tyglar än att den inte får jobba alls?
/nybörjaren

Men haha, en häst kan inte vara "stel i munnen"! Om den upplevs så, så är det ju ett symtom på något helt annat.

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 258
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix