gulkiwi

Trådstartare
Jag har nästan bestämt mig att jag ska köpa en ny vagn men jag står lite i valet och kvalet om jag ska ha luft- eller stålhjul?

Vad tycker ni, vad finns det för för och nackdelar?

Sv: Hjul?

Fördelarna med hårdgummiklädda hjul är att man inte kan få punktering, man behöver inte pumpa däcken och hålla på, om man kör mot en stubbe eller liknande rullar hjulen ner istället för att klättra, som det blir med lufthjul. Man sladdar dessutom lättare i maratonhinder. Enda nackdelen som jag kan se det är att det kan bli halt på vintern om man har mycket snö och man kör i nedförsbackar (att bromsa hjälper inte) samt att det kanske blir en marginell skillnad i komforten. Det kan möjligtvis bli lite behagligare att köra med lufthjul.

Lufthjulens fördel är som jag kan se det att det blir möjligtvis behagligare att köra eftersom man får en extra dämpning. De ger även ett bättre grepp om man kör på halt underlag. Nackdelarna är att man måste sköta om hjulen på ett annat sätt med pumpning och lagning osv eftersom man som sagt kan få punktering. Sen i maraton och skarpa svängar sladdar det inte lika bra, utan vagnen kan "klättra" på ojämnheter eftersom de är mönstrade.

Hoppas du fick lite hjälp iaf :) Jag har hårdgummklädda hjul kan tilläggas, men har kört med båda varianterna. Tycler bäst om mina nuvarande.

Jag stod också i valet och kvalet när jag skulle köpa ny vagn.
Är nu inne på min andra roslagsrockard med hårdgummihjul och är nöjd.
Har mycket snö och is här på vintern och har inte haft några problem med att det varit halt, möjligtvis att de "skär" ner lite så det går tungt istället om det är oplogat.
Håller annars med vindelkuskens inlägg.

Senast ändrad:

Om gromen inte gromar som den ska kan man sladda rätt bra med luft hjul oxså. Men vet inte om det är någon fördel att sladda i martonen, visst på vissa ställen kan det ju vara bra men oftast vill man att vagnen ska följa hästen och inte sladda iväg. :) Desutom om man kommer på sladd och man sladdar in i någon mindre fast sten / stubbe eller att hjulet få fäste på annat sätt är det rätt stor chans att man välter.

Senast ändrad av en moderator:

Nu blev det riktigt svårt att välja, Det känns inte som något väger över det andra liksom. :D

Det är i alla fall en roslagsvagn det gäller. Har haft en förut med hårdgummiklädda hjul och den var ju helt okej, skönt att slippa pumpa däcken och hålla på men nu när jag tänker efter var den nog ganska "hård" att åka i.

Jo jag tycker nog det ;) Man vill ju inte att vagnen ska tippa pga för stor centrifugalkraft. Den risken blir större med luftpumpade hjul.

Till ts: Jag rekommenderar hårdgummihjul, åtminstone om man kör maraton. Lufthjul är inte heller tillåtet i de högre klasserna om jag minns rätt. Men luftpumpade hjul har ju den fördelen att det kanske blir bekvämare och lite stadigare grepp, om man vill ha det.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
453
Senast: Pegasus63
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder. Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka