Hjläp någon ? *långt*

Verre

Trådstartare
för ett tag sedan kom ett ursnällt sto till oss i sommar. Hon är en madame med lite av en egen vilja , men inte svår hanterad. Det är inte själv jag som rider henne utan min kompis.

Nu är det så att när man rider henne så är hon allmänt lat. Regerar inte på skänklarna osv. Fast bara i vissa lägen , ibland går hon hur bra som helst. När man sedan har bråkat en stund med henne för att få henne gå framåt . Kanske inte "framåt" för det går hon ju ibland , men att hon ska komma mer bakifrån och lyfta på benen. Detta fungerar också ibland men sen ibland tar det bara stopp.. :( Hon vägrar gå och det resulterar i stegring. Precis så att hon inte slår runt. Detta är mycket obehagligt. Och hon vill som sagt inget illa för hon är hur snäll som helst.

Kan det vara på grund av sadeln ? För detta händer inte i början av ridpasset utan lite mer mot slutet. Kan ju vara sadeln när hon arbetar rätt med ryggen och så. Vad tror ni ?

Hon gör inget som helst av det här i hoppning. Då hon hoppar som en ängel.

Vi testade också att rida på några andra ställen än tråkiga paddocken. I tex. en stor grön hage med busande shettisar i ;) Det tyckte hon var skoj. och gick hur bra som helst. Min kompis gjorde absolut inget för att störa henne. Men än en gång - stegring. Då var hon inte heller tvungen till att "Arbeta rätt" Då gick jag även bakom henne med långpiska när hon började bråka.

Hästens förra ägare krävde inte så mycket av henne , bara att hon hoppade några hinder på banan och sen ut o lunka i skogen. Så kan hon bara vara allmänt sur för att min kompis kräver lite mer av henne ? Eller så är hon just nu i en väldigt jobbig trotsålder.. ?

Hästen är 6 år . Inte så gammal men .. Hon borde väl ändå lyssna på min kompis en aning mer ?

Nu har hon fått Stå i några veckor medans vi har klurat och klurat. Och igår longerade min kompis henne. I en bart grimma inga jobbiga och störande sadlar , inspänningstyglar etc. Detta var lajbanjs :p Men sen helt plötsligt tog det stop och hon stegrade sig.

Så .. Har hon ont någonstanns ? Vad tror ni ? Vi har känt igenom henne många gånger om utan att hitta något.. Min andra kompis häst har också varti lite jobbig .. i hans fall visade det sig vara borellia :confused:

Någon som har några tips ?

Vi ska snart åka till en mycket häst kunnig människa och få henne ordentligt kollat ev. Riden.

Tacksamm för svar.

Sv: Hjläp någon ? *långt*

Hennes beteende grundar sig nog i att ni kan kräva för mycket av henne. Som du skrev i inlägget, hon hade inte gjort mycket med sin tidigare ägare.

Hon kanske inte har styrkan att orka hela passet igenom, därför protesterar hon.

Sen kan det vara så enkelt att hon testar din kompis oxå..

Träna lungt och försiktig med korta pass (max 20min) när hon gör rätt och förstått vad ni kräver, mycke beröm och avsluta där (även om hon bara gått 10-15 min ta en "myssväng" i skogen om hon ska ha mer motion). Detta för att hon ska koppla ihop det hon lärt sig till att det är bra (luddigt men du kanske förstår vad jag menar :p ). Undvik att vara för mycket på banan annars förknippar hon den med jobb och bråk.

Börja rida för en DUKTIG tränare, träna markarbete och dressyr.

Saken är den att hon gör så i skogen med ... :confused: Så jag vet inte riktigt.. men någon som har mer förslag/tips?

Kooooooooooooom igen nu :bump:

ta ut en utbildad instruktör el tränare. Låt dem titta på hur när ni rider de kan nog se vart felet ligger..

hittar de inget kolla sadeln och ryggen på hästen.
Något är iallafall fel och jag tror inte att det är bara för att ni kräver för mkt verkar konstigt om hon stälelr sig efter lite longering. en häst ska ju kunna trava i iallafall 5 min utan att stå på bakbenen.

Om jag hade en häst med det beteendet skulle jag först åka på klinik och röntga öronen, dvs kolla hela hästen. För jag tycker nog ändå att det låter som något är galet, tex något med ryggen och då är det inte säker att det hjälper med vila.

Om jag sedan är 100% säker på att det inte är något fyskiskt fel på hästen, då skulle jag helt enkelt rida till den. Har inte din kompis nog med erfarenhet och rutin för det så be om hjälp alternativt skicka iväg. Men det måste ju en ägare naturligvis stå för, äger kompisen eller är hon fodervärd?

I vilket fall tycker jag att detta är ett ägarproblem, i västa fall är det något fel på hästen och då ska hon inte hoppas, det är antagligen så kul att hästen inte bryr sig om ev smärtor utan bara går på.

Jamen då är det ju lite lättare.

Tänk bara att inte ge er på henne utan att vara 100% säker på att hon är frisk, då det i mina öron ändå låter som en villig häst som inte generellt är istadig.

Sv: Hjälp någon ? *långt*

Oj vad länge sedan det var man engagerade sig i denna tråden. :p

Nu i alla fall så har rockan fått stå i några månader. Vi har enbart gått med henne. Min kompis har också tagit över ledarskapet eller vad man säger. (rockan stannar utan drag i grimma stannar bakom går ej förbi henne. osv.) så det går utmärkt. Vi har ockjså longerat henne lite men hon har än en gång stegrat.

Under denna tiden så har vi också haft en akupunktur ute hoss hästarna och vid första besöket konstaterade akupunkturen att hon var lite spänd och öm i ryggen. Så vi trodde då att det var sadlen som hade startat allting. Och vid andra besöket när rockan hade fått stå ytterligare en tid, så var ömheten i ryggen helt borta.

Idag var min kompis syster hemma. Och hon skulle hjälpa sin lillasyster att rida rockan. Hon hade inget bett i munnen (hackmore) sadlen låg bra (en annan än den första). Rockan var självklart pigg och började gå/trippa så fort hon satt upp. Så fort rockan protesterade och försökte resa sig tog hon in henne på en liten volt. Detta fick hon upprepa många gånger. J*vla kärring till häst :devil:
När hon gick bra några meter utan att bråka, tvärstannar hon. Nellie (hon som rider) smackar två gånger. Rockan reser sig, slår nästan över. Nellie trillar av. :( slår sig i höften. Lägg märke till att Nellie inte gör annat än att smacka (!)

vi reder inte ut det. vad är det för fel?! (veterinären har kollat henne) min kompis o nellie bestämmer sig för att prata med den förra ägaren och berätta vad som hänt. (dom har inte lyckats hålla kontakten så bra) men vi fick tag i henne o nellie berättar exakt hur det är. Vet ni då vad den förra ägaren kläcker ut sig ?? Efetr nellies långa beskrivning hur rockan är så låter den förra ägaren nästan gråt färdig. Nellie frågar än en gång om Rockan inte gjorde så när hon var hoss henne. Då säger Hon att rockan gjorde så ända tills hon var fem !! och i fem år hade hon hållt på som med oss (stergra slänga av).(När min kompis köpte henne var hon 7) Men den förra ägaren säger också att hon fick ordning på henne och efter det gick hon som en klocka. Detta kunde hon ju verkligen inte säga när min kompis köpte henne :mad: Det hade varit mycket lättare. Då hade min kompis kunnat tänka:

"Jaha problem med inriding..Hmm.. efter Pentagon.. Hmm.. Kan nog bli en jobbig o envis häst" Typ ni fattar :p

Förstår ni? Usch jag tycker inte om sånna falska människor. som inte kan säga hur det är.

Hursomhelst så ska ägaren komma o rida rockan på söndag. Och om hon beter sig så mot henne som hon gör med oss. så sa ägaren att hon känner en skit duktig kille som sitter kvar på allt o som inte är det minsta rädd. Hon skulle då också stå för alla kostnader. (tillridning). Så det var ju tur att det löste sig. (får vi i alla fall hoppas :angel: )

Och nej jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. var så länge sedan jag skrev här så jag tänkte att kanskev några som läst ville veta vad som har hänt nu :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 824
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar