Hjärtmuskelinflammation.

...eller så var det vanlig kranskärlsröntgen. Jag gjorde en PCI...
Just hjärtmuskelinflammation har jag nog aldrig haft (känns som att jag borde ha vetat det då) men medfött hjärtfel har jag däremot.
Var ett stort problem när jag var liten...och det verkar vara på väg tillbaka på något sätt att man börjar så smått diskutera ny operation...hoppas det dröjer länge :eek:

Ja nu när du säger det, och när jag frågar mannen :idea: så var det just en kranskärlsröntgen han gjorde.
Håller tummarna för dig!

Denna tråden fick mig i alla fall att skicka en egenremiss till hjärtmottagningen för att kolla upp något...så tack :)
Hur har ni det?
Du får tacka TS :)
Vi lever på helt som vanligt, mannen har inga men eller känner av något fysiskt öht. Men han kommer som sagt ta det väldigt lugnt den dagen han blir sjuk, framför allt om det är halsont som är boven!

Tackar er båda då :) Det var ditt inlägg som fick mig att "få tummen ur" men det hade ju inte blivit om det inte vore för den här tråden :)

Puttar denna.
Jag var på återbesök i september och lämnade blodprov samt EKG. Blev senare uppringd av sköterskan som tog bort ena medicinen som gett mig torrhosta samtidigt som hon ökade på den andra lite som kompensation. Vi hade bara pratat om att byta ut den som gav mig torrhosta mot en annan, men hon menade att läkaren hade tittat på mina provsvar och "varit nöjd" och därför tog bort torrhoste-medicinen helt och hållet.

Var hos läkare förra veckan som bara lyssnade på hjärta och lungor och var nöjd så. Han frågade om jag känt några symptom, som bröstsmärtor eller smärta i vänsterarmen, och mitt instinktiva svar var nej. Vi pratade också en del om min ångest och hur jag förmodligen inbillar mig symptom, eftersom jag har problem med muskelsmärtor just vid vänster skulderblad (:meh:). Varje gång det hugger till stelnar jag till i 0,2 sekunder innan jag har kunnat övertyga mig själv om att det inte är hjärtat, vilket är extremt psykiskt påfrestande. Jag blev lite lugnare efter vårt samtal, men nu har jag fått kallelse till arbetsprov nästa vecka och drabbas av en jävla ångest. Hur vet de att jag är så pass bra för det? Jag bannar också mig själv som glömde säga till att jag flera dagar i rad fått dubbelslag, något som hände ofta innan behandling sattes in. Borde jag ringa och berätta det?

Nu sitter jag dessutom och "letar" efter de symptom som läkaren frågade efter, vilket driver mig till vansinne. Givetvis känner jag en liten brännande känsla just nu, men jag kan inte avgöra om det är sviterna efter måndagens naprapat-besök, eller magen (som jag också har bekymmer med). Eller hjärtat. Jag bara vet inte. :arghh:

PuJag blev lite lugnare efter vårt samtal, men nu har jag fått kallelse till arbetsprov nästa vecka och drabbas av en jävla ångest. Hur vet de att jag är så pass bra för det? Jag bannar också mig själv som glömde säga till att jag flera dagar i rad fått dubbelslag, något som hände ofta innan behandling sattes in. Borde jag ringa och berätta det?
Utan att veta säkert, så skulle jag gissa att de ser ganska snabbt på ditt EKG om hjärtat inte är friskt nog att fortsätta arbetsprovet. Och då lär de avbryta...
När jag gjorde arbets-EKG så började jag på väldigt lätt belastning, som ökades successivt.
Det är säkert inte fel att ringa och fråga om dubbelslagen, det hade jag nog gjort.

Puttar denna.
Jag var på återbesök i september och lämnade blodprov samt EKG. Blev senare uppringd av sköterskan som tog bort ena medicinen som gett mig torrhosta samtidigt som hon ökade på den andra lite som kompensation. Vi hade bara pratat om att byta ut den som gav mig torrhosta mot en annan, men hon menade att läkaren hade tittat på mina provsvar och "varit nöjd" och därför tog bort torrhoste-medicinen helt och hållet.

Var hos läkare förra veckan som bara lyssnade på hjärta och lungor och var nöjd så. Han frågade om jag känt några symptom, som bröstsmärtor eller smärta i vänsterarmen, och mitt instinktiva svar var nej. Vi pratade också en del om min ångest och hur jag förmodligen inbillar mig symptom, eftersom jag har problem med muskelsmärtor just vid vänster skulderblad (:meh:). Varje gång det hugger till stelnar jag till i 0,2 sekunder innan jag har kunnat övertyga mig själv om att det inte är hjärtat, vilket är extremt psykiskt påfrestande. Jag blev lite lugnare efter vårt samtal, men nu har jag fått kallelse till arbetsprov nästa vecka och drabbas av en jävla ångest. Hur vet de att jag är så pass bra för det? Jag bannar också mig själv som glömde säga till att jag flera dagar i rad fått dubbelslag, något som hände ofta innan behandling sattes in. Borde jag ringa och berätta det?

Nu sitter jag dessutom och "letar" efter de symptom som läkaren frågade efter, vilket driver mig till vansinne. Givetvis känner jag en liten brännande känsla just nu, men jag kan inte avgöra om det är sviterna efter måndagens naprapat-besök, eller magen (som jag också har bekymmer med). Eller hjärtat. Jag bara vet inte. :arghh:
Men du är väldigt övervakad vid ett arbets-EKG om det kan lindra din ångest något. Hoppas din hjärtångest minskar efter du fått kvitto på att ditt hjärta tål hård belastning.

Under ett arbets-EKG kollar de alla parametrar hela tiden (hjärta, puls, blodtryck, andning osv) och de frågar regelbundet hur det känns med motstånd, bröstsmärtor, andning osv. så du kan vara trygg i att de har stenkoll på dig och de är med dig hela tiden :)

Och ja, det kan vara en bra idé att kontakta dem om frågor och funderingar innan, så ökar det förhoppningsvis känslan av trygghet och minskar känslan av ångest.

Det kommer gå bra! :)

Min bror fick det efter en infektion och att han i samband med det utsatt sig för onödig ansträngning (han jobbade då som brandman och rökdykare). Han är idag helt återställd!

Ja, alltså, jag vet ju hur ett arbets-EKG går till och att jag förstås är övervakad under tiden, men det lindrar tyvärr inte rädslan över att något kan hända. Jag trodde att de skulle ta ytterligare blodprov sist jag var där, för att kolla markörerna för hjärtskada, så risken att de missar något blir en gnagande oro i mig. När jag i våras var hos min vanliga läkare och klagade på bröstsmärtor så lyssnade han med ett stetoskop och nöjde sig så, utan vidare utredning. Förmodligen hade jag ju inflammationen redan då.

Jag har iaf skickat en egenremiss till en psykiatrisk klinik för att få hjälp för min ångest kring sjukdomar och döden. Det påverkar min vardag på tok för mycket.

Hur gick arbetsprovet? (Hoppas att det gick bra!)
Vad hade du för symptom innan du fick diagnosen?

Det gick bra! Jag anses som frisk. :)

Jag blev anfådd lätt vid ansträngning och hade ibland bröstsmärtor. Men det var så vaga symptom, jag hade ingen aning om att jag var sjuk förrän jag blev inlagd. Det första jag reagerade på när jag blev bättre var just att andfåddheten försvann. Jag tänkte att jag bara hade himla dålig kondis, men det var alltså inflammationen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 772
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama