Hjärtklappning vid vila

Swat

Trådstartare
Jag är ungefär halvvägs in i graviditeten och har fått lite "bekymmer".

Så fort jag sätter mej ner och försöker koppla av så får jag hjärtklappning. Inte bara lite utan det kan hålla i sej upp emot 40 minuter eller mer... När det är som värst så ligger pulsen på upp emot 120 slag/min.

Detta gör att jag har fått svårt att somna, svårt att bara "sitta i soffan" och titta på Tv osv.

Om jag bara håller igång så mår jag hur bra som helst och utöver detta har jag heller inga som helst krämpor!

Men...Mina funderingar kretsar så klart kring om detta kan vara stress-orsaket och påverka fostret?!
Pga pendling, heltidsarbete och en mycket aktiv fritid så blir det tidiga morgnar och fullt ös mest jämnt...

Idag har jag arbetat hemifrån för att slippa pendlandet, men det har i sin tur resulterat i att jag sitter och jobbar med hjärtklappning :grin:

Någon som haft samma problem?
Åtgärdet?

/Swat

Sv: Hjärtklappning vid vila

Det var en i sommartåden som sa att hon hade problem också. Hon trodde hon klämde kroppspulsådern.
Jag har själv undrat varför jag blir väldigt olustig när jag sitter upp coh ligger på rygg men kan nog få det till samma sak. Jag tog upp det med min BM och hon sa att det är därför man inte kan ligga på rygg.
Grejen är att jag vaknar av att det börjar rusa i kroppen när den vänt sig själv i sömnen.
Blir inte bättre ju längre det går på mig...

Ligga på sidan brukar iaf stanna av det. Så sluta sitta o titta på TV- det blir bara en pina.

När jag förklarade det för en vän så trodde hon jag hade panikångest. Alla vener i händerna blir jättestora och det pulsar. Högt blodtryck hade jag med när jag låg på rygg så det är iaf inte inbillning.

Kontakta BM. Jag hade lite "hjärtrusningar" vid min första graviditet, och det undersöktes mycket noggrant, så det kan nog vara viktigt att kolla upp!

Och jag hade likadant och min doktor sa att det var helt normalt, men det kanske beror ¨på hur man mår i övrigt. Det är sjukt störigt iaf.

Jag har blivit undersökt av BM, specialmödravård och neurolog.
Ingen hittar den eg anledningen på mig iaf.

Har dessutom haft gallgångsspasma- ngt jag aldrig hört talas om och är undersökt för den också. Jag är kärnfrisk och känner exakt likadant...

Jag hade precis likadant med nr 2. Då blev jag utredd i Lund hos spec.mödravården och man sa att det var helt ofarligt. Kroppen är hårt belastad med ökad blodvolym osv. Det går över så fort du har bebisen på magen :) Men visst, varje fall ska ju kollas upp men jag tror inte du behöver vara orolig - det är vanligt!

/Miello

Någon som haft samma problem?
Åtgärdet?

/Swat

Ja, men utan att vara gravid dock.

Ibland rusar hjärtat så att jag är säker på att det ska sprängas och jag får knappt luft, ibland tar det lite hoppsa-hoppsa-skutt så att jag tror att det stannat.

Men ALLTID i vila, dvs framför dator, tv eller í sängen dvs bara när jag är passiv, aldrig när jag är fysisk eller aktiv.

Detta tillsammans med att det sker oftast när jag är "uppe i varv" dvs har lite för många bollar i luften samtidigt gör att jag är rätt så övertygad om att det är stressrelaterat och kroppens sätt att tala om mig att ta det lite lugnt, men vad vet kroppen ...;):D

Skulle jag vara gravid skulle jag dock varit mer försiktig och ta kroppens signaler på större allvar.

I samband med dessa " hjärtspel" stresssover jag gärna dvs sover ytligt och stressdrömmer om allt möjligt som gör att jag vaknar 100 ggr per natt.
Jag kan drömma saker som att jag måste räkna massor av saker inom en viss tid eller flytta saker från en plats till en annan i tidsnöd dvs drömmar som bara går ut på " hur ska jag hinna" dvs stress.
När jag är inne i såna här perioder både pratar och agerar jag i sömnen och är, säger sambon, riktigt otrevlig och osammanhängande när han försöker resonera med mig i sömnen:o

Tack för alla era inlägg!

Skall prata med BM då jag snubblade över en artikel om att hjärtrytm-rubbningar kunde vara en reaktion på att sköldkörteln jobbade lite väl hårt (?)

Det är säkert inget alls att fundera på då flera av er verkar upplevt samma/liknande saker! Men... Just nu kör jag på i "better safe then sorry"-mode ;)

Tack!
/Swat

Det låter klockrent som panikångestattacker. De kommer oftast till synes oförklarligt, just när man satt sig för att ta det lugnt. De orsakas av psykisk påfrestning, inte fysisk, så därför hittar man inga fysiska fel när man undersöker. De är obehagliga, men helt ofarliga, man får lära sig att hantera dem bara.

Nej det är det inte.

Jag googlade symtpomen och det är inte det jag har. http://www.panikangest.com/

“En panikångestattack är en period av intensiv rädsla och obehag, som brukar associeras till ett antal olika somatiska och kognitiva symtom”. Det är vanligt att attacken har en plötslig start, som byggs upp till maximal intensitet inom 10 till 15 minuter. En attack varar sällan längre än 30 minuter.

Det är inte ovanligt att personen vill fly från platsen när attacken kommer – speciellt om de fysiska symtomen är starka. När någon upplever en panikångestattak för första gången, uppsöker de ofta ett sjukhus eller en akutmottagning i tron att de har fått en hjärtattack. De tror att de håller på att dö.

Symtom vid panikångest:

Hjärtklappning
Svettningar
Skakningar
Andnöd
Kvävningskänslor
Bröstsmärtor
Sväljsvårigheter
Kväljningar eller problem med mag – tarmkanalen, diarré
Yrsel eller kittlande känslor
Känsla av kyla, rodnad eller värmevågor
Forskning visar att man måste ha minst fyra av de tillhörande somatiska och kognitiva symtomen som beskrivs ovan. Panikångestattackerna skiljer sig från andra typer av ångest genom sin intensitet och plötsliga, episodiska natur".

Jag har bara hjärtklappning som i sin tur ibland ger andnöd, inget annat, tycker inte ens längre att de är särskilt obehagliga, vet ju att det ger sig så jag väntar bara ut det och oftast rusar bara hjärtat ett par minuter.

Det enda sättet det märks på mig är att jag är lite extra still just då och oftast hostar av någon anledning.

Jag har vänner och bekanta som har haft rediga panikångestattacker så det vet jag att jag inte haft, tror dock att det hade vari ganska lätt att låta dessa hjärtrusningar gå över i det om man var av en orolig natur, men eftersom jag inte blir särskilt orolig av dem blir det inget mer.

Jag har väldigt svårt att se mig själv få en panikångestattack om jag skall vara ärlig.

Tack för alla era inlägg!

Skall prata med BM då jag snubblade över en artikel om att hjärtrytm-rubbningar kunde vara en reaktion på att sköldkörteln jobbade lite väl hårt (?)

Det är säkert inget alls att fundera på då flera av er verkar upplevt samma/liknande saker! Men... Just nu kör jag på i "better safe then sorry"-mode ;)

Tack!
/Swat

Jag fick i tonåren problem med hjärtusningar och det visade sig vara en inflammation ( om jag inte minns fel) i sköldkörteln, ena veckan överproducerade den hormon andra veckan underproducerade den.

Jag fick under lång tid ta kontinuerliga prover och hålla koll på den men sedan många, många år tillbaka är alla värden normala.

Senast ändrad:

jag har oxå haft det under en period för ca 6 veckor sen, jag jobbar inom vården så har hållt stenkoll på blodtryck och puls, hb och alla andra värden. pulsen var hög, upp mot 120s/min men alla andra värden var perfekta så jag avvaktade och har sen dess inte haft några symtom...

Uscha ja så med hjärtklappning har jag haft när jag haft överproduktion. Man kan få lite rubbningar på sköldkörtlen som gravid. Men jag vet inte om man brukar få överproduktion?? Jag har fått dubbla min dos Levaxin nu när jag är gravid. Dvs. min ämnesomsättning har gått ned (vilket inte alls är ovanligt när man har hypothyreos)

Nej det är det inte.

Jo, det är det förmodligen, men för många kan det vara jobbigt at erkänna sånt för sig själv. Tyvärr är psykiska åkommo fortfarande väldigt tabubelagda, och det känns bättre om man kan hitta någon fysisk orsak, det känns på något sätt mer legitimt. Det är väldigt tråkigt att det är så, tycker jag.
Jag googlade symtpomen och det är inte det jag har. http://www.panikangest.com/

“En panikångestattack är en period av intensiv rädsla och obehag, som brukar associeras till ett antal olika somatiska och kognitiva symtom”. Det är vanligt att attacken har en plötslig start, som byggs upp till maximal intensitet inom 10 till 15 minuter. En attack varar sällan längre än 30 minuter.

Det är inte ovanligt att personen vill fly från platsen när attacken kommer – speciellt om de fysiska symtomen är starka. När någon upplever en panikångestattak för första gången, uppsöker de ofta ett sjukhus eller en akutmottagning i tron att de har fått en hjärtattack. De tror att de håller på att dö.

Symtom vid panikångest:

Hjärtklappning
Svettningar
Skakningar
Andnöd
Kvävningskänslor
Bröstsmärtor
Sväljsvårigheter
Kväljningar eller problem med mag – tarmkanalen, diarré
Yrsel eller kittlande känslor
Känsla av kyla, rodnad eller värmevågor
Forskning visar att man måste ha minst fyra av de tillhörande somatiska och kognitiva symtomen som beskrivs ovan. Panikångestattackerna skiljer sig från andra typer av ångest genom sin intensitet och plötsliga, episodiska natur".

Jag har bara hjärtklappning som i sin tur ibland ger andnöd, inget annat, tycker inte ens längre att de är särskilt obehagliga, vet ju att det ger sig så jag väntar bara ut det och oftast rusar bara hjärtat ett par minuter.

Nej, när man har vant sig vid dem är de inte så läskiga längre. Det innebär inte att det inte är panikångest längre. Man behöver inte alls ha alla eller ens de flesta av symptomen som listas där - jag får t ex bara andnöd och kvävningskänslor, inte något av de andra som listas. Men det är ändå en variant på panikångest, även om jag inte har fullt utvecklat panikångestsyndrom. Mina attacker kommer t ex inte i de situationer som är brukligt när man har panikångest (oförklarligt, t ex när man sätter sig och tar det lugnt), vilket dina gör. Det som beskrivs på den sida du citerar är hur det är när man har hela syndromet, och det behöver man som sagt inte ha.

Jag har väldigt svårt att se mig själv få en panikångestattack om jag skall vara ärlig.

Jag förstår det, för många är det jobbigt med en psykisk diagnos, eftersom det inte passar med självbilden, och man associerar psykiska åkommor med allmän svaghet och "knäpphet".

Jag hade också ordentlig hjärtklappning för ett par veckor sen. Kändes mkt obehagligt, och normalt har jag väldigt låg puls. Samtidigt hörde jag hörde hela tiden min egen puls i örat och hade kraftiga bröstsmärtor. Men när jag besökte BM sa hon att de är helt normalt att pulsen går upp i 120 slag /minut när man är gravid. Nu är det gått tillbaka till normalt igen...

Jo, det är det förmodligen, men för många kan det vara jobbigt at erkänna sånt för sig själv. Tyvärr är psykiska åkommo fortfarande väldigt tabubelagda, och det känns bättre om man kan hitta någon fysisk orsak, det känns på något sätt mer legitimt. Det är väldigt tråkigt att det är så, tycker jag.

Visst ,om du säger det, du vet säkert bättre än jag själv och läkarna :grin:

Man behöver inte alls ha alla eller ens de flesta av symptomen som listas där - . Det som beskrivs på den sida du citerar är hur det är när man har hela syndromet, och det behöver man som sagt inte ha.

Det säger du ja, men sidan jag länkade till och läkarna säger uppenbarligen att man ska ha MINST 4 av symptomen för att det skall anses vara en panikångestattack, annars är det ingen panikångestattack.

Jag väljer att tro på läkarna.

Jag förstår det, för många är det jobbigt med en psykisk diagnos, eftersom det inte passar med självbilden, och man associerar psykiska åkommor med allmän svaghet och "knäpphet".

Det får stå för dig, jag tycker tvärtom att många verkar väldigt öppna med att de har någon "psykisk diagnos" .

Dessutom är ju just panikångest väldigt vanligt och "accepterat" , och tycker jag inte ett dugg skuldbelagt, jag skulle inte ha några som helst problem att säga att jag hade panikångest om jag trodde att jag hade det, det är väl inte mer pinsamt för mig än att säga att jag får hjärtklappning av stress!?,

Det är ju dock inte samma som att varje fysik reaktion från kroppens sida som är stressrelaterad behöver diagnotiseras som just en panikångestattack.

Ledsen Swat om din tråd tappade lite fokus på det ursprungliga ämnet.

Senast ändrad:

Tack för alla svar och tankar!

Jag tror dock inte att det jag känner är någon form av panikångest. Inte för att jag lägger någon värdering i själva "termen" utan just för att bara har hjärtklappning som symptom. Ingen ångest, inga "jobbiga tanka" eller liknande.

Skall prata med BM idag och höra vad de tror...

/Swat

Det kan säkert vara något graviditetsrelaterat, hör med din MVC.

Men ångest och jobbiga tankar behöver man inte alls ha, de orsakas i så fall av själva attacken, inte tvärtom. Dvs att man tycker det är jobbigt och ångestladdat att få attackerna. Attackerna i sig känns som en rent fysisk reaktion, det är därför många tror att det måste vara något fysiskt fel på dem och värjer sig mot att det enbart skulle vara psykiskt.

Det är ju dock inte samma som att varje fysik reaktion från kroppens sida som är stressrelaterad behöver diagnotiseras som just en panikångestattack.

Det är i så fall en definitionsfråga. De läkare jag har talat med (även jag baserar vad jag skriver på läkarkontakt ;)) menar tvärtom att alla stressrelaterade fysiska reaktioner från kroppens sida är panikångestattacker. Däremot inte paniksyndrom.

Men om jag säger att dina episoder är stressrelaterade fysiska reaktioner, och alltså använder den terminologi du själv känner dig bekväm med, kan vi då enas om att det är sådana du förmodligen har? Eftersom läkarna inte hittar någon fysisk orsak till dem?

Att psykisk sjukdom är stigmateriserat i samhället är väl knappast någon särskilt kontroversiell beskrivning, det borde väl du veta om du är väl insatt i frågan?

Nähädu, Mabuse, det är nog inte alls fråga om panikångestattack i det här fallet.

Till ts, jag hade också hjärtklappningar som du beskriver vid båda mina graviditeter och det förklarades också med att blodomloppet blir ju både större och belastas lite mer. Ofarligt tyckte de och jag med, men obehagligt. En teori kunde också vara att järnet låg lite lågt.

Jag har också känt av ngn enstaka panikångestattack och det är INTE och kändes INTE på samma sätt som det här, inte för mg iaf.

Tack för alla svar och tankar!

Jag tror dock inte att det jag känner är någon form av panikångest. Inte för att jag lägger någon värdering i själva "termen" utan just för att bara har hjärtklappning som symptom. Ingen ångest, inga "jobbiga tanka" eller liknande.

Skall prata med BM idag och höra vad de tror...

/Swat

Nej, du har helt rätt Swat! Det är inte panikångest du har. Folk ska alltid vränga till det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka