Hjärtformad livmoder

Mirtai

Trådstartare
Var hos läkaren igår då jag utreds pga upprepade missfall. Vid undersökning visade det sig att min livmoder är hjärtformad. Nu var läkaren osäker på hur det kan påverka men skulle läsa på och så skulle vi prata mer om det på nästa besök om några veckor.

Nu undrar jag ju såklart om det är någon här inne som vet något eller har erfarenheter av att livmodern är annorlunda?

Sv: Hjärtformad livmoder

Jag vet att under ett av mina ultraljud inför vår provrörsbefruktning nämnde läkaren att jag hade hjärtformad livmoder men att det inte skulle påverka på något sätt.

Vad jag dock har förstått efteråt är att det finns olika grader och att det visst kan vara negativt. För oss gjorde det inget, det tog sig på första provrörsförsöket och efter en helt komplikationsfri graviditet föddes vår dotter i augusti.

Lycka till!

Läkaren och BM misstänker att min mamma har hjärtformad livmoder. Anledningen till att de trodde det är för att jag (som är äldst) samt min syster är båda födda i säte, medans min bror (som är yngst) är född med huvudet före. Tanken var då att livmodern var hjärtformad och han låg där det fanns mer plats än där vi låg. Det är enda "påverkan" som blivit, då hon inte hade några problem med missfall eller liknande.

Nej, borde man det? :o

Hade aldrig hört talas om det innan du skrev det. Ingen som har tagit upp det i alla fall

Det är bara grupp-b streptocker, men det kan ge högre missfallrisk.
Är ganska vanligt bland kvinnor men kan leda till olika problem. Som sagt så är det kanske ett longshot men är lätt att utesluta och behandla (dock kommer det tillbaka).

Jag hade det under hela graviditeten mer sonen, hade ett missfall innan som jag är ganska säker berrode på gbs

Jag ska kolla med läkaren när jag pratar med henne. Vet att de tog en massa prover för att se om det kunde finnas någon infektion men inte om det här var med bland dem

Kollas säkert:) Jag hoppas det går bra för er! Att få missfall är verkligen fruktansvärt enligt mig

Ja, det var vidrigt!

Känns som om vi får fundera på hur vi ska gå vidare. Om det här innebär ökad risk för missfall vet jag tusan om jag orkar försöka igen... Samtidigt vill jag ju inget hellre än att ha barn. Inte lätt!

Bloggaren Spiderchick skrev om sin hjärtformade livmoder och att den var anledningen till att hennes barn föddes för tidigt. Annars har jag ingen erfarenhet alls om detta :)

Jag har hjärtformad livmoder. Har aldrig fått missfall vad jag vet. Men det tog 1½ år för mig att bli gravid.
Har läst lite om det såhär i efterhand och det kan orsaka problem beroende på hur den är formad. Endel kan ha en mellanvägg medans vissa bara har en flik som går ner osv.
Min graviditet var normal och jag gick över en vecka.

Min livmoder är hjärtformad.
Jag har läst lite och tydligen kan det vara så att det ger ökad risk för MF om man har en väldigt djup skiljevägg och även kan det vara så att man har svårare för att bli gravid. Själv har jag blivit gravid två gånger på första försöket, men första grav resulterade i ett MF. Problemet blir att ägget inte fäster som det ska på skiljeväggen.

Det kan även vara så att en hjärtformad livmoder kan få problem under förlossningen eftersom att den inte klarar av att "producera" rätt typ av värkar. Alltså, på en vanlig rund livmoder så börjar värkarna längst upp och dras sedan nedåt. På en hjärtformad livmoder kan de ist börja i.. eh, vad ska jag säga.. längst ner i V formningen (fattar du vad jag menar? ^^) och sedan gå nedåt. Ligger barnet då i de övre delarna av hjärtformningen så kan det bli så att barnet pressat uppåt istället för nedåt under FL.
Om livmodern klarar av en FL eller inte, vet man inte förens man väl är där helt enkelt.

Här är en bild på min mage, som tydligt visar hjärtformningen. Den lyckades iaf klämma ut lillongen, 6 veckor för tidigt (35+2)

bild_50f2adf8e087c35d466ffc61.jpg

Jag följer er i vårtråden, grattis till fina lilla dottern! :)

Det var en helt fantastisk bild på magen!! :love::love:

Tror man att du födde så tidigt på grund av formen på livmodern eller var det ngt annat? (om du vill berätta såklart!) Har läst att det ofta blir för tidiga bebisar med hjärtformad livmoder eftersom det blir för trångt för dem där inne. Läste också att det är vanligt att man behöver snittas.

Senast ändrad:

Snitten beror ju på att de inte får ordentliga värkar, ibland räcker det dock med värkförstärkande.

Det har aldrig pratats något om anledningen till att hon kom för tidigt.
Däremot uppfattade inte jag det som att BM tyckte det var någon grej att livmodern va hjärtformad. Jag tog upp det ett par gånger (låg nu inne på bb så jag träffade flera BM innan fl) och ingen av dem gjorde en grej av att den var hjärtformad. Det enda var att de log hjärtligt över magens lustiga form.
Därför tror inte jag att det eg är ett jätte stort problem att ha en hjärtformad lm när det kommer till fl.

Jag läste någonstans att denna missbildning (som det är) är rätt vanlig.

Jag ska säga också att i mitt fall berodde det inte att hon kom tidigt pga att det var för trångt. Jag hade ett sfmått strax över snittet och hade en fostervattenmängd som också låg strax över snittet, så nog hade hon rum att plaska runt allt :)

Skriver lite för att följa tråden.

Fick efter ultraljud pga cystor veta att jag har hjärtformad livmoder, men läkarens enda kommentar på det var att det "kan ta lite längre tid att bli med barn bara".

Vi är på vippen att börja försöka snart, så det är intressant att läsa lite, och om jag får en sådan hjärtformad bebismage skulle det ju vara superläckert! :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 008
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 051
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar