Sv: Hjärtfel

Sol skrev:
Blodproppar är en annan sak som skiljer sig mycket åt, hos katt tenderar propparna att sätta sig i bakkroppen och orsakar förlamning i ett ben eller i hela bakkroppen. Hos människa är det väl vanligare att propparna åker uppåt mot hjärnan till, har jag fel?

Nej då, proppar i benen är vanligt på människor. Djup Ventrombos kallas det. Fast det behöver inte vara specifikt vid hjärtfel/hjärtsvikt, utan kan även ske annars, tex efter en operation då man inte rör sig så mycket.

loveponies skrev:
Nej då, proppar i benen är vanligt på människor. Djup Ventrombos kallas det. Fast det behöver inte vara specifikt vid hjärtfel/hjärtsvikt, utan kan även ske annars, tex efter en operation då man inte rör sig så mycket.

Men orsakar de propparna ofta förlamning? På en av föreläsningarna hade vi nämligen en kattuppfödare som är läkare med också och hon menade på att det skiljer en hel del med blodproppar (som orsakas av hjärtfel då).

Sol skrev:
Men orsakar de propparna ofta förlamning? På en av föreläsningarna hade vi nämligen en kattuppfödare som är läkare med också och hon menade på att det skiljer en hel del med blodproppar (som orsakas av hjärtfel då).

Jag vet inte om de kan göra det, men oftast inte i alla fall. Patienten får smärta i vaden och den blir rodnad och svullen.

Då är det kanske där den största skillnaden ligger då, att blodpropparna hos katt ofta stoppar blodflödet helt till ett bakben och orsakar förlamning medan det inte är särskilt vanligt förekommande hos människor.

Min lilltjej gjorde också det ett tag, och tog upp det med vet. senast vi var där. Hon sa att det kan vara tecken på astma, och om det är återkommande och blir värre bör man göra en undersökning.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix