*hjärnsläpp* istället för betfor?

konfunderad

Trådstartare
Min häst verkar bli smått lös i magen av betfor. Tänkte ta bort det ur hennes foderstat men med betforen får hon b-vitamin och mineraler (pulver). Skulle behöva ge något annat blött istället för att hon ska få i sig detta.

Vad kan man ge det med om man inte ger tillsammans med betfor?

Sv: *hjärnsläpp* istället för betfor?

Lusernpellets blöter man ju upp, det är väl min första tanke:)

Men egentligen kan du ju blöta upp nästan vilka pellets som helst till en gegga.

Angående vetekli: Har aldrig fodrat med det faktiskt men visst är det nån gräns hur mycket man får ge? Hur tillreder man det?

Lusernpellets har hon fått men det tyckte hon inte var så gott. Nån som märkt att olika märken smakat olika? Kan det funka att blöta strå och försöka gegga ihop lite?

Varför inte ge mineralerna o b-vitaminet som det är? Alla mina hästar får pulver i olika grad torrt i fodret och alla äter upp. Vissa hästar behöver ett par dagar på sig innan dem inser att det faktiskt går att äta om man blandar i något nytt. Men äter gör dem.

Slickar de i sin pulvret bara?

Kanske inte spelar nån roll för hästen men jag tycker det låter småäckligt själv :crazy:

Jadå, utan problem. Som jag skrev innan så behöver vissa kräsna hästar lite tid på sig men till slut äter dem. De producerar ju rätt mycket saliv och studerar du hästarna när dem äter kraftfodret så ser du att de blöter maten rätt bra själva.
Jag har nån enstaka gång haft häst som inte velat äta pulver, då har jag bara hällt på lite vatten och lagt i några bitar äpple under ett par dagar.

Melass kanske? om du blandar pyttelite melass med vatten och blandar i det?

Det är möjligt att det är en bra ide. Men om den blir dålig i magen av betfor så kan det mkt väl vara just melassen som hästen inte tål. Men pyttelite spelar kanske inte ngn roll - ingen aning.

Angående vetekli: Har aldrig fodrat med det faktiskt men visst är det nån gräns hur mycket man får ge? Hur tillreder man det?

Lusernpellets har hon fått men det tyckte hon inte var så gott. Nån som märkt att olika märken smakat olika? Kan det funka att blöta strå och försöka gegga ihop lite?

Ja man brukar ge max ett hekto per 100 kg kroppsvikt, men man kan ge mer eller mindre om man kontrollerar ca/p kvoten i fodret. Men ska du bara blanda ut pulver är det ju bara att ta en halvliter eller så så blir det ändå bara ett hekto eller två. Brukar väga runt 3-400 g per liter, lite beroende på hur finmalet det är. Då gör det ju inte så stor påverkan på foderstaten.

Nä precis, tänkte inte ge några mängder. Kanske några dl.

Hon får 0,5 L betfor och det är tydligen tillräckligt illa.

ger du henne något annat kraftfoder upptill? musli eller pellets av nått slag? för det kan du också lägga i blöt (som _pirate redan nämnt). :)
Äppelmos funkar bra också, men det blir ju rätt jobbigt att hålla på med jämt. ;)

En av mina hästar är också lös i magen, blir jämt det när hagarna tinar upp för hon gillar att bada och dricka vatten ur pölar. Så de får ju i sig en hel del skit med det vattnet nu, vilket kan göra dem lösa. Så om du märker att det blir värre när det tinar och bättre om det varit fruset länge kan det vara samma orsak hos din häst. Så det måste inte var just betforen. :idea:

Jo hon får havre fast ur automat så den går inte att blanda med något. Annars hade jag kunnat göra havregröt. Kanske jag kan ändå iofs men havre känns inte optimalt att blanda med.

Kan du inte gå över till mineraler i pelletsform? De flesta hästar brukar äta de flesta sorters mineraler i pelletsform som de är. Du kan riva morötter i mineralerna tillsvidare, men min häst slickar i sig foder i pulverform utan problem, så det kanske inte behövs betfor? Sedan funderar jag på hur troligt det är att det är betfor som gör din häst lös i magen, men du kan ju kolla en vecka och se om det hjälper att utesluta betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 684
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka