Hjärn-gympa.

S

"Sara"

Hej. Har ni några bra tips på vad man kan göra för att hunden ska få tänka och klura lite.

Har provat att gömma grejor han får leta upp.
pappersrullar med godis i. o.s.v.

Vad brukar ni göra med era hundar?

Sv: Hjärn-gympa.

Jag tränar lydnad, uppletande, bruks m.m med mina hundar, då är de trötta i huvudet som det är och behöver ingen hjärngympa när jag kommer hem.

Men när jag är sjuk en längre period, så brukar jag antingen lägga godis i en tom pet-flaska. Då brukar de ha att göra ett tag. OBS, endast till hundar som inte biter loss bitar av flaskan.

Lägga godis i en plastburk och trycka på locket

Ta ett lakan, rulla in godis i det och slå en knut. För att göra det svårt kan man slå en hård knut eller flera.

Gömma godis i lägenheten/huset och säga -leta godis

Trycka i godis i ett "buster- fun-bone"

finns hur mycket som helst. Men man får inte göra dessa saker utan att hålla hunden under uppsikt.

Jag fick höra ett nytt tips för ett tag sen och det är balans övningar. Ställ upp en planka eller liknande en liten bit över marken och träna vovven att gå balansgång. Såklart ska man ta det försiktigt och inte ha höga eller ostabila "hinder".

Min vovve tycker det är väldigt skoj iallafall :)

Jag tränar lydnad och spår (vilt- och person-) med min hund, det är bra hjärngympa för honom.

Känner jag för att ha en slappar-dag brukar jag ta med en påse godsaker, tex torkad lever/korv i små, små bitar med mig på skogspromenaden och avsluta med godissök. Platsar hunden och slänger ut godiset lite här och var bland mossa, blåbärsris, stubbar och snår. Medan han arbetar med det kan jag sätta mig på en sten och filosofera.:idea:

Finns mängder med varianter på just godissök. Tex brukar jag också ta ex Frolic och trycka fast på trädstammar, så får han kämpa lite extra.

Jag ger alltid min hunds mat i en problemlösningssak. Aktivitetskub eller just nu i en sirapsflaska med två små hål. För att ge mer sysselsättning får han först leta upp sin flaska och komma med den till mig, sen fyller jag på den och sen ställer jag den så han måste anstränga sig för att komma åt den. Och sen som sagt jobba för att få ut maten. På så sätt tar maten en halvtimme morgon och kväll istället för fem minuter.

Godissök utomhus gör han alltid varje dag (lat matte - stor trädgård).

Godis i en hoptejpad toarulle som jag hänger upp i ett snöre är nyaste leksaken. I början var det svårt eftersom leksaken rör sig när man knuffar på den. Det tog lite tid för honom att komma på att han kunde dra till och slita loss leksaken.

Godis i burk med stängt lock, ofta gömmer jag burken också så det blir två problem i ett.

Tipset med godis i en handduk har jag inte provat men det ska jag prova nu!

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 528
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka