Sv: hjälptygel
Jätteroligt att läsa det här! Har börjat longera min häst som är en fd travare, hon har inte så mycket kondis än och bara "travar på". Jag skulle vilja jobba henne lite mer i form, men jag undrar vad jag kan änvända för inspänning eller nått.
Fast - vad menar du med
iform?
Att enbart dra/tjata ned huvudet på hästen med en rem innebär inte att den börjar hitta takten, hitta balansen, och börjar lossna i kroppen. Det betyder bara att huvudet är nere. Om inte resten av kroppen är med så skapas spänningar.
Jag är inte anti hjälptyglar per se, men man ska vara försiktig, veta hur de fungerar och vad man vill uppnå med just den hjälptygel man väljer. Vad säger din tränare?
Du skriver väldigt lite om din häst,
men skogsturer på lång tygel är lösningen på väldigt mycket! Det är ultimat ryggträning för spända hästar som har svårt att varva ned. Stärker senor och ligament på ett lugnt och bra sätt, bygger muskler, och tvingar hästen att sänka nosen och titta vart den går. Mycket bättre, roligare och uppbyggande hästträning är att springa runt runt på volt med en massa remmar på sig.
Jag har köpt ett longerkit på H**ks men när jag testade inspänningstyglarna så blev hon mest spänd och förstod inte att hon skulle sänka ner huvudet och böja in det utan hon fortsatte som vanligt. (Det var så löst som det gick, ville inte alls börja spänna in huvudet på en gång såklart!) Jag rider henne även på hackamore, kan man rida med typ halsförlängare då också?
Nej - ingen halsförlängare på hack, det är en stång.
Jag tror att du kanske ska backa några steg med din fina häst?
Ta tränarhjälp, man måste ha någon på marken som hjälper till. Och tänk på utbildningsskalan
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan :
1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling
Du börjar på punkt ett, hästen ska hitta takten (=balansen) i alla gångarter, du ska kunna korta och länga den i alla gångarter och byta gångart utan att den tappar takten. Sedan kan du börja lösgöra (även övergångar/tempoväxlingar är lösgörande) på böjda spår och med lite krusiduller om du vill. Du har kontakt bettet och ungefär här börjar hästen av sig själv ofta att söka sig nedåt om du erbjuder den ett mjukt stöd - för att den mjuknar i kroppen och den vill länga överlinjen, stretcha. Då har du en bra utgångspunkt för att senare kunna börja samla.
Som sagt är jag ingen hjälptygelmotståndare i alla situationer - men rätt ofta så är det egentligen grundarbetet som saknas, och då måste hästen få hitta sin egen takt/balans först. Särskilt om det gäller en häst som håller på att utbildas till någonting nytt, typ en travare som ska bli ridhäst. Det tar ett tag för hästen att fysiskt vänja vid den nya belastningen, och vänja sig psykiskt vid de nya förväntningarna.
Om din häst blir rädd/spänd av inspänningen (jag vet inte hur hööks longerkit fungerar) så ta av den. Kan du inte rida i skogen flera gånger i veckan så är enkla cavaletti/caprilli-övningar ofta väldigt bra. Även här för att hästen måste se sig för lite och inte bara kan ånga på.
Lycka till med din häst och berätta hur det går!