Hjälpgivning i förflyttning av bakdel

phie

Trådstartare
Min instruktör introducerade min häst och mig för att förflytta bakdelen inåt och utåt på böjt respektive rakt spår på träningen i veckan. Resultaten blev en överspeedad häst och inte så mycket flyttad bakdel :)

Hästen blir nio år i år och är ganska efter i ridningen (sent tagen och inte så skolad). Han förstår sidförande, men greppar inte konceptet att man faktiskt kan flytta på endast fram- respektive bakdel. Fick lite att tänka på av instruktören, men jag undrar om ni har lite tips kring hur jag ska kunna hjälpa min häst att förstå detta.

Min instruktör tyckte att jag skulle tänka framdelsvändning och genast berömma när en tillstymmelse till förflyttning skett. Min häst kan inte fram- och bakdelsvändning än, men instruktören sade att det tänket och de hjälpgivningarna från min sida kan få oss på rätt väg. Från marken fattar han att gå undan för tryck, men det översätter inte när jag sitter på. Hur befäste ni detta hos era hästar?

Sv: Hjälpgivning i förflyttning av bakdel

När du skriver flytta bakdel så tänker jag öppna och sluta, är det målet eller tänker du på bakdelsvänding?

utåt flytter man väl sällan bakdelen, man flytter bakdelen inåt eller framdelen inåt (det kanske låter som samma men det är det inte). dvs sluta och öppna.

jag tycker det är bättre att börja på rakt spår, alla hästar jag har ridit har tyckt det varit svårare (jobbigare) att utföra det på böjt spår. så med en häst som inte ens förstår hjälpgivningen låter det dumt och onödigt svårt att börja på böjt spår. när jag lär in så använder jag hörnen, och behåller hörnpasseringens form på hästen även när den fortsatter gå rakt fram sas. det är enkelt att föreställa sig och rider runt hörnen gör man ofta. så passa på att flytta några steg. tex om du vill flytta in framdelen, så lägger du vikten på innersidan, formar runt innerskänkel och leder in framdelen med tygeln om det behövs. hjälpgivningen får avpassas efter hur känslig hästen är. med en grön häst får man ibland vara övertydlig tills den förstår vad man vill. efter ett tag kan man flytta bara för vikten.

sen tycker jag man ska lära hästen öppna innan man börjar med slutor, gör man allt samtidigt blir hästen oftast bara förvirrad och upphetsad (som din blev) och övningen skapar bara spänning istället för att vara lösgörande och starkande. för mig låter det lite som att din tränare inte riktigt har uppfattat vilken nivå ni ligger på?

Jag har inte uppfattat det så att instruktören inte vet vilken nivå vi är på, för det har jag varit ganska tydlig med. Vi har även ridit för henne flera gånger så det bör hon ha pejl på kan tyckas... Nu hade vi en mer skolad häst med oss på träningen, kan tänkas att träningen blev lite för avancerad för min men tillräckligt för det andra ekipaget?

Ska prova lite utifrån ditt tänk i veckan, Centaur. Ska se om han greppar framdel-in genom hörnpasseringarna vidare på rakt spår.

det behöver inte befästas

det bästa sättet att lära sig detta har jag fått från en Kyarövning
rid på medellinjen mot en spegel helst elelr ås får någon agera spegel.- ställ hästen åt vä - ge bara den hjälpen, inga korrigerande hjälper med skänlar eller styra - vill hästen svänga så håll den kvar på linjen med ytter - led eller krama

Hästen kommer garanterat att sladda ut med bakdelen låt det ske

NÄR DU KAN DETTA

använd då dina sittben för att hindra hästen att sladda

dvs ställ vänster - och "tänk" sedan att snoppen skall peka höger - altså vrid ditt bäcken

NÄR DU KAN DETTA

Rid längs längsidan Vrid ditt bäcken genom att "peka" med snoppen ut mot sargen staketet väggen whatever

Hästen kommer flytta in bakdeln

det är inte hästen som behöver lära - utan ryttaren som behöver lära sig koordninera och ge en hjälp och inte arton korrigerande

jättebra övning att lära sig kontrollera och känna var bakdelen är

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka