hjälpa stressad häst..

T

tjohej

hejsan!

min favvorithäst på ridskolan är verkligen en superhärlig häst! men grejer är den att han är såå stressad :crazy: i dressyren kan han vara hur fin som helst när man får honom att slappna av och bara tänka på sitt. ibland kan han ha sina dagar då han är väldigt stressad i dressyren med, men då går det oftast att få honom att lugna ner sig.

problemet är att i hoppningen blir han hur het som helst. han tycker det är superkul o hoppa, men samtidigt blir han superstressad så fort det kommer fram en bom. han springer med huvudet i vädret och blir nästan okontaktbar. nu har det blivit ännu värre på sista tiden... han har börjat backa in på ridbanan och steppa runt där istället för att gå framåt när det är hans tur att hoppa. han backar, småstegrar och bockar om vartannat, och när man väl får honom att gå framåt sätter han iväg i 300 km/timmen :p jag tycker synd om honom när han blir såhär stressad, och dessutom så är det ju inte så superkul att rida honom när han är på det humöret.

jag undrar ifall det är nån som har något tips på hur man kan göra för att få honom att lugna ner sig lite även när det är hoppning? jag rider ju lektion på honom, så jag kan inte ändra nåra övningar för att få honom att bli lugnare... jag vill bara ha tips på vad jag som ryttare kan göra när han börjar stressa upp sig.
tacksam för svar!
 
Sv: hjälpa stressad häst..

Jag har inga konkreta tips till dig som ryttare. Jag tror nämligen att problemet ligger djupare än så. Att en häst stressar har oftast en djupare faktor. när du dessutom märker att det har blivit värre i frågasätter jag om det inte kan ligga en skada bakom.
Det kan ju röra sig om en hälta, eller ryggproblem:eek:
Om jag vore du skulle jag verkligen ta upp detta med ridläraren! Det här är ngt som de måste ta ansvar över. hästar som visar detta beteendet måste ju undersökas. Stackars häst att gå på lektion och kanske vara super stressad för att den har jätte ont:eek:
Om ridskolan kollar upp hästen och de inte hittar ngt fel så är det väl de som ska rida till den så att den inte stressar upp så?

Ursäkta om jag låter barsk, men jag blir så ledsen över att det är allt för många hästar som man förväntar sig ska kunna göra ett bra jobb men som lider väldigt mkt...

Hoppas att det inte är så i detta fall :)
 
Sv: hjälpa stressad häst..

Jag har inga konkreta tips till dig som ryttare. Jag tror nämligen att problemet ligger djupare än så. Att en häst stressar har oftast en djupare faktor. när du dessutom märker att det har blivit värre i frågasätter jag om det inte kan ligga en skada bakom.
Det kan ju röra sig om en hälta, eller ryggproblem:eek:
Om jag vore du skulle jag verkligen ta upp detta med ridläraren! Det här är ngt som de måste ta ansvar över. hästar som visar detta beteendet måste ju undersökas. Stackars häst att gå på lektion och kanske vara super stressad för att den har jätte ont:eek:
Om ridskolan kollar upp hästen och de inte hittar ngt fel så är det väl de som ska rida till den så att den inte stressar upp så?

Ursäkta om jag låter barsk, men jag blir så ledsen över att det är allt för många hästar som man förväntar sig ska kunna göra ett bra jobb men som lider väldigt mkt...

Hoppas att det inte är så i detta fall :)

hejsan!

tack så mkt för ditt svar! jag tycker inte alls att du låter barsk. jag håller helt med dig, ja tycker så himla synd om honom! man kan ju nästan se hur olycklig han blir :( jag tror att han är kollad så att det inte är något problem med ryggen eller så, men jag ska höra med min ridlärare för säkerhets skull. jag tror nog ändå att det sitter mest i huvet, eftersom att han kan gå jättefint i dressyren om man ger honom uppgifter hela tiden så att han får något att tänka på hela tiden. dessutom så är det ju mest i hoppningen som han blir så stressad. man undrar ju om det har hänt något när han var yngre som fått honom att bli såhär.

en sak som är lite konstig är att det går i perioder det här med att han stressar upp sig. förut höll han på och sparkade bakut väldigt mkt. sedan var han ganska lugn o så ett tag o sparkade nästan inte bakut nånting.. nu sparkar han inte alls så mkt längre men nu har han börjat och backa istället. det är konstigt, och jag blir väldigt ledsen av att se honom så... :crazy:
 
Sv: hjälpa stressad häst..

Hej.

Att han går fint i dressyren låter ju skumt om han skulle ha ont i ryggen, samtidigt så kan det ju vara så att han slappnar av då?

Det kan ju också vara så som du skriver att han har råkat ut för ngt inom hoppningen som gör att han upplever det som mkt obehagligt.

Att han bockar sedan slutar och hittar på en annan olat ser jag som ett sätt från hans sida att visa att han just tycker att ngt är fel. när en häst protesterar så kraftigt skulle jag nog utgå från att han har ont, även om man inte kan utesluta att han testar eller dylikt, eller som du skrev själv att han kanske har varit med om ngt otäckt!

Vilket fall så skulle jag ta upp detta på din ridskola. Var modig och stå för vad du tycker..... Som det är nu så är det ju en skaderisk för alla elever som rider honom under en hopplektion:eek:
Du får gärna skriva och berätta hur det går med din favvo pålle.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 131
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp