N

nicolee

kanske fel forum men jag tror inte. Jag har problem med min häst.
1. Lastning: Han är jättelätt lastad egentligen men förra veckan när vi skulle åka hem ifrån en träning så ville han inte gå in i transporten och vi hade inga linor med oss men som tur fick vi hjälp. Utan linor så går han fram ochs en bara tvärnitar han och står still och vägrar gå in. Han är inte rädd eller så. Men med linor går han in direkt utan protest eller nånting..fattar inte vad som är fel? Trodde inte vi skulle få några problem idag när vi skulle åka till kliniken men han ville återigen inte gå in i transporten och med linor gick han in direkt..nån som varit med om det förut?
2. Idag när jag skulle skritta runt med honom så gick jag förbi hagen, gick en liten bit sen tvärnitade han och vägrade gå fram, vad jag än gjorde..Så jag vände och skulle tillbaka till stallet då stannade han vid hagen och vägrade gå tillbaka till stallet så jag fick helt enkelt släppa ut honom i hagen...
Har han tappat respekten för mig eller vad äre för nåt?!

Sv: Hjälp!

Har han tappat respekten för mig eller vad äre för nåt?!

Spontant skulle jag gissa att det är någon sorts ledarskapsproblem. Ta hjälp av någon "Horsemanshiptränare". Är denne duktig lär sig både du och hästen massor av nyttigheter.

Låter som om din häst vill förmedla att han antingen är missnöjd med något, har ont någonstans eller så testar han dig helt enkelt...

nu har han slutat bete sig så förutom när vi ska lasta.

Min ponny kan oxå hålla på sådära vid lastining, men det viktiga är att inte kolla bak mot hästen, gå bestämt in i transporten och om hästen endå inte går in så fortsätt att kolla raktfram och håll kvar loneringslinan sträckt tills hästen lättar och går frammåt så fortsätt sådära. Det viktiga är att inte lätta på longeringslinan ( eller vad du nu lastar med ) eftersom det blir ju som en belöning( eftergift ). Men om din häst kanske är som min ibland, att om man håller kvar så backar han ännu mera ( gillar inte trycket ) så går jag av transporten igen och börjar från början. Detta har gått jätte bra för min ponny och mig så nu kan jag lasta som ingenting.
Jag hoppas att det fungerar lika bra för dig och din häst med.:D

( är jätte dålig på att förklara saker men jag hoppas att du fattade något iallafall ) ;)

jag tror det viktigaste under lastningen är att du inte blir arg på pållen din, utan låt honom stå och titta en stund utan linor och dylikt, då brukar det inte vara några problem sen :) det har iallafall funkat på våra hästar, dom lastar i princip sig själva :) bara att lägga grimskaftet över halsen och kliva åt sidan så går dom på själva ^^ och ledarskapsövningar, att han litar på dig och såklart inte har ont/känner obehag kopplat till transporten! :)

Håller inte med Evalill. Nej, en spark i baken om han ej går in i trailern!
Man måste ju kunna lasta i både hemma o borta själv.
Visa vem som bestämmer!

Visa vem som bestämmer!

:confused:
min häst hade inte gått nära transporten igen om jag hade börjat sparka på henne i samband med lastning...

Min ponny kan oxå hålla på sådära vid lastining, men det viktiga är att inte kolla bak mot hästen, gå bestämt in i transporten och om hästen endå inte går in så fortsätt att kolla raktfram och håll kvar loneringslinan sträckt tills hästen lättar och går frammåt så fortsätt sådära. Det viktiga är att inte lätta på longeringslinan ( eller vad du nu lastar med ) eftersom det blir ju som en belöning( eftergift ). Men om din häst kanske är som min ibland, att om man håller kvar så backar han ännu mera ( gillar inte trycket ) så går jag av transporten igen och börjar från början. Detta har gått jätte bra för min ponny och mig så nu kan jag lasta som ingenting.
Jag hoppas att det fungerar lika bra för dig och din häst med.:D

( är jätte dålig på att förklara saker men jag hoppas att du fattade något iallafall ) ;)

ja precis så gör han. Om man inte lättar så backar han bakåt tills man släpper. Har åkt iväg ganska mycket med honom i veckan och har inte alltid gått så bra. idag gjorde vi allt i hans tempo, han fick välja själv när han ville gå på. han gick på tills han satte frambenen på rampen men sen om man smakar på eller gör något så slänger han sg bakåt. men det jobbigaste är ju att man måste bara 3 stycken för att lasta honom, eftersom han drar åt sidan hela tiden.

Visa vem som bestämmer!

usch nej, skulle ADLRIG slå eller göra illa min häst. Han menar inget illa när han inte vill gå in. Han har blivit så för min pappa har kört för fort och nu tycker han det är obehagligt. men du har ju rätt man måste visa vem som bestämmer men inte genom att sparka hästen.

usch nej, skulle ADLRIG slå eller göra illa min häst. Han menar inget illa när han inte vill gå in. Han har blivit så för min pappa har kört för fort och nu tycker han det är obehagligt. men du har ju rätt man måste visa vem som bestämmer men inte genom att sparka hästen.

Här tror jag att du har anledningen ;) Förklara noga för den som kör hur hästen upplever transporten dvs. med de ljud som förekommer, vibrationer och den fysiska ansträngningen att hålla balansen i en för hästen onaturlig ställning (varför görs inte fler transporter där hästen åker baklänges).

Träna gärna med linorna till en början om det funkar utan att din häst blir uppstressad. Men se framförallt till att alla resor framöver blir extremt lugna och trevliga för hästen. Eftersom du i grunden har en lättlastad häst tror jag att lastningsproblemen kommer att försvinna när resorna sker på ett bättre sätt.

Lycka till!

/Em

Läs gärna: http://stud.epsilon.slu.se/338/1/deboussard_e_090630(1).pdf (handlar om lastning) & http://stud.epsilon.slu.se/369/1/wilck_y_090708.pdf (tar upp en del om hur hästar påverkas under själva transporten)

Här tror jag att du har anledningen ;) Förklara noga för den som kör hur hästen upplever transporten dvs. med de ljud som förekommer, vibrationer och den fysiska ansträngningen att hålla balansen i en för hästen onaturlig ställning (varför görs inte fler transporter där hästen åker baklänges).

Träna gärna med linorna till en början om det funkar utan att din häst blir uppstressad. Men se framförallt till att alla resor framöver blir extremt lugna och trevliga för hästen. Eftersom du i grunden har en lättlastad häst tror jag att lastningsproblemen kommer att försvinna när resorna sker på ett bättre sätt.

Lycka till!

/Em

Läs gärna: http://stud.epsilon.slu.se/338/1/deboussard_e_090630(1).pdf (handlar om lastning) & http://stud.epsilon.slu.se/369/1/wilck_y_090708.pdf (tar upp en del om hur hästar påverkas under själva transporten)

nu är det mamma som kör och hon kör extremt lugnt och jag är ganska mycket på henne om att ta det lugnt i kurvos och rondeller framför allt. Vi använder alltid lina när vi ska lasta för då går han på direkt. Brukar alltid gå runt lite med honom innan vi lastar. Oftast nära transporten och runt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 660
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama