P

placebo_

För några veckor sedan köpte jag en ponny från en ridskola,
där har hon gått med dåligt tillpassad sadel = öm i ryggen + knutor (6 st från början varav 3 är kvar, dock väldigt små nu..) hon har inte ont i ryggen, men är spänd pga att hon gått med huvudet upp.
När man går lite med henne i skritt slappnar hon av = ingen reaktion när man känner igenom ryggen.
Hon har inte mkt muskler, men jag har longerat, löshoppat, försökt tömköra (gick inte alls..)
och jag går promenad med henne varje dag i skritt och trav.
Svårt att longera osv. nu eftersom ridbanan fortf. är isig och vi inte har tillgång till ridhus.
+ att hon tycker det är sjukt tråkigt :crazy:, hon gillar verkligen att bli riden..
Vad kan jag mer göra?
Kan jag rida på henne (har en bra sadel nu)? Bara skritta och jobba med henne eller ska jag fortsätta från marken?
Ska självklart fortsätta longera osv. också då.

Sv: hjälp?

Tråkigt när det är så..
Hur reagerar hon om du rider barbacka då?
Annars tycker jag du ska fortsätta kämpa med tömkörningen, vad var det som inte funkade?

Hon är het och stark så att det blir mest spring och upp med huvudet osv. om man rider barbacka.
När vi tömkörde blev hon så stressad att hon bara stod och hoppa..
hon gillade inte att ha tömmarna och någon bakom sig tror jag.

Ok, funkar det inte om någon går och leder henne samtidigt i början?
Hur het? Pigg och framåt? Eller katapult rakt upp i luften?

Jo, vi gjorde så men det gick som sagt inte så bra..

Hon sticker såfort man lättar lite på tygeln, (hon är ju inte dum utan tycker bara att det är kul), men det är ju inte kul att sitta och dra i henne hela tiden.
Har ett vanligt tredelat bett..

Vet du med säkerhet att hon gör det för att hon är pigg så det inte beror på att hon har ont i ryggen? Om du i början bara skrittar barbacka fungerar inte det heller? Lite lydnads övningar är inte fel. Genom att promenaera kan du träna jätte bra:
träna att hon lyssnar då du promenerar, stannar, skrittar, travar på kommando. Träna att hon ska stå helt still tills du ger kommando, dvs du ska kunna gå runt henne och hon står still. Öva ryggningar. gå bland trafiken ibland, iskogen ibland, klättra ibland. skritta7trava över bomar m.m
sök på NH så hittar du kul övningar att träna.
lycka till!

Har du provat att verkligen gå "offroad"?

Där skulle du både kunna gå och rida på långa tyglar eftersom om hon springer så snubblar hon bara. Dessutom bygger man upp muskler på ett bra och roligt sätt.

Verkar hon tillfredställd med bettet? Vissa hästar tycker bättre om hack, kapson eller tillomed raka bett eftersom de inte rör sig på samma sätt som ett delat gör.

Red själv en väldigt "het" häst för några år sedan. Anledningen var att hon hade en sjukt dålig sadel, ett två delat bett och hårt åtspänd nosgrimma. Men jag red ut med henne i grimma och barbacka och då var hon väldigt lugn och harmonisk.

Idag använder jag enbart raka bett och ridkapson (ingen longering). Anledningen till att jag använder kapsonen istället för hack är för att man kan ta mer ledande tygeltag samt att det känns mildare än hacket. Det raka bettet för att hon tittade upp bland stjärnorna med delade bett. Hon 'bettvandes' med 2-delat och jag testat 3-delat men tar mycket bättre stöd på det raka. På de delade betten vägrade hon stanna...:crazy:

Det finns mycket man kan göra även om man inte kan rida hästen. Gå långa promenader, gå ut och låta hästen beta, gå i samhället osv.

När jag skulle få min nuvarande ponny att stå stilla (haft henne sedan 1års ålder, idag är hon 8) så fick hon stå stilla små korta stunder. Typ att jag tar ett steg från henne när hon står stilla och går tillbaka samt berömmer henne mycket stunden efter. Och när hon klarade det utökade jag tiden hon fick stå själv. Men mycket beröm!

jo, syrran skritta barbacka idag och det gick faktiskt jättebra :)
okej, tack för tipset!

nej det har jag inte provat men de ska jag göra! :)

På de delade betten vägrade hon stanna...
Precis så är min, och hon tar inget riktigt stöd på bettet (tredelat).
Ska jag prova ett rakt bett då tycker du?
Rider utan nosgrimma eller löst spänd pullar.

För några veckor sedan köpte jag en ponny från en ridskola,
där har hon gått med dåligt tillpassad sadel = öm i ryggen + knutor (6 st från början varav 3 är kvar, dock väldigt små nu..) hon har inte ont i ryggen, men är spänd pga att hon gått med huvudet upp.
När man går lite med henne i skritt slappnar hon av = ingen reaktion när man känner igenom ryggen.
Hon har inte mkt muskler, men jag har longerat, löshoppat, försökt tömköra (gick inte alls..)
och jag går promenad med henne varje dag i skritt och trav.
Svårt att longera osv. nu eftersom ridbanan fortf. är isig och vi inte har tillgång till ridhus.
+ att hon tycker det är sjukt tråkigt :crazy:, hon gillar verkligen att bli riden..
Vad kan jag mer göra?
Kan jag rida på henne (har en bra sadel nu)? Bara skritta och jobba med henne eller ska jag fortsätta från marken?
Ska självklart fortsätta longera osv. också då.

Jag tänker på en sak här som jag själv inte tänkte på när jag köpte häst från ridskola.
När dom gått där X antal år blir det en enorm trygghet. Att tas från den, oftast stora flocken blir faktiskt ett trauma för dom. Den där "snälle" ridskolehästen blir som förbytt!
Nu vet jag inte om det är så i ditt fall. Men tänker när du skriver att hon är pigg.. Det kan vara så att hon är enormt stressad över att vara själv eller inte nära sin stora flock. Hon har kanske inte varit ledare utan blivit ledd..

Ja, bara en tanke som är värd att tänka på som kan förklara lite av ett beteende.

Många tycker att det är skönt för en tur/ridskolehäst att få slippa vara där och för många hästar är det säkert så (min egen tillhör den kategorin) medans andra hästar faktiskt tycker det är skönt med rutinerna mm..

Min såldes för att hon var för svår för att gå som ridskolehäst.
Hon är betydligt lugnare nu än på ridskolan.
Hon var stressad/rädd när man var ute med henne själv (på promenad osv.). Som tur är så har syrran köpt en ponny, så nu behöver hon inte gå ensam ute längre och hon är helt lugn :)

nej det har jag inte provat men de ska jag göra! :)

På de delade betten vägrade hon stanna
Precis så är min, och hon tar inget riktigt stöd på bettet (tredelat).
Ska jag prova ett rakt bett då tycker du?
Rider utan nosgrimma eller löst spänd pullar.

Man kan alltid prova och se om hon tycker om det. Fick många arga blickar på mej av fd stallägaren för att jag enligt henne, hade ett skarpt bett i munnen på en unghäst. Men eftersom hästen älskade det och hon verkligen gapade efter detta bettet så fortsatte vi på det. Dessutom hade vi, för första gången på 3år, inga svårigheter med att göra halt. :banana:

Jag rider själv väldigt varierat när det gäller nosgrimmor. Har använt både engelsk, pullar och utan. Ibland rider jag med repgrimman och ibland med kapsonen. Funkar bra vilket som! Viktigaste är att variera ;)

Om hästen inte är tömkörd tidigare är det inte konstigt att den reagerar. Då måste man ju träna på inkörningen! Tömkörning är jättebra träning för rygghästar, så jag skulle definitivt lägga lite tid och tålamod på att jobba med det. Ta hjälp av en instruktör, tömkörning är en svår konst och det är lika självklart att behöva hjälp med det som med ridningen.

menar du tömkörning som i springa runt i cirkel eller tömkörning som i "körning fast utan vagn"?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur