G

gazira

behöver era råd och eran hjälp
min lilla 1åring har plötsligt blivit väldigt halt.
Hon haltar ordentligt på höger bak och vänster fram, höger framhov vägrar hon att lyfta på, och lyckas jag få upp den en liten bit i luften håller hela hästen på att ramla ihop! :confused:
det finns inga svullnader eller sår. hon reagerar inte när man klämmer på benen eller ryggen. hon reagerar inte heller om man klämmer med visitertång på hovarna. hon reagerar lite när man lyfter upp höger bak men inget på vä bak eller vä fram.
hon har 38,6 i temp.
inte allmänpåverkad eller trött.
har kontaktat jourvet. som råder mig att avvakta
hur hade ni gjort? ska jag ringa strömsholm som är närmaste helgöppna klinik eller vänta på att atg kliniken här öppnar på måndag?

Sv: Hjälp!

kan tillägga att hon är så pass halt att hon ogärna vill gå alls. och har väldigt svårt att vända sig.

vid så mkt. smärtpåverkan behövs ju åtminstonde smärtlindring.

jag hade lastat hästen och kört till klinik direkt.

glömde skriva att hon står helt och stödjer på alla ben när hon står still.

jourveterinären kommer ut så fort han har tid och ger henne smärtlindring.
vill ogärna köra med en 1åring helt själv när det är mörkt och dåligt väder, så jag måste försöka få tag i någon som kan följa med om jag ska ge mig iväg ända bort till strömsholm.

men är det inte konstigt att det inte finns någon svullnad eller värmeökning och att hon inte regarerar när man klämmer och lyfter?

Kan var något gift, tex.; ätit giftig växt eller fästingburet som erlichia (stavning:o )

Senast ändrad av en moderator:

måste tillägga att jag oxå skulle ha åkt till klinik vi så mkt smärta

Är hästens allmäntillstånd opåverkat och tempen normal tycker jag gott att du kan avvakta jourhavande veterinär. Förmodligen skulle det totala lidandet vara värre om du börjar lasta och låter henne stå och balansera på väg till klinik än om hon får stå ifred hemma.

Vad det kan vara är värre att säga. Hovbölder kan ju faktiskt dyka upp på mer än ett ben samtidigt, i allafall om omständigheterna i hagen är sådana att de bäddar för problem. Annars har jag inga bra funderingar för stunden, avvakta du veterinärens besök.

Lycka till!

Ja, om de följer skolboken, vilket tyvärr inte alltid är fallet! Djupa bölder kan vara svåra att palpera fram med visitertång även för en utbildad.

ny rapport kommer här:
hon svarade inte så bra på smärtstillande, blev inte så stor skillnad.Tyvärr så hade inte jourhavande veterinär heller några bra ideér om vad det kunde vara för något.
Strömsholm är kontaktade men även dom tyckte att vi skulle avvakta.

nu på morgonen var det ingen förrändring, förutom något högre temp = 39,1 grader. hon är fortfarande pigg och vaken, går med högt huvud och spetsade öron fast hon har väldigt svårt att ta sig fram. Hon äter, dricker och bajsar bra. fortfarande inte svullen någonstans och stödjer på alla fyra benen när hon står still.

jag har också funderat på hovböld och fästingsjukdommar, veterinären kommer snart ut igen får se vad han har att säga idag. men jag har börjat planera inför ett klinkbesök.

Senast ändrad av en moderator:

Hur reagerar hon om man böjer ett av de onda benen? Alltså bara lyfta benet och böja ihop alla leder, inte hålla en minut som vid ett böjprov. Gör det ont? Är det inte hovbölder eller möjligen fång så borde det ju vara en polyartrit. Och då bör hon reagera kraftigt bara man böjer lite försiktigt. Men det är kanske gjort?

Hovböld eller borrelia. Anaplasmos yttrar sig inte såhär akut.

jag har testat att böja försiktigt på benen, och hon reagerar inte någonting alls. forutom då höger fram som hon inte vill lyfta på alls, det benet har nu också fått en lättare svullnad jämnt över hela skenbenet (kanske för att hon belastar det väldigt mycket för att avlasta dom onda benen?)
nu hade hon 38,3 i temp men har fått förstärkt puls och lätt värmeökning i frambenen. veterinären skrev ut behandling mot fång.

hur vanligt är det att 1åringar får fång?
hon har gått på bete hela sommaren med lite stödgoder pga att hon har varit näst intill mager och fortfarande är i tunnaste laget.

är så orolig för henne, men ingen av de tre veterinärerna jag har pratat med tyckte att jag skulle utsätta henne för en så pass lång resa som det blir till strömsholm, pga att hon är så ostadig på benen så är det en större risk för henne att stå i transporten än att vara kvar hemma.

Är du orolig tycker jag du ska åka, kan du ha med dig någon som kan stå i transporten med henne? Får man det förresten? Jag tänkte som stöd, på nåt sett. Jag åker när jag är orolig. Kör lugnt och försiktigt, sakta ut ur rondellerna;)

ja jag funderar på olika lösningar som skulle kunna funka, ha någon stående inne i transporten vågar jag nog inte, vill inte utsätta någon för risken att bli klämd under en häst eller något sånt.
Plus att det just nu verkligen vräker ner regn och åskar här. och alla hästvana bekanta verkar ha försvunnit från jordens yta.

sen känns det ju väldigt dumt att utsätta henne för en lång och jobbig resa och kanske eventuella skador orsakade av den, om det nu är fång och hon blir bra av den behandlingen.

åh, det är ett otroligt svårt beslut. skulle aldrig förlåta mig själv om jag kör iväg och hon skadar sig i transporten men å andra sidan så skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag stannar hemma och hon blir sämre heller.

Säger även de på Strömsholm att du bör undvika åka?

dom tyckte att jag ska avvakta tills imorgon, eftersom tempen har gått ner och hon inte är sämre på något annat sätt.
Isåfall blir det ett besök till atg kliniken istället, dit har vi bara 4km.

Kan ju vara fång/hovböld/hålvägg,har varit med om en hålvägg på en häst (1 åring) som ej reagerade på vis.tång,dock så var det inte lika kraftig hälta som på din..

Har det tagits blodprov?

blodprov är tagna, men antar att det inte görs något med dom för än tidigast imorgon.

Kan det vara hovbensfraktur eller annan fraktur i hoven? Då brukar det inte synas så mycket annat än hälta och eventuellt puls, lätt svullnad och temp. Och såklart gör det väldigt ont, så de haltar rejält (oftast) och vill inte lyfta/stödja på det benet.

Jag hade lastat in hästen med mellanvägg i, samt halmbalar som stöd och sen åkt till klinik. Eftersom det inte är någon speciell förändring i tillståndet så verkar det ju som att det kan vara ganska allvarligt. Skulle det vara en fraktur (hoppas inte!) så blir den garanterat inte bättre av att stå hemma och avvakta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka