N

Northon

Gå på tygel, vika under sig, böja nacken..... etc
När en häst går böjd i nackensom en banan.
Vad heter det egentligen och hur gör man? Hur lär man en häst det?
Jag har hört så många olika sätt hur man ska göra att jag snart blir knäpp.
1. om man rider i högervarv så "lirkar" man med högerhanden samt att skänkeln ska ligga in till hästen hela tiden och "lirka" dä också. Svårt att förklara. samma i vänster varv. Har funkat bra på hästar som redan kan gå på tygel. tycker om denna för den funkar alltid i både galopp och trav o skritt.
2. man ska länga den ena tygeln för att sen korta och hålla emot den andra. funkar inte så bra som väntat. svårt i trav o galopp
3. Såga vilket jag inte/aldrig har använt för det är misshandel enligt min sikt.
4. Halsförlängare.......... funkar när man har den på, men hästen lär sig inte ett smack????
5+ kommer inte iåg och totalt värdelösa tips

Snälla ngn som kan och vet hur man ska göra, ge mig ett bra och värdigt sätt att få ästn att gå på tygeln, vika under sig. vad ni nu än kallar det!!! Tack!:bow:

Sv: hjälp??

Det bästa är nog om du ber din tränare om hjälp? H*n kan säkert ge dig bra tips hur du ska rida din häst, då h*n kan se och finnas med att hjälpa när det inte alla gånger känns så bra.
Hoppas det går bra för er :)

Lägg inte ner så mycket energi på att lirka med tyglarna, att få hästens nacke att böjas osv, rid hästen istället balasnerat och harmoniskt och se till att hästen är mjuk och avslappnad och lyssnar på dina hjälper. Att hästen sedan "går på tygeln" kommer automatiskt när den är lösgjord, arbetar med bakbenen, höjer ryggen och bär upp sig själv.

Jobba med att få hästen harmonisk och positiv så brukar formen komma av sig själv. Lycka till ;)

Tycker som de andra att du inte ska bry dig om hur hästen har huvudet.
Böjningen i halsen kommer med automatik då bakben och ryggen arbetar bra och hästen är tillräckligt stark.
Rid istället mycket lösgörande arbete t.ex. ökningar/minskningar, skänkelvikning, öppna/sluta, framdel/bakdelsvändningar.
Sedan är backträning, intervallträning och bomövningar alltid bra för att öka hästen styrka och kondis.
Det här med att få hästen ska gå i form är väldigt svårt och kan ta lång tid dessutom tror många att de bara handlar om
huvudets position, men så är de ju inte.
Rid alltid med mjuk hand och mycket, mycket varierat så kommer formen tillslut!
Har du tillgång till någon bra tränare är ju det toppen!

Lycka till med allting :)

När en häst går böjd i nackensom en banan.

* Vad heter det egentligen
* hur gör man?
* Hur lär man en häst det?

• "Böjd i nacken, som en banan"-form
  • Man sitter upp på hästryggen, sjunker ihop som en hösäck och "åker häst", hivar och drar i framänden på hästen, eller sätter på en halsförlängare utan att veta hur en halsförlängare ska användas...
  • Det är inget jag skulle vilja LÄRA en häst. Tyvärr kan de det flesta hästarna det från födseln och av felutbildning och ohejdad vana ibland. Det är bättre att lära hästarna, att jobba i rätt form, på tygeln - bakifrån där "hästens motor" sitter.

Senast ändrad:

gå i form brukar jag säga.
att rida hästen i form handlar inte alls om hur halsen är formad. det är bakbenen och ryggen som ska jobba, och då kommer så småningom huvudet hamna på rätt plats också. detta är ingenting man kan lära sig på en internetsida. ta hjälp av en tränare istället. och tänk på att rida så noggrant som möjligt, se till att hästen är lösgjord, har bra framåtdrivning, och jobbar hela tiden så kommer formen komma av sig självt. och framförallt, din egen sits påverkar hästen mycket mer än vad man kanske tror. försök jobba med att själv vara följsam och balanserad så kommer det underlätta otroligt mycket när du vill få hästen att jobba rätt.
lycka till :D

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar