N

nea_bug

jag var nyss och provred en underbar häst. tills vi kom ut i skogen.. hon körde upp huvudet och tvärvägrade att trava..:crazy: bara släng galopp eller sakta skritt... doch så red vi utan brösta och käkrem.. jag funderar på att låna hem henne en månad eller två.. vad tycker ni??:confused: tacksam för svar (tål kritik)

Sv: HjÄlp!!

om hon inte var elak( försökte få av dig eller liknande) så skadar det väl inte och prova... men fråga om du får komma och rida henne en gång till först, prova martingal :smirk:

Beroende på vilken erfarenhet du har av att lösa såna problem kanske det kan vara värt att prova. Det kan ju vara en ren fråga om personkemi som ni reder ut efter några turer.

Känner du dig det minsta osäker bör du nog kanske låta bli, för risken finns att det blir ännu värre...

(Hur hade en brösta och käkrem hjälpt dig, btw?:confused: )

Beroende på vilken erfarenhet du har av att lösa såna problem kanske det kan vara värt att prova. Det kan ju vara en ren fråga om personkemi som ni reder ut efter några turer.

Känner du dig det minsta osäker bör du nog kanske låta bli, för risken finns att det blir ännu värre...

(Hur hade en brösta och käkrem hjälpt dig, btw?:confused: )

jomen dom som hade henne nu har ridit henne fel och hon är lite känslig i munnen å så.. jag är inte alls i tron på att hon försökte få av mig, utan att hon trodde på något vis att jag skulle göra henne illa...:/ men med en brösta kan hon inte kasta med huvet så det hjälper lite;)

om hon inte var elak( försökte få av dig eller liknande) så skadar det väl inte och prova... men fråga om du får komma och rida henne en gång till först, prova martingal :smirk:

jo jag har redan vart där två gånger... men dom som är foder åt henne är lite krångliga och jag fick inte ens rida den första gången... men som tvärvägrar att låta mig prova martingal! helt sjukt.. men jag tror att jag ska låna hem henne i två månader och rida med en martingal..:)

Detta är min åsikt och ta den för vad den är. Jag skulle nog inte ta hem den hästen. den är nog antingen inte riktigt utbildad eller så har den ont.
Kunde du rida den i alla gångarter på bana? gick den att sammla? hur var böjligheten på den? var den jämn i sidorna?
vad sa ägaren? hur red du, hästen kanske inte gillade dig, jag har en häst som väldigt tydligt talar om om hon gillar ryttaren eller inte.

Vad förväntar du dig av en häst är oxå viktigt tänker du rida mer än i skogen, om du vill tävla är detta nog inte ett lämpligt exemplar.

Det finns faktiskt många hästar att välja bland även om det inte alltid känns så när man söker häst. Så varför ta hem en som faktiskt inte funkade?
Om du ändå tänker ta hem hästen be att den veterinärbesiktigas först så du inte får skulden för att det "blir" fel på hästen. be om referenser från ex tränare, hovslagare eller någon annan opartisk som känner hästen väl.
Jag rider alltid utan brösta och käkrem har inte de problemen.

En brösta hindrar inte henne från att kasta med hvudet. Den håller sadeln på plats så att den inte glider bakåt.
Undrar om du inte menar martingal?
Vissa typer går att fästa i bröstan, andra sitter direkt på sadelgjorden och upp genom en halsring.

jo jag tror också att hon har ont... hon är 17 och jagär 14 men liten ridvana... eller jag har ridigt i ett år hos en kompis och tagit lite lektioner och sånt:/ tackar för svar!

det var precis de´t jag menade:) glömde bara va det hette så det blev bara ett "brösta":d

jo jag tror också att hon har ont... hon är 17 och jagär 14 men liten ridvana... eller jag har ridigt i ett år hos en kompis och tagit lite lektioner och sånt:/ tackar för svar!

Då låter det väldigt tveksamt, om jag ska vara ärlig...:(

Har hästen ont kan det bli både besvärligt och kostsamt att redan ut.

Har hästen inte ont så låter det ändå som att det blir en del att jobba med, och har du den rutinen som krävs för att lösa problem? Har du tillgång till skicklig hjälp om något går snett?

En orutinerad ryttare ska rida en lugn och säker häst, en orutinerad häst ska ridas av en lugn och säker ryttare. :idea:

jag var nyss och provred en underbar häst. tills vi kom ut i skogen.. hon körde upp huvudet och tvärvägrade att trava..:crazy: bara släng galopp eller sakta skritt... doch så red vi utan brösta och käkrem.. jag funderar på att låna hem henne en månad eller två.. vad tycker ni??:confused: tacksam för svar (tål kritik)

hon testa någ bara sin nya ryttare..låna hem henne och se hur ni fungerar tillsammans

Har du ekonomi att utreda hennes problem? Det kostar en del med veterinärer och behandlingar.

Och har du kunskap hur hästen ska ridas för att hållas frisk?

Jag undrar faktiskt helt ärligt om du är redo för en egen häst? Kanske värt att vänta ett par år till och lära dig lite mer?

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar