A

armando16

Ett rop från en totalt okunnig person, vad gäller att räkna foderstater.

Skall inom kort flytta till ett kollektivstall där höet har värdena som nämns neda. Är det ett schysst hö? Kommer betala 1,50 kr/kg.

De fodersorter jag har som bas att utgå från är Krafft groov, Krafft miner blå, havre eller korn kross samt betfor.

Hästen jag har är en vbl vallack på nio år, 164 cm hög, normal hull. Kommer jobba honom lugnt hela våren, promenadridning.

Höets värden:

Torrsubstans; 87,2 % per kg foder per kg torrsubstans
Energi 7,6 8,7
Smältbart råprotein 34,9 40
Kalcium 3,3 3,8
Fosfor 1,6 1,8
Magnesium 1,0 1,1
Kalium 18,4 21.0
Kalcium/fosforkvot 2,1
Aska 57,5 66

Skulle bli så innerligt glad om ngn ville komma med förslag på en vettig foderstat som jag kan ha att bygga utgående från. :bow:

Sv: Hjälp...

Torrsubstans; 87,2 % per kg foder per kg torrsubstans
Energi 7,6 8,7
Smältbart råprotein 34,9 40
Kalcium 3,3 3,8
Fosfor 1,6 1,8
Magnesium 1,0 1,1
Kalium 18,4 21.0
Kalcium/fosforkvot 2,1
Aska 57,5 66

men varför hålls det inte i kolumner, detta går ju inte att läsa av. Första siffrorna är per kg foder, andra siffran är per kg torrsubstans. Är det siffran för per kg torrsubstans som är den intressanta eller vice versa, eller bägge?:crazy:

Det är siffran per kg/foder som du ska kolla på om du ska räkna foderstat.

Kan säga att det har en låg kvot 4.6 (för lite protein) men det är inte nån katastrof vid 4.6 (bör vara runt 6 minst). Ganska lätt att kompensera upp med lite lusern!

Orkar ej räkna just nu, skicka ett PM om du vill ha hjälp med foderstat. Får se om jag hinner hjälpa dig imorn/nån annan dag i såfall! :smirk:

Om du vill ha räknehjälp får du gärna PM:a mig. Jag vill veta vad din häst väger då det är vikten man utgår från när man beräknar MJ-behov. Har du en foderstat idag som är baserad på ett analyserat grovfoder är även det en bra utgångspunkt för beräkning.

Krafft groov finns i två varianter så vilken av dem är det som gäller? De innehåller lite olika mängd Mj och protein.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama