L

lemonadsaft

Min vackra häst är riktigt hemsk, hugger efter en och vänder bakdelen mot för att sparka. Fick ett råd från en i stallet att "dänga upp henne" när den tjorvar. Den gör så bl.a när man ska fånga in den i hagen, stryker bak öronen, hugger efter en, vänder bakdelen mot och backar mot en, är riktigt otrevlig. Vet inte vad jag ska göra.

Sv: Hjälp..

Sån häst finns det flera som har,,,,,,,,,,,,,,,:angel:

Bara en liten varning från början, slå INTE en sån häst för risken finns att dom hittar delar av dig 2 socknar bort.:eek:

Jag har en sån madam men jag har aldrig tagit henne på allvar och det blev bus av alltihop istället. Hon hugger efter mig när jag ska mocka, ta på täcket, krama henne osv. Hon backar också upp mot mig och står och måttar med en bakfot men jag gör likadant med henne så nu står vi och hotar varann istället, tills hon kickar mig i baken och flinar åt alltihop. När hon är riktigt i gasen så kommer hon springande baklänges i hagen bara för att mucka lite gräl, och jag är ju inte sen att mucka tillbaks.:D När hon har anfallit i stallet så har det varit kel och puss sen, bara hon får puckla på mig först. Och jag henne naturligtvis.:angel: Jag har aldrig skrikit eller höjt rösten åt henne för det hjälper inte mot några djur.

Försök att ta din häst från den busiga, lekfulla sidan för troligen kommer hon att bli ganska paff när hon får en kram istället för en åthutning när hon leker huggorm.

Så här är det en vanlig kväll i stallet: http://82.99.14.26/bilder/bus3.wmv

Antingen så är det som "ride on" sa. Ta bort leket från henne. Med en sån häst måste man vara bestämd hela tiden. Samma sak ska gälla hela tiden. Hon ska veta vad som gäller och för det behöver man inte vara elak mot hästen bara för att man är bestämd. Kolla även upp så hon inte har ont någonstans. Jag trodde min häst var helt dum i huvudet men visade sig att hon hade jätte ont i magen.
kolla även upp om möjligt hur hon har haft det i tidigare i livet. Har kanske blivit elakt behandlad.

Ingen häst är sur bara för att den vill det. Finns alltid en anledning bakom det. Hästar är "harmoniska" djur i naturligt tillstånd.

Jag har en häst som högg mej rejält i ryggen igår och en sak är då säker inte har jag några planer på som Ride on tycker att leka med henne istället, jag menar vem farao vill ha en lekkompis på 550 kg som tycker att det är kul att sätta tänderna i en? Inte jag i allafall. Jag har knappast kunnat sova i natt för det gör så jävla ont i ryggen. Det är inte vad jag kallar lek.

Finns det ingen som har något bättre förslag hur man ska få hästen att inte göra så istället.

Hade inte tagit det som lek, det kan bli väldigt farligt. Hade inte heller gått på hästen när jag inte har ngn koll på hur den kan röra sej, ex i hagen el när den är lös i boxen, däremot hade den allt fått igen om h*n bitit el försökt bita mej! Det ska man aldrig acceptera, givetvis inte heller sparkar, men att gå på en häst som redan har baken vänd mot mej o som är tillräckligt tuff för att sparka hade jag inte gått på, risken är för stor. Hjälp med ledarskapsövningar kanske? Det hade jag mycket stor hjälp av med min andra, stora mkt tuffa men dock kloka häst.

ann80 skrev:
Hade inte tagit det som lek, det kan bli väldigt farligt. Hade inte heller gått på hästen när jag inte har ngn koll på hur den kan röra sej, ex i hagen el när den är lös i boxen, däremot hade den allt fått igen om h*n bitit el försökt bita mej! Det ska man aldrig acceptera, givetvis inte heller sparkar, men att gå på en häst som redan har baken vänd mot mej o som är tillräckligt tuff för att sparka hade jag inte gått på, risken är för stor. Hjälp med ledarskapsövningar kanske? Det hade jag mycket stor hjälp av med min andra, stora mkt tuffa men dock kloka häst.

Instämmer.

Hade inte heller tagit det som lek och bus. Det är ett hotbeteende. Som förmodligen åtföljs av handling om hotet inte uppmärksammas. Beteendet ska arbetas bort, men jag tror inte att det görs genom pussar, kramar och bus.

Egentligen så tror jag att hotfulla hästar måste korrigeras av kunniga hästmänniskor. En vanlig fritisryttare kan råka ut för onödiga skador annars.

Norrland

Min gjorde samma sak..brukar vara lite småsur,men med tiden blev han bara värre och värre. Till slut fick jag ha honom fastbunden i boxen när jag skulle rykta av honom för kvällen..bara svängde undan mig och höttade med hoven. Mitt problem löste sig när jag tog ut vet. som raspade tänderna på honom; visade sig ha rejäla piggar! Nu är han som vanligt...ibland får han för sig att hota mig lite grann, men sånt accepterar inte jag utan visar tydligt och bestämt att så gör man inte.

En häst är alltid en häst och den ska ALDRIG tillåtas komma undan om den är hotfull. Konsekvent ledarskap är det enda som gäller om de är tuffa mot människor. Dvs mycket beröm när de uppför sej och korrigering i den mån som behövs när dom är farliga för oss människor.
Läs dem i ögonen och kolla näsborrarna ..är de uppdragna kan man vara ganska säker på att hästen INTE vill leka..då kan den hugga närsomhelst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar